Köp en ASKO diskmaskin , kostar ca 9000. Vi köpte den billigaste modellen av ASKO i februari och disken blir perfekt ren varje gång trots hårt vatten med hög kalk- och järnhalt. Vi kör med Yes Original kapslar och salt, såklart. Den har stabila korgar och verkar rejält byggd, så vi är jättenöjda. Hur den håller över lång tid kan jag ju däremot inte uttala mig om. Hade en Bosch tidigare och det var ofta problem med att disken inte blev ordentligt ren.
 
L linoljefärg skrev:
Köp en ASKO diskmaskin , kostar ca 9000. Vi köpte den billigaste modellen av ASKO i februari och disken blir perfekt ren varje gång trots hårt vatten med hög kalk- och järnhalt. Vi kör med Yes Original kapslar och salt, såklart. Den har stabila korgar och verkar rejält byggd, så vi är jättenöjda. Hur den håller över lång tid kan jag ju däremot inte uttala mig om. Hade en Bosch tidigare och det var ofta problem med att disken inte blev ordentligt ren.
Håller med, Asko är helt klart bäst!
E
 
hsd
Köpte en Bosch för ett par år sen , diskar rent och tyst , möjlighet till wifi uppkoppling och skapa egna diskprogram....men nederkorgen är ett missfoster som gör ett jättegupp när den dras ut ,aldrig varit med om det på nån annan maskin
 
TRJBerg
Lite OT men jag använder Yes Platinum med utmärkt resultat sedan länge.
 
För stora tallrikar så att diskarmarna tar i tallrikarna under diskningen?

Armarna snurrar inte lika jämnt under diskning som när du själv snurrar på dem med öppen lycka för att testa detta. De vobblar mer upp och ned under själva diskningen fick jag berättat för mig av en rörmokare. Jättevanligt problem enligt honom.
 
A
H Hankerella skrev:
För stora tallrikar så att diskarmarna tar i tallrikarna under diskningen?

Armarna snurrar inte lika jämnt under diskning som när du själv snurrar på dem med öppen lycka för att testa detta. De vobblar mer upp och ned under själva diskningen fick jag berättat för mig av en rörmokare. Jättevanligt problem enligt honom.
B bjorsi skrev:
Hallå.
Nyss flyttat till hus där det sitter en whirlpool dwhb00 w (byggd för Ikea).
Maskinen är ju gammal (från 2008) men fungerar så vill ogärna byta ut den.
Problemet är att glasen känns gryniga efter disk.
Vi kör finish diskmaskinstabletter, hårdheten på kommunens vatten är 3 så inget extra salt ska behövas.

Jag har rengjort spolarmar och filter och kört rengöringstabletter. Kör enbart program på 70 grader och tycker mig uppleva att glasen inte är lika gryniga som när vi flyttade in.

Vad är nästa steg att kolla, avloppsslangen?
Då skulle jag vilja säga att dwt har rörmokaren fel i
 
hsd hsd skrev:
Det är bara att slänga in allt i ett piller på diskmasinsbotten , kör med spolglans dessutom

Kör en gång med finish maskinrengöring , flaska

Lägg inte en massa slantar på den gamla maskinen ,det är gott om plastdetaljer som åldras
Kör klorin i maskinen så kanske fett o skit löser sig. Kör en stun o stäng av o låt stå par timmar o kör igång igen så kanske det löser sig
 
electroluxaren skrev:
Då skulle jag vilja säga att dwt har rörmokaren fel i
Kanske det.
Kanske ändå kan vara värt att kolla så de snurrar fritt och testköra utan stora saker i diskmaskinen oavsett om det då var en lögnare till rörmokare som var hemma hos oss i maj.
 
Ett tips är att lägga in en mobil på inspelning, gärna i en plastpåse. Då kan du se om spolarmarna rör sig ordentligt.
 
H Hankerella skrev:
För stora tallrikar så att diskarmarna tar i tallrikarna under diskningen?

Armarna snurrar inte lika jämnt under diskning som när du själv snurrar på dem med öppen lycka för att testa detta. De vobblar mer upp och ned under själva diskningen fick jag berättat för mig av en rörmokare. Jättevanligt problem enligt honom.
Nix, det är god marginal upp till spolarmen då jag har övre korgen inställd närmare innertaket på maskinen.
 
B bjorsi skrev:
Hallå.
Nyss flyttat till hus där det sitter en whirlpool dwhb00 w (byggd för Ikea).
Maskinen är ju gammal (från 2008) men fungerar så vill ogärna byta ut den.
Problemet är att glasen känns gryniga efter disk.
Vi kör finish diskmaskinstabletter, hårdheten på kommunens vatten är 3 så inget extra salt ska behövas.

Jag har rengjort spolarmar och filter och kört rengöringstabletter. Kör enbart program på 70 grader och tycker mig uppleva att glasen inte är lika gryniga som när vi flyttade in.

Vad är nästa steg att kolla, avloppsslangen?
Kör med vanlig citronsyra som finns på kryddhyllorna! Det låter som maskinen behöver kalkas av. Kör med disken i så ska du se att det blir rent och fint igen! På min funkade det iaf!
 
B bjorsi skrev:
Hallå.
Nyss flyttat till hus där det sitter en whirlpool dwhb00 w (byggd för Ikea).
Maskinen är ju gammal (från 2008) men fungerar så vill ogärna byta ut den.
Problemet är att glasen känns gryniga efter disk.
Vi kör finish diskmaskinstabletter, hårdheten på kommunens vatten är 3 så inget extra salt ska behövas.

Jag har rengjort spolarmar och filter och kört rengöringstabletter. Kör enbart program på 70 grader och tycker mig uppleva att glasen inte är lika gryniga som när vi flyttade in.

Vad är nästa steg att kolla, avloppsslangen?
Problemet heter sannolikt Diskmedel. Alltså sånt flytande i flaska. Strunta i att fördiska, lägg inte i diskborstar, trasor eller annat i maskinen.
 
Lite återkoppling. Jag monterade fast avloppsslangen med en betydligt vidare böj. Nu blir det rent :)
 
  • Gilla
kortis
  • Laddar…
A
B bjorsi skrev:
Lite återkoppling. Jag monterade fast avloppsslangen med en betydligt vidare böj. Nu blir det rent :)
kul men det kan omöjligen vara felet, vi får se hur länge det dröjer till det kommer tillbaks.
 
  • Gilla
bjorsi
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.