R RoAd skrev:
Hur kan du vara säker på att det går? Är väl inte orimligt att den byttes för att den inte klarar den nya, snabbare, hastigheten.
Jag har 100/100 å använder samma dumma router. Har inte orkat sätta upp min än så den ligger helt enkelt på mage med sladdarna upp ovanpå min datorskärm får väl sätta en kloss eller böja en plåt å fästa i....kanske inte optimalt med plåt dock
 
R
P pvmannen skrev:
Jag har 100/100 å använder samma dumma router. Har inte orkat sätta upp min än så den ligger helt enkelt på mage med sladdarna upp ovanpå min datorskärm får väl sätta en kloss eller böja en plåt å fästa i....kanske inte optimalt med plåt dock
Ja, det är säkert samma router som numera levereras till alla kunder oavsett hastighet. Det finns ingen ekonomisk vinning i att skicka ut gamla långsamma routrar till nya kunder som tecknar långsamma abonnemang. Prisskillnaden är sannolikt noll (eller t.o.m. negativ) och de kommer få skicka ut en ny när kunden vill uppgradera hastigheten. Som i TS fall.
 
X
Har också Felia.
Har nu i dagarna precis byggt om hela mitt nät.
Netgate 1100.
UniFi US 8 60W
UAP-AC-LR
Kör ut IPTV via switchen också.

Inga Feliaprylar alls längre. Så jäkla skönt!

Kabeldragningen är inte klar.
En Netgate 1100-router och UniFi US 8 60W switch med kopplade ethernetkablar på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

UniFi UAP-AC-LR accesspunkt monterad på vägg med synlig Ethernet-kabel och blått ljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Köp en riktig router istället, Dom som ISP skickar ut är alltid rena skiten det billigaste som går att hitta på marknaden ofta Thompson eller Huawei!
 
  • Gilla
Jockebanan
  • Laddar…
kisumisu
S spider22 skrev:
Köp en riktig router istället, Dom som ISP skickar ut är alltid rena skiten det billigaste som går att hitta på marknaden ofta Thompson eller Huawei!
Fick själv också det rådet. Började kolla de flesta går från tusenlappen till flera tusen.

I mitt fall var det att ändra wifi kanal som löste mina problem. Använder än idag Telenors 5år gamla router. Hade inga problem få ut 300mbit. Idag kör jag dock ett 100/100 från Ownit samma nät som Telenor bara billigare och betydligt bättre kundservice (y)

Dock förstår jag inte varför man vill köra tv med ip tv på operatörsbundna boxar ;)
(Gäller även marksänt och parabol dessa skitboxar som sänds med, men där har man som sagt lite alternativ).

Wifi är wifi och så länge det går komma in i routerns inställningar utan problem så är väl de flesta routrar ok. Fast det kanske finns routrar som är låsta? Då håller jag med att dem är dynga...
 
X
Det är klart att det kostar att köpa kvalitet. Men kom ihåg att vi även pratar säkerhet. Det blir viktigare och viktigare att säkra upp sitt hemnät. En bra brandvägg är jätteviktigt. Och det är minst lika viktigt att man får uppdateringar framöver också. De flesta prylar i lägre klassen slutar man med uppdateringar nästan direkt tyvärr.
Och säkerheten gäller definitivt även det trådlösa.

Kan tillägga också att som min lösning ovan, ger mig film kontroll och jag kan bygga hur jag vill i princip. Har till exempel just nu fyra trådlösa nät, separerade ifrån varandra på olika sätt. Ett gäst, ett smarta hem, ett huvudnät, ett experimentnät.
 
kisumisu
X Xanthopteryx skrev:
Det är klart att det kostar att köpa kvalitet. Men kom ihåg att vi även pratar säkerhet. Det blir viktigare och viktigare att säkra upp sitt hemnät. En bra brandvägg är jätteviktigt. Och det är minst lika viktigt att man får uppdateringar framöver också. De flesta prylar i lägre klassen slutar man med uppdateringar nästan direkt tyvärr.
Och säkerheten gäller definitivt även det trådlösa.

Kan tillägga också att som min lösning ovan, ger mig film kontroll och jag kan bygga hur jag vill i princip. Har till exempel just nu fyra trådlösa nät, separerade ifrån varandra på olika sätt. Ett gäst, ett smarta hem, ett huvudnät, ett experimentnät.
Det är sant. Är också säkert därför operatörer vill behålla sitt och kunder ska inte få använda egen utrustning (ip tv).
Apparna får inte användas på rootade enheter osv...
 
kisumisu kisumisu skrev:
Det är sant. Är också säkert därför operatörer vill behålla sitt och kunder ska inte få använda egen utrustning (ip tv).
Apparna får inte användas på rootade enheter osv...
Bara att ringa till kundtjänst och fråga om VLAN-inställningarna och ställa in din router så fungerar det...
 
