Hej!

Förstagångensägar till en 1 ½-plansvilla här som är mycket novis, men otroligt intresserad av att lära mig hur mitt nyköpta hus fungerar.

Jag har en LLVP på markplan i vardagsrummet, resten av uppvärmning är vattenburen. I källaren/pannrummet har jag en Albin Villakombi 720F från -86. I dagsläget värms den enbart av elpatroner (ja, jag vet.. I dessa tider). Det hade varit mycket intressant att dels få lite kunskap om hur systemet fungerar och vilka delar som är vad, men även om en mer kunnig person kan förklara hur jag skulle kunna elda med ved i denna panna.

Jag bifogar några bilder, så hade det varit väldigt uppskattat om ni kan hjälpa mig identifiera de olika delarna.

Två frågor ovanpå det:
- Det finns tre elpatroner just nu. Behöver jag ha igång alla tre samtidigt, eller räcker det med enstaka? Hur påverkas effekten?
- Hur fungerar shunten? Hur bör jag exempelvis ställa in den på sommarhalvåret så att jag får varmvatten i kran och dusch, men inget vatten ut i radiatorer?

En inomhusbild av en äldre Albin pannan med tillhörande rörsystem och kontroller.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Äldre pannrumsskåp med reglage, mätare och en gammal tidsinställd termostat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Cirkulationspump och rörledningar i ett pannrum med trätak och väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
VVS-installation i förråd inklusive rörmokeri, expansionskärl och cirkulationspump.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Etiketter med teknisk information på Albin panna inklusive modell, kapacitet och driftsdata.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Rörsystem med isolering, manometer och en rosa cirkulationspump monterade längs en vägg med träpanel och betong.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inget svar än
 
  • Gilla
Lippi
  • Laddar…
L Lippi skrev:
Hej!
Ja du, där såg det ut att finnas lite smått & gott!

Här sitter det en värmeväxlare, vet du vad den är till?
Har du pool?
Värmesystem i pannrum med rör, värmeväxlare och elpatroner, indikerat för pooluppvärmning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Du verkar inte ha nån shuntautomatik
Värmesystem med värmeväxlare och elpatroner markerade med en röd pil, termostatinställningar diskuteras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Elpatronerna fungerar som tripp/trall/trull
Dvs termostaterna ska vara inställda i sekvens så att inte alla i onödan går tillsammans.
Jag hade kanske satt dem 65/55/45.
Elpanell med termostater inställda i sekvens och mätare för temperatur och energiförbrukning.
 
  • Pannrum med en värmeväxlare märkt av en röd pil, olika rör och elpatroner, ingen synlig shuntautomatik.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Lippi
  • Laddar…
Sen det med en shunt som ska ställas manuellt är inger bra, den bilden med röd pil. Ska det vara någon ekonomi i det ska den vara automtisk och reglera efter utetempen.
 
L Lippi skrev:
Hej!
Är detta vänstra sidan av pannan?
Vad står det på tejpen?
Rörsystem och panna i ett utrymme med text på tejp, ej läsbar text.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
L lat skrev:
Är detta vänstra sidan av pannan?
Vad står det på tejpen?
[bild]
Det stämmer, det är vänster sida.

Den tejpbiten som är längst bort betyder strömbrytare till cirkulationspump, vilket mycket riktigt gör vad den är märkt.
Närmare kameran, så finns det en lappmärkning på själva pannan.
Där står det "påfyllning av vatten till radiator", när jag öppnar den kranen så ökar trycket på manometern som sitter alldeles bredvid expansionskärl som är på höger sida av pannan.
 
J jonaserik skrev:
Sen det med en shunt som ska ställas manuellt är inger bra, den bilden med röd pil. Ska det vara någon ekonomi i det ska den vara automtisk och reglera efter utetempen.
Mycket riktigt är det en shunt som ska ställas in manuellt. Om jag förstått rätt efter lite research, så är en rimlig uppgradering att göra härnäst på detta system; byta ut shunten till automatisk, samt även byta cirkulationspumpen till en som är nyare och steglös. Håller du med om detta?
 
L lat skrev:
Ja du, där såg det ut att finnas lite smått & gott!

