S sandos skrev:
Ehh, ett rakt streck, på riktigt? Med tanke på den lågkonjunktur som alla förutser så kommer den där kurvan aldrig aktualiseras.
För det första är den inte rak, jag har lagt in de värden var 5e/år som SVK presenterade.

Faktaresistent deluxe. Tråden behöver inte mer av den delen, läs på, skapa dig en egen uppfattning och återkom.
Det är SVK som räknat på 4 olika scenarion, detta är det med näst minst ökning.

En snabb googling ger att LKAB's Hybrit kommer behöva ca 55'000GWh årligen, men du menar att vi inte kommer ställa om till grönt stål t.ex? Bara då är vi över 2045 förbrukning enl scenariot ovan.
Eller transportsektorn, vi skippar det?
 
  • Gilla
jawen
  • Laddar…
Slottsbäcksväktarn Slottsbäcksväktarn skrev:
Nej, det är ju verkligen det det inte gör...
Inte? Visst fungerar det sämre än för el med många varor. Men i grunden är det så det fungerar.

Har du något exempel på motsatsen?
 
G
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Så du tror att Danmark försöker hålla priset på sommarstugor artificiellt lågt, genom att begränsa vem kan köpa dem?
Jag "tror" ingenting om detta och sommarstugor i Dk har inget "artificiellt" pris, de har ett marknadspris enligt uppsatta regler som allt annat, varför de har dessa regler just bryr jag mej inte om men det bevisar att det finns massor med olika lagar regler osv och det skulle Sverige också kunna ha, kanske även på el utan att gå ur Eu, som tidigare sagt är vi vad jag förstår nettobetalare.
 
G OMathson skrev:
Jag "tror" ingenting om detta och sommarstugor i Dk har inget "artificiellt" pris, de har ett marknadspris enligt uppsatta regler som allt annat, varför de har dessa regler just bryr jag mej inte om men det bevisar att det finns massor med olika lagar regler osv och det skulle Sverige också kunna ha, kanske även på el utan att gå ur Eu, som tidigare sagt är vi vad jag förstår nettobetalare.
Nja, jag googlade det, eftersom jag inte visste något om danska sommarstugor, och hittade bla. en artikel från 2017 om att vissa danskar som ägde sommarstugor ville kunna sälja till vem de ville, eftersom att mängden danskar som ville ha en sommarstuga var begränsat, och de hade svårt att sälja dem ibland...

Uppenbarligen innebär den danska modellen att man begränsar efterfrågan, vilket gör att priset hålls artificiellt lågt.

Edit: men modellen går ju att applicera på svensk el också... Begränsa efterfrågan så sänks priset. Kräv att bara folk som bott i Sverige längre än 5 år får köpa svensk el. Eller kanske sätta ett förbrukningstak? Efter 1500 kWh per månad så klipper vi strömmen? Lite som surfen på mobilabbonemangen? "Spara din el till nästa månad" kanske kunde vara nått?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
G
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Nja, jag googlade det, eftersom jag inte visste något om danska sommarstugor, och hittade bla. en artikel från 2017 om att vissa danskar som ägde sommarstugor ville kunna sälja till vem de ville, eftersom att mängden danskar som ville ha en sommarstuga var begränsat, och de hade svårt att sälja dem ibland...

Uppenbarligen innebär den danska modellen att man begränsar efterfrågan, vilket gör att priset hålls artificiellt lågt.
Endast din tolkning. De har marknadspris enligt gällande regler, sen kan man tycka vad som helst om reglerna. Vi har reavinst på fasta bostäder de har inte de flesta andra länder där man får flytta värdet till nästa. Har vi få artificiellt pris på bostäder i Sverige?
 
G OMathson skrev:
Endast din tolkning. De har marknadspris enligt gällande regler, sen kan man tycka vad som helst om reglerna. Vi har reavinst på fasta bostäder de har inte de flesta andra länder där man får flytta värdet till nästa. Har vi få artificiellt pris på bostäder i Sverige?
Nej, det är inte "min tolkning". Reglerna är tydliga, och effekten av dem med.

Varför de har reglerna är något vi kan spekulera i, men jag tror inte att det är applicerbart på svensk elmarknad... Likaså vad skillnaderna på skattesystemen är, men det är jag marginellt intresserad av, så det får du diskutera med någon annan i en annan tråd...
 
G
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Nej, det är inte "min tolkning". Reglerna är tydliga, och effekten av dem med.

Varför de har reglerna är något vi kan spekulera i, men jag tror inte att det är applicerbart på svensk elmarknad... Likaså vad skillnaderna på skattesystemen är, men det är jag marginellt intresserad av, så det får du diskutera med någon annan i en annan tråd...
Du kanske är "artificiell"?
 
G
Vem är "du du"?
 
G OMathson skrev:
Du kanske är "artificiell"?
Och hur skulle det påverka elräkningen?
 
G
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Och hur skulle det påverka elräkningen?
Du börjar använda ordet artificiell och jag förstår inte varför? Alla tjänster och produkter, även el, är påverkad av regler, skatter, lagar osv till och med knark och droger. Knark är olagligt men har ändå ett marknadspris. Elpriset i Sverige kan påverkas nedåt om man ändrar reglerna och eller skatterna, det blir ändå inte ett "artificiellt" pris. Det blir ett annat marknadspris.
 
Jag bor i område 3 men förstår ej varför stödet inte tillfaller alla ?

Tänk att vi gör så denna gång med elen ?
Vad ska nästa subvention blir då som bara "norrlänningar" får ta del av som vi andra betalar ?

Denna idé är som upplagd för konflikt
 
G OMathson skrev:
Du börjar använda ordet artificiell och jag förstår inte varför? Alla tjänster och produkter, även el, är påverkad av regler, skatter, lagar osv till och med knark och droger. Knark är olagligt men har ändå ett marknadspris. Elpriset i Sverige kan påverkas nedåt om man ändrar reglerna och eller skatterna, det blir ändå inte ett "artificiellt" pris. Det blir ett annat marknadspris.
Från SAOL: "artificiell: konstgjord, konstlad".

Det är väl inget svårt att förstå? Tillgång eller efterfrågan är påverkat av en extern faktor (dvs. härrör inte från köpare eller säljare på marknaden) vilket gör att priset inte motsvarar det det borde göra på en helt fri och obegränsad marknad.

Det behöver inte nödvändigtvis vara dåligt, som i fallet med droger, det innebär enbart att den ekonomiska nyttan är suboptimerad. Endera går en säljare misste om vinst (eftersom det finns någon på marknaden som kunde betala mer) eller så kan färre personer konsumera varan.
 
Vad är det som är konstlat menar du?
 
D Daniel 109 skrev:
Vad är det som är konstlat menar du?
Priserna på danska sommarstugor pratar vi om... :crysmile:

Edit: den engelska termen för ett manipulerat pris är "artificial price", och eftersom jag studerat ekonomi på engelska direktöversatte jag det...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.