D Dinjo skrev:
Rekommenderar ett förläggningsdjup på 60 cm på hela sträckan
60 cm är två spadtag! Alldeles för grunt! Minst 1 m
 
G Grizzlynalle skrev:
Tror att du skall tänka dig för noga. Du begränsar användningen av din egen tomt. Nu kan du inte gräva var du vill utan måste hela tiden veta var fibern går på din tomt innan du gör något. Vem står för reparation av fibern om det skulle gå snett?
Den som gräver av fibern får stå för kostnaden att reparera
 
N Nilsson i Boda skrev:
Jag tror att om en tomtägare blir pressad att lägga en kabel över sin tomt av en nätägare så tror jag att kabeln är i fara. Man slinter så lätt med spaden eller hackan när äppelträdet ska planteras, eller grunden ska byggas eller vad det nu kan vara.
Det blir väldigt dyrt för den som slinter med spade eller hackan!
 
N nissenhj skrev:
60 cm är två spadtag! Alldeles för grunt! Minst 1 m
Finns rekommendationer i Robust fiber som de flesta följer, eller "ska följa".
Finns olika djup för vanlig villafastighet, allmän mark, åkermark, vägområde, etc.
Genom att följa de rekommendationerna finns det något att utgå från vid framtida arbete.
 
  • Haha
nissenhj
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Finns rekommendationer i Robust fiber som de flesta följer, eller "ska följa".
Finns olika djup för vanlig villafastighet, allmän mark, åkermark, vägområde, etc.
Genom att följa de rekommendationerna finns det något att utgå från vid framtida arbete.
Problemet med frivilliga regler är att de ofta struntar i dem ifall det kostar att följa dem. Särskilt när de gräver på någons villatomt där det är villaägaren som får betala ifall den skadas så har de rätt små motiv att slösa pengar på att gräva djupt.
 
  • Älska
nissenhj
  • Laddar…
N nissenhj skrev:
Den som gräver av fibern får stå för kostnaden att reparera
Så är det ofta, men det ska finnas märkband och de flesta vet nog om att det finns fiber, åtminstone bör man ha koll på det.
Vill du ha 1 m får du tänka på att elkabel ofta ligger på 0,5 ;)
 
A AndersS skrev:
Så är det ofta, men det ska finnas märkband och de flesta vet nog om att det finns fiber, åtminstone bör man ha koll på det.
Vill du ha 1 m får du tänka på att elkabel ofta ligger på 0,5 ;)
Nu har väl inte jag skrivit något om 1 meter. Men det förekommer uppenbarligen att de ibland lägger fibern på typ 10 cm djup och då kan man väl inte kalla det seriöst.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Nu har väl inte jag skrivit något om 1 meter. Men det förekommer uppenbarligen att de ibland lägger fibern på typ 10 cm djup och då kan man väl inte kalla det seriöst.
Se inlägg 211 som jag svarade på.
Och 10 cm följer inte Robust fiber i något normalfall. Man kan lägga grundare om behovet finns, men då finns det också beskrivningar hur det bör/ska utföras med kanalisation och extra skydd.
 
