Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
BirgitS BirgitS skrev:
Ja, normalt tar det flera år bara att få ihop tillräckligt antal personer som vill vara med. Det tar också mycket längre tid när olika läkemedelsverk påbörjar sin granskning när hela studien och samtliga rapporter är klara än när det pågår parallellt.

Det har naturligtvis varit ett stort risktagande för läkemedelsföretagen eftersom de inte alls var säkra på att vaccinerna skulle kunna bli godkända.

Det är naturligtvis inte billigare bara för att man hanterar 40 000 testpersoner samtidigt under några månader än utspritt under 5 år, snarare tvärtom.

Covidvaccinerna är verkligen inte usla. De gör vad de ska och i många fall bättre än andra vacciner.

Vad är då resultatet för t.ex. Astra Zenecta jämfört med den normala avkastningen för branschen?
Enligt Matti o grabbarna var vaccinet eller infektionen enda möjligheten att stoppa pandemin. Tycker du att det funkade?
 
BirgitS
M mickef skrev:
Enligt Matti o grabbarna var vaccinet eller infektionen enda möjligheten att stoppa pandemin. Tycker du att det funkade?
Och dessa "grabbar" jobbade på Astra Zeneca, Pfizer, Jansen eller Moderna?
För det krävs ju för att det ska vara bolagens marknadsföring.

Men pandemin hade kanske stoppat om 99 % av världens befolkning hade vaccinerat sig 2 gånger inom ett är. Nu var det ju så många som vägrade vaccinera sig och då blir det omöjligt att nå flockimmunitet.

Vad är då resultatet för t.ex. Astra Zeneca jämfört med den normala avkastningen för branschen?
Eller slängde du bara ur dig en gissning utan någon som helst faktabakgrund?
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Och dessa "grabbar" jobbade på Astra Zeneca, Pfizer, Jansen eller Moderna?
För det krävs ju för att det ska vara bolagens marknadsföring.

Men pandemin hade kanske stoppat om 99 % av världens befolkning hade vaccinerat sig 2 gånger inom ett är. Nu var det ju så många som vägrade vaccinera sig och då blir det omöjligt att nå flockimmunitet.

Vad är då resultatet för t.ex. Astra Zeneca jämfört med den normala avkastningen för branschen?
Eller slängde du bara ur dig en gissning utan någon som helst faktabakgrund?
Du pratar mot bättre vetande, vaccinet stoppar inte smittspridningen.
Jag slängde bara ut mig vad media har refererat, rätta mig om det är fel och bara konspiration.
 
Redigerat:
K Klacken skrev:
Vad är din definition på övervinster?
Oförtjänta vinster.
 
K
M mickef skrev:
Oförtjänta vinster.
Det ordet har jag aldrig sett i nåt ekonomiskt sammanhang.
Misstänker att du ogillar marknadsekonomi. Ge gärna ett alternativ.
Menar du att vaccinet är bra, men för dyrt?
M mickef skrev:
Oförtjänta vinster.
 
  • Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
K Klacken skrev:
Det ordet har jag aldrig sett i nåt ekonomiskt sammanhang.
Misstänker att du ogillar marknadsekonomi. Ge gärna ett alternativ.
Menar du att vaccinet är bra, men för dyrt?
Inte jag heller, men typ övervinster.
Jag är för marknadsekonomi. Medicinbranschen borde bli mer "utsatt" för den.
 
K
M mickef skrev:
Inte jag heller, men typ övervinster.
Jag är för marknadsekonomi. Medicinbranschen borde bli mer "utsatt" för den.
Om du vet att det var för dyrt då då måste du också veta vad en dos kostade samt vad den borde kosta, eller?
Samtidigt kan du väl redogöra för var utvecklingskostnaden var.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
K Klacken skrev:
Om du vet att det var för dyrt då då måste du också veta vad en dos kostade samt vad den borde kosta, eller?
Samtidigt kan du väl redogöra för var utvecklingskostnaden var.
Det är nog svårt att få uppgifter om bolagens förtjänster men en rimlig gissning är att Covid har gött branschen lite mer än vad ägarna hade hoppats på. Om du har annan information kan du väl redovisa den?
 
