Antonymen Antonymen skrev:
Precis så! Jag är ute efter goda råd bland kunnigt folk! Inte hänga någon.
Antonymen Antonymen skrev:
Precis så! Jag är ute efter goda råd bland kunnigt folk! Inte hänga någon.
Bra inställning, dialog med leverantören kan säkert lösa upp knuten.
Låt företaget du anlitat bedömma hur de ska lösa montaget, de är säkert samarbetsvillig och vill göra rätt för sig trots misstaget i projektering/offert-fasen.
Det är viktigt att du avvaktar med egna åtgärder och låter problemet ligga kvar hos leverantören tills ni har en lösning.
Du har lite trumf på hand i och med att du har solcellerna och annan utrustning i ditt förvar.
För övrigt är det hedervärt att installatörern sätter ned klackarna och säger stopp om det inte går att montera solcellerna korrekt och yrkesmässigt. Det fins alltför många hantverkare som väljer den "lätta" vägen vid svårigheter, problemen dyker då upp i framtiden och kan orsaka stora kostnader. Känns som seriös kundhantering.
Rapportera gärna i tråden hur det löste sig.
Lycka till.
 
  • Gilla
TechChad och 5 till
  • Laddar…
T TH885 skrev:
Men lugna ner dig, bara för att en säljare med provision lovat för mycket så kan behöver man inte vara ett r-hål.
Kan ju tex vara masonit istället för råspont under pannorna.

Sen finns det olika fästen och sätt att montera så det som fungerar för den ena fungerar kanske inte för andra.
Men det finns alltid en lösning.
Om man har masonitskivor under pannorna fungerar det inte att montera solpaneler
 
Har skummat igenom tråden. Ursäkta om detta kanske redan täckts.
Ser ut som du har liknande Pannor som min Pappa.

Röd glaserad takpanna av modell KDN VH-410 från Monier med prisinformation på en skärmdump.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När de företaget som ska montera solceller på hans tak inspekterade så sa det som det nämts i tråden redan att de är känsligare pga att de är tegel samt att man måste slipa ur 2 pannor per krok ist för som oftast annars bara en. Se bilder här under. Man måste slipa både över och underpannan. iaf med det system de tänkt använda.

Tegeltak med en installerad krok för solcellspaneler, visar urtagna delar av två tegelpannor. Monteringskrok för solceller installerad på rött tegeltak, där två tegelpannor är slipade för passform.

Detta system kallas esdec.

De dubblade arbetstiden för montage och bad min Pappa köpa hem fler pannor i reserv.

Så ja, det kanske lutar åt att de säger nej, de går inte, för de inte blir en lönsam affär då arbetstiden blir dubbel?
 
Redigerat:
  • Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
Antonymen Antonymen skrev:
[QUOTE="Ove Fredriksson, post: 4970827, member: 485540"
En drastisk lösning som jag sett är att helt enkelt ta bort pannorna just där solcellerna ska ligga och sätta dit plåt. Sedan är det busenkelt att sätta billiga montageskenor direkt i plåten. Men det här taket är ju nyligen omlagt…
intressant! Den tar jag med mig! Jobbar du i branschen?[/QUOTE]
Ja - eller jobbade. Har projekterat ett 30-tal anläggningar, inte så imponerande mycket. Men har jobbat med IT och styr-o-mät och vill alltid veta vad jag pratar om, gillar att gräva fram fakta. Men vill nu bli pensionär på heltid, fyller snart 70.
 
  • Gilla
BiFuel och 2 till
  • Laddar…
O Ove Fredriksson skrev:
intressant! Den tar jag med mig! Jobbar du i branschen?
Ja - eller jobbade. Har projekterat ett 30-tal anläggningar, inte så imponerande mycket. Men har jobbat med IT och styr-o-mät och vill alltid veta vad jag pratar om, gillar att gräva fram fakta. Men vill nu bli pensionär på heltid, fyller snart 70.[/QUOTE]

Stiligt! Ja, det tycker jag du är värd! Tack för bra input.
 
Peter Åström1 Peter Åström1 skrev:
Om man har masonitskivor under pannorna fungerar det inte att montera solpaneler
Utveckla gärna.
 
