heisiandiishe
F Förvirrade Hönan skrev:
Jag har inga problem med sidospår!

Jag kan spackla mindre saker och måla väggar. Är usel på vinklar, att få saker rakt, måla snickerier och skulle aldrig våga tapetsera.

Man kan ha familj och vara singel!
Är singel och har en dotter, men skippar ändå Tinder.

Testade för några år sedan, men raderade appen efter ett par timmar.

Jag är absolut inte pryd, men det var en djungel av män som skickade bilder på sina överkroppar. Tror inte att du behöver vara avundsjuk. Du kan snart gå till en strand.

Angående generationer:
Är en luthersk 78:a och har lätt att samarbeta och fungera med alla generationer förutom en. Ska inte nämna vilken åldersgrupp, men de är helt omöjliga. ”Jag, jag, jag”.
:) glömde kategorin singel med familj men den kategorin fungerar ju på samma sätt som kategorin rätt och slätt singel när det kommer till tinder tänker jag! Luthersk har ju både för och nackdelar men de där jag jag jag tunnisarna blir ju snart tvugna att vakna upp
 
  • Gilla
Förvirrade Hönan
  • Laddar…
S steve5432 skrev:
Det är väl inte konstigt att man vill ha en ungefärlig prisuppgift? Speciellt nu när priser på virke etc har skenat iväg. Jag vill såklart veta om utbyggnaden kostar 500000, 700000, 800000 kr eller kanske 1,2 miljoner. Det finns väl ingen som bara beställer något i blindo och sen står där när det ska betalas och säger "ojsan, blev det SÅ dyrt".

En duktig snickare borde väl ha någon sorts känsla för kvadratmeterpriser och orka lägga en halvtimme på en grov offert för att få ett jobb värt 700000 kr? Tror inte nån kund vill ha specat ner till varenda skruv och spik utan mer grund: 30000 kr, plåtarbeten: 20000 kr, fönster; 30000 kr, stomme: 150000 kr osv

/S
Nja problemet är att man får inte ge mellan tummen och pekfinger pris, om du gör det så räknas det som en muntlig offert och får endast justeras 15 %
 
V VRZ skrev:
Du menar den generation som gick direkt ur skolan och kunde få ett jobb med fast anställning & lägenhet samma dag? Uppväxta med ett fungerande välfärdssamhälle och sociala skyddsnät som kunde stötta.

Finns ingen mer curlad generation än 50-60 åringar. Men den generationen lurar sig själva att det är deras egna hårda jobb som var avgörande.
Curlad jo tjena vi blev inte skjutsade överallt utan cyklade själva bärgade arbeta när jag var 14 har inte varit arbetslös en timma som de flesta av oss i den generationen och vi uppfostrade våra barn i samma anda ex som att du ska behandla andra som du vill bli behandlad själv och var soledarisk med dina arbetskamrater.
Jag har barn som försöker anställa ungdomar de kommer inte ens som avtalat till intervju, om det till äventyrs blir någon som blir anställd så kommer de kanske ibland och när de väl är där så är de lata o lyssnar inte. Och företagen får ju skylla sig själva oxå med sina otrygga anställningar
 
  • Gilla
Jamtstårsa och 1 till
  • Laddar…
F Förvirrade Hönan skrev:
Tack Tompa!

Det var väldigt vänligt, men igår haffade jag en målare som satt i sin firmabil.
Han väntade på någon av mina grannar. Skämdes som en hund när jag försiktigt tassade fram, men nöden har ingen lag.
Som tur var hade jag ingen trenchcoat och såg inte allt för suspekt ut.

De hade fullt upp de närmsta månaderna, men han var intresserad och jag fick hans nummer.

Ska ringa honom senare idag och se hur mycket han vill göra osv. Hör av mig om det är något han inte vill göra eller inte har tid med!

Vänligen håll tummarna för jag målade igår och det gick åt fanders.

Har efter månader lyckats få några släta dörrar och skåpdörrar, men nu bildas det plötsligt luftbubblor i lackfärgen.

Det finns dock gott om skåpdörrar, garderobsdörrar, dörrar, fönster, dörrkarmar, lister, tak etcetera kvar att måla.

Gör Ni fler saker än att måla?