K
M mickef skrev:
Det är nog svårt att få uppgifter om bolagens förtjänster men en rimlig gissning är att Covid har gött branschen lite mer än vad ägarna hade hoppats på. Om du har annan information kan du väl redovisa den?
1. Du vet alltså inte vad en dos kostar!
2. Du vet inte heller vad den borde kostat!
3. Sen gör du en killgissning att det gött branschen...
Om du som du säger du gillar marknadsekonomi så borde du veta att alla bolag som agerar på en marknad, är där för att tjäna pengar, dom har naturligtvis ett krav på sig att göra bästa möjliga resultat. Vem vet, det höjde kanske din o min pension med nån krona....
Och du, det brukar vara kutym på forum att den som gör påståendet, styrker det med en länk o dyl
 
  • Gilla
BirgitS och 4 till
  • Laddar…
K Klacken skrev:
1. Du vet alltså inte vad en dos kostar!
2. Du vet inte heller vad den borde kostat!
3. Sen gör du en killgissning att det gött branschen...
Om du som du säger du gillar marknadsekonomi så borde du veta att alla bolag som agerar på en marknad, är där för att tjäna pengar, dom har naturligtvis ett krav på sig att göra bästa möjliga resultat. Vem vet, det höjde kanske din o min pension med nån krona....
Och du, det brukar vara kutym på forum att den som gör påståendet, styrker det med en länk o dyl
Du kan tydligen inte heller redogöra för vad det som det du frågar om, jag klandrar dig inte.
Jag vet inte vilken skola du gick men min sa att man skulle överleva på sitt värv, inte att "tjäna pengar" och att man skulle med utveckling och effektivisering konkurrera ut sämre lösningar och föra utvecklingen framåt.
Länkar torde jag inte kunna förse dig med då det här mediet är det enda forumet jag begagnar med mig i det här ämnet, förutom "nyheterna".
 
Fairlane
M mickef skrev:
Nej, jag har ingen koll på konspiratörer men du som verkar ha det kanske kan informera mig.
Ok, då kan jag upplysa dig om att Nya Tider (och liknande tidningar) publicerar fler konspirationsteorier om Covid-19 än vad DN gör.
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
M mickef skrev:
Inte jag heller, men typ övervinster.
Jag är för marknadsekonomi. Medicinbranschen borde bli mer "utsatt" för den.
Branschen är utsatt för det. Det var väldigt många bolag i branschen som satsade stora pengar i detta, utan att på.förhanf veta om de skulle få tillbaks dem eller inte.

De företag som fick fram ett vaccin 1 år efter konkurrenterna är nog inga stora vinnare. De som inte fick fram något vaccin alls är nog inte heller några stora vinnare. För varje läkemedel som blir en kassako har man mängder med läkemedel som blivit förlustaffärer.

Det du verkar vara inne på är som att spela poker där.alla måste satsa stort, men möjligheten till vinst ska regleras för att ingen ska få övervinster. Det går inte ihop med att du vill ha marknadsekonomi. Risken är stor att ingen vill vara med och spela med dem förutsättningarna.
 
  • Gilla
skogaliten och 4 till
  • Laddar…
Nissens
M mickef skrev:
Du kan tydligen inte heller redogöra för vad det som det du frågar om, jag klandrar dig inte.
Jag vet inte vilken skola du gick men min sa att man skulle överleva på sitt värv, inte att "tjäna pengar" och att man skulle med utveckling och effektivisering konkurrera ut sämre lösningar och föra utvecklingen framåt.
Länkar torde jag inte kunna förse dig med då det här mediet är det enda forumet jag begagnar med mig i det här ämnet, förutom "nyheterna".
Du verkar leva i en pseudovärld.

Här kommer en nyhet för dig:
ALLA företag finns till för att tjäna ihop pengar till sina ägare… som ägare kan du tjäna bra med pengar utan att göra ett jota…

Och de tar så mycket betalt de bara kan, mååånga har passat på att öka sina marginaler på sistone och skyller höjningarna på Putin…
 
Redigerat:
  • Gilla
tank77 och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ok, då kan jag upplysa dig om att Nya Tider (och liknande tidningar) publicerar fler konspirationsteorier om Covid-19 än vad DN gör.
Ok, Nya Tider m fl publicerar relativt många konspirationsteorier, NT kanske t o m färre än DN?
 
  • Gilla
  • Wow
tank77 och 2 till
  • Laddar…
K
M mickef skrev:
Ok, Nya Tider m fl publicerar relativt många konspirationsteorier, NT kanske t o m färre än DN?
Ditt inlägg passar bättre i Humortråden
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.