A AndersS skrev:
Se inlägg 211 som jag svarade på.
Och 10 cm följer inte Robust fiber i något normalfall. Man kan lägga grundare om behovet finns, men då finns det också beskrivningar hur det bör/ska utföras med kanalisation och extra skydd.
Grundproblemet är väl att det inte finns något krav att följa dessa rekommendationer. alla är nog överens om att man bör gräva tillräckligt djupt, men då det är billigare att gräva grundare så gör många det för att maximera vinsten. Och sen om det ändå är villaägaren som får stå för kostnaden om det händer något så blir det ju ännu bättre för fiberbolaget. Finns väl ingen anledning att gräva djupt och deras rykte verkar de ju ändå inte bry sig om.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Grundproblemet är väl att det inte finns något krav att följa dessa rekommendationer. alla är nog överens om att man bör gräva tillräckligt djupt, men då det är billigare att gräva grundare så gör många det för att maximera vinsten. Och sen om det ändå är villaägaren som får stå för kostnaden om det händer något så blir det ju ännu bättre för fiberbolaget. Finns väl ingen anledning att gräva djupt och deras rykte verkar de ju ändå inte bry sig om.
Jo, om de anger att man följer Robust fiber ska det utföras enligt deras rekommendationer.
Vissa fiberägare har som krav på entreprenör att det gäller 5 års "garanti" på arbetet. Så görs en avgrävning och fiberduct är felaktigt förlagd får entreprenören åtgärda.
Men åter igen, det blir mestadels historia idag utifrån hur mycket som är byggt av fiberinfrastruktur. Skulle allt blivit perfekt skulle man för 15 år sedan gjort ett riktigt regelverk.
 
A AndersS skrev:
Jo, om de anger att man följer Robust fiber ska det utföras enligt deras rekommendationer.
Det låter ju bra. Men jag antar att det inte kostar något ifall man bryter mot reglerna. Bara det att det är en rekommendation gör att det inte känns som något man kan lita på.
Kan en villaägare komma undan ansvar ifall han gräver av kabeln om den inte var på tillräckligt djup enligt rekommendationen? Sen lät det som att rekommendationen var lite vagt skriven. Så det kanske räcker att fiberägaren säger att det var för mycket merarbete att gräva tillräckligt djup.
 
L lbgu skrev:
Det låter ju bra. Men jag antar att det inte kostar något ifall man bryter mot reglerna. Bara det att det är en rekommendation gör att det inte känns som något man kan lita på.
Kan en villaägare komma undan ansvar ifall han gräver av kabeln om den inte var på tillräckligt djup enligt rekommendationen? Sen lät det som att rekommendationen var lite vagt skriven. Så det kanske räcker att fiberägaren säger att det var för mycket merarbete att gräva tillräckligt djup.
Du får läsa själv och det finns certifiering.
https://robustfiber.se/
Har skrivit och länkat i många trådar under ett antal år. Blir nog sista tråden nu.;) Känns lite som i Sällskapsresan "när ska vi lämna rummen":cool:
 
J
A AndersS skrev:
Du får läsa själv och det finns certifiering.
[länk]
Har skrivit och länkat i många trådar under ett antal år. Blir nog sista tråden nu.;) Känns lite som i Sällskapsresan "när ska vi lämna rummen":cool:
Det är kallt på rummet med, och ändå har vi betalat bränsletillägg.
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Skumpe
B Bonzo2000 skrev:
Visa mig gärna var jag skrivit jag anser att det är utpressning att förvänta sig ersättning från ledningsägaren. Jag citerade ett tidigare inlägg och har även gjort citattecken i min kommentar, så det borde vara uppenbart att det inte var mina ord.



Mitt inlägg var menat att belysa det olämpliga att utöva "utpressning", något som rekommenderades i inlägget jag citerade. Allt behöver inte nödvändigtvis vara en strid och jag tror att man gör sig själv en otjänst om man börjar förhandlingarna i en onödigt konfrontativ position. En förhandling med nätägaren gällande ersättning ser jag däremot som en självklarhet.

Fattar du inte nu så kan jag nog inte hjälpa dig mer.
Ett bud= utpressning? Du menar att man borde börja högre än sitt lägsta bud? Det lägsta budet man kan tänka sig är ju i din bok per definition "utpressning".
 
Skumpe Skumpe skrev:
Ett bud= utpressning? Du menar att man borde börja högre än sitt lägsta bud? Det lägsta budet man kan tänka sig är ju i din bok per definition "utpressning".

Det här är ju nackdelen med internet. Hade jag pratat med dig i verkligheten så hade jag förmodligen förstått redan efter ett par sekunder att det inte var värt ansträngningen.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.