X
Dock så är det så jäkla gamla prylar de skickar hem så jag litar inte mycket på det skräpet man får av operatören. Man operatörerna tycker det är enkelt, såklart, med samma tio år gammal utrustning som är ensad överallt och anpassad efter operatörernas uråldiga system.

Gällande IP-TV, att få ut TV-signalen via den utrustning jag har visade sig vara så enkelt så jag trodde jag gjort fel först. Bara att plugga in TV-boxarna in min switch i stället och slipper nu Felias mediasplitter och Felias switch (då det är två boxar och splittern har bara ett uttag för TV). Felias router gick också bort nyligen. Har använt den bakom brandväggen jag köpte själv sedan typ två år bakåt. Så den har varit säker på så sätt, förutom det trådlösa då som jag inte känt fullt förtroende för, plus att det trådlösa strulat av och till.

Så skönt med sina egna prylar man rår själv över och kan ställa in efter sina egna behov och gör att man även kan säkra upp sitt nät så mycket som möjligt.
 
X
S sjoelund skrev:
Bara att ringa till kundtjänst och fråga om VLAN-inställningarna och ställa in din router så fungerar det...
Har Telia och kontakta via telefon var typ hundra år i kö så gav upp direkt. Har skrivit via mina sidor, men inget svar på nästan en vecka.
Men just Telia verkar generellt köra VLAN845.
Beroende på utrustning man har själv så kan det vara från skitlätt till lite mer pill med att få in VLAN på det lokala nätet.
Har någon något av det jag nämnde ovan och vill ha stöd i konfigurering så hör av er. Vissa saker i Pfsense (som rullar på Netgate) är lätt, vissa är... inte lika lätt om man är nybörjare på nätverk.
 
Det unika som varje operatör har VLAN, mm, finns enkelt att söka/googla fram.;)
Finns mängder med information också hur det konfigureras i olika "burkar".

Själv kör jag operatörsrouter med avaktiverad wifi, för det används separat meshnät där allt rullar i men har två logiska nät. Vill inte längre hålla på med egna lösningar, har blivit för bekväm, det ska bara vara "plug and play" eller kör installationsprogrammet och färdigt. Tillhör nog fortfarande de som vet/kan hur man gör, men vill inte.:cool:
 
blackarrow blackarrow skrev:
Man det vara denna ”Smarta” Wi-Fi-router ?
Har du provat att sätta den not väggen så du ser hur den hamnar? Blir det inte plats för kablarna? :rolleyes:
[bild]
Dess fäste gjort snett så att underdelen vinklas ut så det blir plats för kablarna bakåt. (Jfr Grönt streck).
Plastflänsen nertill är väl en fot för att stå på bord, eller stöd för kablarna som kan hänga ner öved kanten vid vägghängning.
Fult tyckte jag och modifierade fästet, men fick dock använda kablar utan böjskydd.
Telia Smart!?
Ser inte all ut som ett kinesium fäste.
 
Så här blir det när den är monterad på väggen
Vit apparat monterad på vägg med synliga kablar och installationsrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Monterad vit enhet på en vägg med synliga kablar och indikatorlampor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
OFP
  • Laddar…
Och med lite kabelkanaler blir det inte så illa utseendemässigt. Det är hängande kablar, speciellt i starka färger, som ögat fokuserar på.
Vill man göra det ännu mera estetisk så en stor ram runt och med foto/plansch i ram som dörr. Kan göras hur stor som helst och är det enda wifi-punkten påverkas det marginellt av lite papper.
 
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Hittade en bild!
[bild]
Fast - den kan inte väggmonteras, då funkar ju inte ventileringen. Den är avsett att hängas på en list av något slag.

Nej, då är dotterns router värre, den saknar helt väggfästen.
Men den har iallafall vunnit designpris....
tnse_960x540_backside_connect.jpg
https://www.telenor.se/handla/tillbehor/till-bredband/wifi-router/
Till det kommer problemet att nätverksuttaget sitter vid ytterdörren tre meter från närmaste eluttag. Så nu står den i skohyllan.
 
  • Haha
Dowser4711
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.