1 466 956 läst · 24 285 svar
1467k läst
24,3k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Skulle gärna vilja se en Volvo Touring av denna Fränt om Volvo och Polestar vill positionera sig som BMW med motorcyklar.Stefan N skrev:
Men det börjar hända en del på MC sidan gällande elektrifieringen, vilket är rätt kul. Finns Stark-Future som är ett spanskt bolag med svenska ägare (Tror jag), en form av en Tesla-Cross. Där väntar jag i alla fall ivrigt på en väg-reggad endurohojj (Om det kommer...)
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 504 inlägg
Finns redan vägreggade offroadhojar
Stark gör inget nytt förutom effekten egentligen. Det är fortfarande ett ganska litet batteri och vi får gott vänta på solid state batterier för att få 20kWh utan att det blir otympligt tungt i leran
Stark gör inget nytt förutom effekten egentligen. Det är fortfarande ett ganska litet batteri och vi får gott vänta på solid state batterier för att få 20kWh utan att det blir otympligt tungt i leran
Det finns väl inget nytt, elhojar har väl funnits hur länge som helst. Men de har i alla fall fått ihop en cross som kan direkt tävla i samma klass som största 4-takterna (om nu reglementet tillåter det). Enda alternativet till Stark är KTM Freeride, och då har stark 4ggr effekten och dubbelt så stort batteri och full slaglängd på fjädringen med bra komponenter.Johannes Carlsson skrev:
Att det finns vägreggade offroad hojar har jag koll på då det är det enda jag åkt på senaste 12åren. Men menade du elektriska offroadhojar?
Vore kul med en grusmaskin med 12kWh och CCS, sen är det där med att hitta en laddstolpe längs med en grusväg
Redigerat:
Polestar 3 ser ut som en vettig familjebil som har det jag efterfrågar, trist bara att de måste göra bilarna så "sportiga" och dyra. Vill man ha en kombi som kan dra lite verkar alternativet vara en plastig MG4 med dålig infotainment eller Polestar3. Gillar inte klumpiga SUV-ar som ID4.Stefan N skrev:
Hoppas bara man kan välja bort den groteska mittkonsolen i P3 till förmån för en mer luftig förarmiljö. Gillade P2, men den gick bort för man kände sig helt instängd där.
/S
Dags att beställa ny tjänstebil. Enbart elbilar finns i utbudet.
Är 400/800V laddning något som man behöver tänka på än? Dvs finns det tillräckligt många elbilsladdare (och kommande 3 år) att det är en faktor att väga in. Såg nån hävda att det kvittade i dagsläget.
Kommer behöva ladda betydligt mer utefter vägarna än genomsnittsföraren, så laddtider är en faktor.
Förövrigt är det förvånande vad besvärligt det är att jaga rätt på viss information.
Om de inte står listade typ här, https://alltomelbil.se/jamfor-elbilar/
Jäkla klickade runt för att leta upp WLTP för specifik modell ibland, de vill hellre visa nån avancerad grafisk modell för att simulera laddtider med olika optioner etc. Ibland måste man "bygga" bilen online för att se om drag är en option för det står inte i klartext. Hitta om det är 400 eller 800V laddning etc.
Edit: Det ovan verkar vara lite som husmäklare, desto dyrare / flashigare bilmärke, desto flashigare och mer svårnavigerade webbsidor. Kias webbsida var exemplariskt enkel att hitta relevant information på.
Är 400/800V laddning något som man behöver tänka på än? Dvs finns det tillräckligt många elbilsladdare (och kommande 3 år) att det är en faktor att väga in. Såg nån hävda att det kvittade i dagsläget.
Kommer behöva ladda betydligt mer utefter vägarna än genomsnittsföraren, så laddtider är en faktor.
Förövrigt är det förvånande vad besvärligt det är att jaga rätt på viss information.
Om de inte står listade typ här, https://alltomelbil.se/jamfor-elbilar/
Jäkla klickade runt för att leta upp WLTP för specifik modell ibland, de vill hellre visa nån avancerad grafisk modell för att simulera laddtider med olika optioner etc. Ibland måste man "bygga" bilen online för att se om drag är en option för det står inte i klartext. Hitta om det är 400 eller 800V laddning etc.
Edit: Det ovan verkar vara lite som husmäklare, desto dyrare / flashigare bilmärke, desto flashigare och mer svårnavigerade webbsidor. Kias webbsida var exemplariskt enkel att hitta relevant information på.
Redigerat:
Provkörde en polstar 2, men tyckte den var på tok för stiff. Jag vill inte ha en sportbil, utan en som glider fint över alla fartgupp.
