Hej!

Sedan igår morse har vattnet i kranar och dusch varit kallt. Elementen är däremot varma och goa. Vad beror det på och vad kan man göra?

Om något av det nedanstående har någon koppling till detta problem, vet jag inte. Men jag beskriver det här ifall det är relevant.

För 4 dagar sedan hade jag problem med ett högt ljud från växelventilen. Av @ML1 fick jag fin hjälp för hur jag skulle skruva av den och trycka in fjädern bakom. Efter det försvann ljudet. Direkt efter kom det ett felmeddelande "pressostat hög", vilket berodde på att vi hade reglerat värmen i huset genom termostaten, istället för att ha termostaten öppna och reglera via pumpen. Så då öppnade jag alla termostat på entréplan och sänkte värmeinställningarna lite, och felmeddelandet försvann.

Dagen efter det var det skitvarmt i huset, 28 grader. Det står ju i manualen att man bara ska sänka det lite åt gången och bara varannan dag. På kvällen stod inte min fru ut mer och skruvade ner termostaten några steg.

Dagen efter det (alltså igår) var kranvatten och dusch kallt, medan diskmaskinen och elementen är varma.

Jag kan också lägga till att vi har ett långt element med en kännare kopplat till sig bakom soffan i vardagsrummet. Kännaren ligger under soffan. Detta element var brännhett. Jag har nu skruvat ner det till 0, men det är fortsatt väldigt varmt.
Radiator med termostatventil och en smal passage mellan vägg och fönsterbräda, synlig avståndsstyrd termometerkabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hand som drar fram en metallpinne fastklämd bakom en beige soffa, visar del av byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mina frågor är alltså:

1. Vad gör jag för att få varmvatten igen?

2. Vad gör jag med elementet som är varmt även om det är nerskruvat? Och var ska egentligen denna kännare vara - kan den ligga under soffan eller ska den tex monteras på väggen?


Greenline HT Plus C

Tack!!
 
Redigerat:
Antagligen växlar väl inte växelventilen och därmed gör den värme hela tiden.
 
När jag höll på med ljudet, så skulle jag som sagt skruva av växelventilen för att komma åt fjädern. För att få av den skulle man trycka på knapp nr 2 och vrida. Men innan jag förstod det tryckte jag på knapp nr 1.

Kan det ha något att göra med att det nu blivit så här?
Blå växelventil med markerade knappar 1 och 2, kopplad till rör, tecken på värme och användning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den ser ut så här nu, lite varm och brummar lätt.

Blå växelventil monterad på rördetalj, med två synliga knappar och tillverkarinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J jespgrun skrev:
Antagligen växlar väl inte växelventilen och därmed gör den värme hela tiden.
Är växelventilens syfte att växla mellan att förse elementen respektive kranarna med varmvatten?

Och då menar du att den fastnat i att förse elementen med värme, och inte går över till att värma vattnet till kranarna?
 
P peter.linkan skrev:
Är växelventilens syfte att växla mellan att förse elementen respektive kranarna med varmvatten?

Och då menar du att den fastnat i att förse elementen med värme, och inte går över till att värma vattnet till kranarna?
Precis! Ingen expert men den laddar ju tanken för varmvatten när den växlar.
Kanske går att ändra den manuellt?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
P peter.linkan skrev:
Är växelventilens syfte att växla mellan att förse elementen respektive kranarna med varmvatten?
Ja.


P peter.linkan skrev:
Och då menar du att den fastnat i att förse elementen med värme, och inte går över till att värma vattnet till kranarna?
Ja. Resultatet blir att värmepumpen tror att den värmer varmvattenberedaren, men eftersom den aldrig blir varm så fortsätter den att värma så att elementen blir tokvarma istället.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
useless useless skrev:
Resultatet blir att värmepumpen tror att den värmer varmvattenberedaren, men eftersom den aldrig blir varm så fortsätter den att värma så att elementen blir tokvarma istället.
Det stämmer bra, för även om jag sänker värmeinställningarna på värmepumpen så är det fortfarande 24 grader inomhus. Dessutom finns det ett element i vardagsrummet som där termostaten är helt på 0, men det ändå är tokvarmt.

Vad gör jag nu?
 
Ska växelriktaren låta så här?
 
Ta lös motorn och kolla om ventilen innanför har kärvat fast.
 
Bra tips. Vilken är motorn?

Schematisk bild av en värmepump med beskrivande text och pilar som pekar ut olika delar som kompressor och kondensor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Diagram över en värmepump med märkta delar inklusive kontrollpanel, kylbärarpump och expansionsventil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Värmepumpssystem med styrpanel och anslutningar, fråga om motorindentifiering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inre delen av en värmepump med synliga rör och elektriska komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Innertak av en pannan med kopparledningar, expansionskärl och kontrollpanel i ett pannrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
P peter.linkan skrev:
Bra tips. Vilken är motorn?

Den inringade delen:


Inringad del av en blå termisk ventilationsregulator på ett rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Han menar motorn i växelventilen (din blåa Muttomecanica). Man vrider bara på det blå skalet om jag kommer ihåg rätt. det där är en skitventil, har bytt mängder av dessa. Byt till en LK så har du troligvis inga problem förrän hela pumpen dör.
 
Menar ni fjädern bakom (1) eller något inuti den blå dosan (2)?
 
  • Hand håller en blå eldosa bredvid ett uppmärkt kopparrör med en fjäder bakom, fråga om fjädern eller dosan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I InsidersUnited skrev:
Han menar motorn i växelventilen (din blåa Muttomecanica). Man vrider bara på det blå skalet om jag kommer ihåg rätt. det där är en skitventil, har bytt mängder av dessa. Byt till en LK så har du troligvis inga problem förrän hela pumpen dör.
Superbra tips. Har du möjlighet att skicka en länk till mig för vilken LK det är jag ska köpa?

Tack till er alla, ännu en gång, Byggahus :heart:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.