Anna_H Anna_H skrev:
Fast - den kan inte väggmonteras, då funkar ju inte ventileringen. Den är avsett att hängas på en list av något slag.

Nej, då är dotterns router värre, den saknar helt väggfästen.
Men den har iallafall vunnit designpris....
[bild]
[länk]
Till det kommer problemet att nätverksuttaget sitter vid ytterdörren tre meter från närmaste eluttag. Så nu står den i skohyllan.
Då är det jättemärkligt att det inte skickas med nån bygel, som på föregående modell. Nä, här får Telia ta och tänka om.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
hsd
Int ska Telia tänka åt Telenor ;)
 
kisumisu
S sjoelund skrev:
Bara att ringa till kundtjänst och fråga om VLAN-inställningarna och ställa in din router så fungerar det...
Jag har inga problem med Routern. Ställde bara mest frågan när det gäller ip tv. Jag kan inte ringa och säga "hej kan ni ge mig koderna, boxid etc jag vill använda min VU+ mottagare..."

Många verkar ha avancerade routrar men använder snällt en tv box ala Telia, Telenor etc...

Marksänt, kabel och Sattelit går köra i "nixboxar" ;) Om inte annat så i värsta fall med ca-modul.
 
kisumisu
X Xanthopteryx skrev:
Dock så är det så jäkla gamla prylar de skickar hem så jag litar inte mycket på det skräpet man får av operatören. Man operatörerna tycker det är enkelt, såklart, med samma tio år gammal utrustning som är ensad överallt och anpassad efter operatörernas uråldiga system.

Gällande IP-TV, att få ut TV-signalen via den utrustning jag har visade sig vara så enkelt så jag trodde jag gjort fel först. Bara att plugga in TV-boxarna in min switch i stället och slipper nu Felias mediasplitter och Felias switch (då det är två boxar och splittern har bara ett uttag för TV). Felias router gick också bort nyligen. Har använt den bakom brandväggen jag köpte själv sedan typ två år bakåt. Så den har varit säker på så sätt, förutom det trådlösa då som jag inte känt fullt förtroende för, plus att det trådlösa strulat av och till.

Så skönt med sina egna prylar man rår själv över och kan ställa in efter sina egna behov och gör att man även kan säkra upp sitt nät så mycket som möjligt.
Men du slipper inte Felias tv box ;)

Använder själv parabol av den anledningen. Kan göra inspelningar föra fritt över till datorn etc. Plus att det är inte platsbundet går bra ha i husvagn utan fiber :ok: Visst fick jag också med en skitbox som är låst till 1 sattelit och inspelningar ligger krypterat inne i boxen utan möjlighet ens se det med en annan likadan box (men använder inte den).

Marksänt är ännu enklare en sladd i tv:n om man nöjer sig med tv utan inspelning.
 
GoC GoC skrev:
Så här blir det när den är monterad på väggen
[bild] [bild]
Ååå vad snyggt ;)
 
Se
Anna_H Anna_H skrev:
Fast - den kan inte väggmonteras, då funkar ju inte ventileringen. Den är avsett att hängas på en list av något slag.

Nej, då är dotterns router värre, den saknar helt väggfästen.
Men den har iallafall vunnit designpris....
[bild]
[länk]
Till det kommer problemet att nätverksuttaget sitter vid ytterdörren tre meter från närmaste eluttag. Så nu står den i skohyllan.
Dom kanske tänkte mer på design än funktion ;)
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
X
kisumisu kisumisu skrev:
Men du slipper inte Felias tv box ;)

Använder själv parabol av den anledningen. Kan göra inspelningar föra fritt över till datorn etc. Plus att det är inte platsbundet går bra ha i husvagn utan fiber :ok: Visst fick jag också med en skitbox som är låst till 1 sattelit och inspelningar ligger krypterat inne i boxen utan möjlighet ens se det med en annan likadan box (men använder inte den).

Marksänt är ännu enklare en sladd i tv:n om man nöjer sig med tv utan inspelning.
Nej jag vet, men är glad att slippa mediasplitter, switch (två TV-boxar) samt ruttern.
Allt rullar nu klockrent på mina egna prylar (fick hem sladdarna i dag så har börjat dra om allt och nu blivit av med en hög sladdar och två lådor och två strömklumpar i TV-bänken).

Också sjukt skönt att kunna fxa vad man själv vill med brandväggar, DNS:er, eventuell fallback och gud vet vad. Helt fritt att göra vad man vill!
 
hsd hsd skrev:
Int ska Telia tänka åt Telenor ;)
Va?
 
Jag kör med routern jag fick från Comhem och det fungerar utmärkt med 250/250 eller vad jag nu har. Hade tidigare en Unifi AP som jag tog bort då den senaste Comhemroutern hade tillräcklig täckning för hela huset (APn var bara 2.4GHz så den var inte så kul). MEN, en enormt irriterande detalj är att comhem har låst inställningen för DNS vilket innebär att man måste använda deras egen DNS. Det gör att om man tex vill använda OpenDNS så behöver man köra en egen DHCP. Känns ganska onödigt...
 
hsd
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Va?
Telenor router på bilden i inlägg #60
 
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Va?
Det blev nog ihopblandat två delar där, den från Telia som har väggfästen som inte går att använda som väggfästen, och den designade från Telenor som inte har några väggfästen och dessutom för korta sladdar.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Telenor router på bilden i inlägg #60
Första delen i det inlägget handlar om Teliaroutern, som är det jag skriver om, som är det som tråden handlar om.
 
Morsan har precis fått den här väldigt dåligt designade Telia F1 routern.
Man får väl som en del säger sätta en kloss på väggen för att kunna hänga upp den.
Annars tycker jag prestandan är rätt bra, WIFI'n har bra räckvidd på denna helt klart.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Fast - den kan inte väggmonteras, då funkar ju inte ventileringen. Den är avsett att hängas på en list av något slag.

Nej, då är dotterns router värre, den saknar helt väggfästen.
Men den har iallafall vunnit designpris....
[bild]
[länk]
Till det kommer problemet att nätverksuttaget sitter vid ytterdörren tre meter från närmaste eluttag. Så nu står den i skohyllan.

Sen uppdatering, men var hos en kund för ett tag sen som fått denna router från Telenor. Kund hade frågat kundtjänst och fått ett väggfäste medskickat, så det finns faktiskt!
 
  • Gilla
Dan1891
  • Laddar…
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Sen uppdatering, men var hos en kund för ett tag sen som fått denna router. Kund hade frågat kundtjänst och fått ett väggfäste medskickat, så det finns faktiskt!
Man undrar ju lite varför detta väggfäste då inte följer med som standard?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.