Ja utvecklingen driver på mot allt fler suvar som sväljer guppen bättre
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 386 inlägg
Om jag förstått det rätt laddar 800 V-bilar lite långsammare än 400 V-bilar på 400 V-laddare då de behöver transformera upp spänningen. Så de kan ladda fortare, men bara om det finns 800 V-laddare, vilket det ännu är glest mellan.engs skrev:
Skulle dock tro att de flesta trots allt levererar helt ok även på 400 V, men byggs de för 800 får det som sagt som jag förstått det konsekvenser.
Jag tror att den här sajten är bäst. De har även en rimlig skattning av räckvidd i motorvägsfart.engs skrev:
https://ev-database.org/
Nej det är ingen sådan konsekvens. Handlar om hur många ampere laddaren kan ge.
Nu när kia/hyndai fixat förvärmning av batteriet så laddar dom även >200kW när det är kallt ute.
även vid kallt batteri så tuggar dom i sig ungefär dubbelt så hög effekt som en av VAG:s trillingar.
byggs även många nya 350kW laddare så man får nytta av den snabba laddningen
Nu när kia/hyndai fixat förvärmning av batteriet så laddar dom även >200kW när det är kallt ute.
även vid kallt batteri så tuggar dom i sig ungefär dubbelt så hög effekt som en av VAG:s trillingar.
byggs även många nya 350kW laddare så man får nytta av den snabba laddningen
Ja det var nått sånt jag läst också.Nötegårdsgubben skrev:Om jag förstått det rätt laddar 800 V-bilar lite långsammare än 400 V-bilar på 400 V-laddare då de behöver transformera upp spänningen. Så de kan ladda fortare, men bara om det finns 800 V-laddare, vilket det ännu är glest mellan.
Skulle dock tro att de flesta trots allt levererar helt ok även på 400 V, men byggs de för 800 får det som sagt som jag förstått det konsekvenser.
Jag tror att den här sajten är bäst. De har även en rimlig skattning av räckvidd i motorvägsfart.
[länk]
En EV6 AWD med 325 hästar låter lite trevligt, om man sen verkligen kan ladda 10-80% på 18 min så är den nästan lika snabb som en snabblunch för mig när jag är ute själv. Ska försöka hinna förbi och titta idag.
"EV6 har både 400- och 800-voltsteknik och känner automatiskt av vilken typ av laddare som används och optimerar laddningen."
Det här får det att låta som om de skulle ha "vanlig" laddning även på 400V men om de menar att den transformeras upp eller ej vet jag ej.
Tack för länken.
En detalj jag saknar när det gäller förbrukning etc. Är att jag tycker det relevanta är hur långt man kommer på hur mycket man laddat ur nätet. Inte hur mycket man fått in i batteriet.
Dvs förluster pga laddning direkt men även ev. förvärmning etc. borde ingå i totalförbrukningen. Jag tror inte det görs idag? Inte på de siffror man får från bilhandlarna i vilket fall. Utan där är det antalet kWh som redan finns i batteriet som man delar med hur långt man kommer med ett visst körmönster.
När det relevanta är hur många kWh man förbrukat totalt ink. förluster vid laddning. Men kanske har fel, dvs det är så det görs idag på t.ex. WLTP?
Redigerat:
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 504 inlägg
Det är högst marginell skillnad så 800v/400v är inte en jättegrej. Men klart att det är lättare att hitta 400v laddare än 800v idag.engs skrev:Dags att beställa ny tjänstebil. Enbart elbilar finns i utbudet.
Är 400/800V laddning något som man behöver tänka på än? Dvs finns det tillräckligt många elbilsladdare (och kommande 3 år) att det är en faktor att väga in. Såg nån hävda att det kvittade i dagsläget.
Kommer behöva ladda betydligt mer utefter vägarna än genomsnittsföraren, så laddtider är en faktor.
Förövrigt är det förvånande vad besvärligt det är att jaga rätt på viss information.
Om de inte står listade typ här, [länk]
Jäkla klickade runt för att leta upp WLTP för specifik modell ibland, de vill hellre visa nån avancerad grafisk modell för att simulera laddtider med olika optioner etc. Ibland måste man "bygga" bilen online för att se om drag är en option för det står inte i klartext. Hitta om det är 400 eller 800V laddning etc.
Edit: Det ovan verkar vara lite som husmäklare, desto dyrare / flashigare bilmärke, desto flashigare och mer svårnavigerade webbsidor. Kias webbsida var exemplariskt enkel att hitta relevant information på.
Ta den bilen du gillar bäst och faktiskt går att få levererad. Åker du mycket långa sträckor skulle jag gå efter Teslabjörns 1000km tider. Lång räckvidd gör ju att första stoppet kan dröja lite så i4 och EQE är ju bra där