  • Gilla
Mallin5 och 1 till
  • Laddar…
M mooyoo skrev:
Har skummat igenom tråden. Ursäkta om detta kanske redan täckts.
Ser ut som du har liknande Pannor som min Pappa.

[bild]

När de företaget som ska montera solceller på hans tak inspekterade så sa det som det nämts i tråden redan att de är känsligare pga att de är tegel samt att man måste slipa ur 2 pannor per krok ist för som oftast annars bara en. Se bilder här under. Man måste slipa både över och underpannan. iaf med det system de tänkt använda.

[bild] [bild]

Detta system kallas esdec.

De dubblade arbetstiden för montage och bad min Pappa köpa hem fler pannor i reserv.

Så ja, det kanske lutar åt att de säger nej, de går inte, för de inte blir en lönsam affär då arbetstiden blir dubbel?

Esdec krokar kräver 24-25mm läkt. Har man mindre läkt så går skruven i bott och klämman fastnar inte. Går att lägga någon träbit på någon mm och få det att fungera. Givetvis inte godkänt men fungerande.
 
  • Gilla
Antonymen
  • Laddar…
S Sandbygg skrev:
Esdec krokar kräver 24-25mm läkt. Har man mindre läkt så går skruven i bott och klämman fastnar inte. Går att lägga någon träbit på någon mm och få det att fungera. Givetvis inte godkänt men fungerande.
Skruven går i bott? Använda kortare skruv skulle innebära att hållfastheten inte räcker?
 
S Sandbygg skrev:
Esdec krokar kräver 24-25mm läkt. Har man mindre läkt så går skruven i bott och klämman fastnar inte. Går att lägga någon träbit på någon mm och få det att fungera. Givetvis inte godkänt men fungerande.
Känns bra att TS har besök från leverantören inbokat.
De löser säkert detta på ett bra sätt med tanke funktion och garantier mm.
Hoppas att TS rapporterar hur det "gick sen"
 
  • Gilla
Antonymen
  • Laddar…
B Bernt Ö97 skrev:
Känns bra att TS har besök från leverantören inbokat.
De löser säkert detta på ett bra sätt med tanke funktion och garantier mm.
Hoppas att TS rapporterar hur det "gick sen"
Det gör jag, Bernt Ö97!(y)
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Ok! Uppdatering. Säljarn skulle komma idag kl. 9 och mäta takreglarna från insidan. Nu ringde han och sa att han inte kommer. Montörerna kom ut istället och lyfte och tittade på utsidan igen. Enligt ett möte de haft igår så tyckte montörerna att det skulle bli bättre att de kom ut och funderar på lösning med projektör istället. Frugan och barnen mötte dem när de var på väg hemifrån i morse. Lite dålig återkoppling av företagen men bättre att montörerna tittar så sett.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Uppdatering:

Jag undrade hur det gick och fick svar nu med denna video:

”Enligt vår mening kommer det börja läcka in om sätter paneler på detta tak.

Vi kan inte lämna garantier.


Jag har skickat detta till en tredje part för utlåtande.

Du får mer än gärna skicka denna film till dina känningar.”
 
  • Gilla
Larsan och 1 till
  • Laddar…
Antonymen Antonymen skrev:
Det kan knappt bli en större miss då de inte kan/vill montera det. Amatörmässigt.

Har begärt förklaring och fått knapphändiga svar. Har även bett om ett par second opinions, varav det ena är från en annan som också var hemma och tittade på just vårt tak. Det går att montera och hålla tätt. Jag har även tagit del av besiktningsmans utlåtande om infästning.
Skulle bara bli glad att dom inte monterar om dom anser att det kanske inte blir tätt ! Inget roligt att upptäcka läckage ett år senare !
 
Primus falk Primus falk skrev:
Skulle bara bli glad att dom inte monterar om dom anser att det kanske inte blir tätt ! Inget roligt att upptäcka läckage ett år senare !
Jag kommer låta besiktiga det. Det är ju något de får lösa. Det är inget argument.
 
Herregud,

Nu är TS skriftligt underrättad att dom inte kan garantera att det blir tätt, och inte lämna garantier!

Men ändå ser man flera i tråden som tycker att panelerna ska monteras,,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.