Här sitter det en värmeväxlare, vet du vad den är till?
Har du pool?
[bild]

Du verkar inte ha nån shuntautomatik
[bild]

Elpatronerna fungerar som tripp/trall/trull
Dvs termostaterna ska vara inställda i sekvens så att inte alla i onödan går tillsammans.
Jag hade kanske satt dem 65/55/45.
[bild]
Ja du, det kan man gott säga! Och grädden på moset är ju att allt är märkt på finska

Har ingen pool eller något liknande det. Det enda jag kan tänka som är en någorlunda finess i huset är golvvärme.

Ingen shuntautomatik, nej. Vad rekommenderar du för inställning 1-10 på shunten? Hur bör jag tänka där, varierar det mellan säsong? Den står på 3 just nu.

Tack för tipset om patroninställningen! De fungerar alltså som brytare då, dvs värdet den är inställd på anger vid vilken temperatur som patronen bryts? Är alla tre igång samtidigt oavsett vad jag ställer in dem på? Hade de exempelvis på 60-0-0 tidigare, för jag tänkte att jag bara behövde ha en igång och det blir då billigare..
 
På min panna från 70 talet fanns ett diagram, som gav en hint om vad schunten skulle stå på.
Man fick själv klura ut vad som behövdes. Efter ett år i huset hittade man rätt.
 
Magnus E K
J jonaserik skrev:
Sen det med en shunt som ska ställas manuellt är inger bra, den bilden med röd pil. Ska det vara någon ekonomi i det ska den vara automtisk och reglera efter utetempen.
Nja, har ingen större betydelse när det handlar om elpatron eller eldning (snarare än värmepump). Onödigt hög framledningstemperatur påverkar endast förluster i rörsystemet och det går troligen i utrymmen som ändå behöver värmas.
 
L Lippi skrev:
Mycket riktigt är det en shunt som ska ställas in manuellt. Om jag förstått rätt efter lite research, så är en rimlig uppgradering att göra härnäst på detta system; byta ut shunten till automatisk, samt även byta cirkulationspumpen till en som är nyare och steglös. Håller du med om detta?
Du behöver inte byta shunten, det är större ESBE, alla automatiska shuntsystem har reglering och en motor som kan monteras direkt på själva axeln på shunten. Bara se till att säga vad du har för shunt, finns lite olika adaptrar.
 
  • Gilla
Lippi
  • Laddar…
Föredömligt utmärkt pannrum! Något helt annat än diverse skit som jag kommit till..

Cirkulationspumpen hade inte jag bytt om det inte var något fel på den. En sådan investering torde ha väldigt lång återbetalningstid. Kolla på den vad den drar.

Fanskapen går ändå sönder förr eller senare, då kan man byta till steglösa energisnåla diton.

Ett tips är att köra cirkulationspumpen då och då även på sommaren, liksom för att motionera den så att den inte ”begar ihop” om den står stilla långa perioder.
 
L Lippi skrev:
Hade de exempelvis på 60-0-0 tidigare, för jag tänkte att jag bara behövde ha en igång och det blir då billigare..
Ska du tillför tex 5kWh så kan du antingen tillföra det under lång tid med låg effekt eller snabbt med hög effekt, men kostnaden blir densamma, om du inte har timtaxa. Då skulle det kunna löna sig att brassa på allt under en kort tid.

Däremot så kan såna saker som ev effekttaxa eller annat(säkringsstorlek). Är väl mer det att det är normalt onödigt att köra högre effekt än nödvändigt.
 
  • Gilla
Lippi
  • Laddar…
L Lippi skrev:
Ingen shuntautomatik, nej. Vad rekommenderar du för inställning 1-10 på shunten? Hur bör jag tänka där, varierar det mellan säsong? Den står på 3 just nu.
Väldigt förenklat kan man säga att vid +15C utomhus så ska framledningstemp vara 20C och vid -20C så skall framledningstemp vara nånstans mellan 40-60C beroende på hur ditt värmesystem är dimensionerat.
Läs här https://assets.imi-hydronic.com/Complementary documents/Sweden/Handbok 3 se.pdf
 
Redigerat:
  • Gilla
Lippi
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
På min panna från 70 talet fanns ett diagram, som gav en hint om vad schunten skulle stå på.
Man fick själv klura ut vad som behövdes. Efter ett år i huset hittade man rätt.
Ja, i övrigt är det ju fantastiskt trevligt att känna in huset och lära sig det med tiden! I dessa tider känner jag dock kanske inte att jag har den lyxen att leka runt..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.