Ska byta mina hygienplattor/innertak i badrummet (har redan fått godkänt från styrelsen). Skulle även vilja dela vardagsrummet för att få ett extra rum, men vet inte riktigt hur det kan lösas på bästa sätt.
Allt annat är däremot saker som ska göras.

Undrar bara om det inte skulle bli bökigt för dig att bo i husvagn?
Håller tummarna att det går bra med målaren.
Måla är nog det vi gör minst egentligen, vi gör nästan allt gällande bygg, kommer det till rörmokeri och el tar vi in andra.
Att ta till husvagnen är helt ok då det blir billigare för både mig och kund.
Det är alltid trevligt att sova i husvagnen. (y)
 
  • Gilla
Jamtstårsa
  • Laddar…
T toyboy skrev:
Nja problemet är att man får inte ge mellan tummen och pekfinger pris, om du gör det så räknas det som en muntlig offert och får endast justeras 15 %
Då får man väl ta fram en sorts "modell" över standardpriser per kvadratmeter beroende på vad som ingår, och sen lägga på en faktor över vad man själv anser "komplicerar" bygget, t-ex. gamla hus, svårarbetat osv.

Jag hade aldrig vågat beställa en utbyggnad utan att ha en jota om vad det kommer att kosta mig i slutändan.

/S
 
Hihi,, en hantverkare har ALLTID egen mat med sig, eller om det finns butik i närheten, sätter av tid för att äta på annat ställe än bredvid hammaren..
Ingen skyldighet att bjuda på något!
Hantverkaren kan även tycka det är "jobbigt" att bli erbjuden fika, då man inte har "mod" att tacka nej,, beroende på om det är regelbunden eller engångs..

I Incoog skrev:
Det är hantverkarens inställning det är fel på i sådana här lägen, det är privatpersoner som, till skillnad från stora företag/kommuner/landsting HAR begränsad ekonomi, avviker offerten från arbete utfört så kanske man inte har råd att betala.
Det som brister hos en del hantverkare är att de inte förstår sig på kunden.
Om man måste avvika från offert, och jag vet att detta kommer låta helt sjukt, så kan man informera kunden om det innan!


Detta är grundproblemet i allt, hantverkare behöver inte tänka på service, kundbemötande eller ens göra ett bra jobb! Folk rycker och drar i dem ändå.


Detta beror på hur mycket tillit man har till sin hantverkare.
Jag har haft hantverkare som fakturerade för att de fick stanna och köpa material på väg till mig, fine, det är väl rimligt. Men jag fick senare reda på att de i själva verket var hemma hos en bekant till mig och kollade på jobb.


Har du sett denna?
[länk]
Återigen, det är hantverkare själva som skapar misstro bland privatpersoner.


Jag betalar någon för att utföra ett jobb men för att de ska komma tillbaka och göra fler jobb hos mig så behöver jag också bjuda på frallor, lunch och hembakat? Är det kraven hantverkare ställer idag?
 
J linangen skrev:
Hihi,, en hantverkare har ALLTID egen mat med sig, eller om det finns butik i närheten, sätter av tid för att äta på annat ställe än bredvid hammaren..
Ingen skyldighet att bjuda på något!
Hantverkaren kan även tycka det är "jobbigt" att bli erbjuden fika, då man inte har "mod" att tacka nej,, beroende på om det är regelbunden eller engångs..
Ang fikat kan de tycka det blir jobbigt, men de har inga problem att tacka varken ja eller nej här :) snarare jag som går till dem med fikabröd som de får ta hem till familjen (eller fika på när och om de vill).

Men det där med mat med sig eller att de inte äter bredvid hammaren.. kan vi diskutera! Ett av våra snickarteam har alltid mat med sig och de sitter alltid i rummet de jobbar i.. på sin egen utrustning (plastlådor som pallar) .. eller i sin bil - Har erbjudit dem stol o bord i närheten, både ute och inne.. (oömma) men nä, de vill sitta med sina saker. Jättetrevliga och snälla, men de är noga med sin tid och hur mycket de sprider ut sig (jag har aldrig skällt på dem, för nått!).

De andra hantverksteamet åkte till närmsta matställe..

De som gjort lite kortare arbeten här, har haft macka med sigoch åt i sin bil.

Tror det skiljer en del på var man bor.. här finns ett matställe 5 km bort .. i övrigt får de åka 2 mil enkel resa för att handla mat! Bor man i stan, är möjligheterna till att handla och äta annorlunda..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.