Har inte sett något här inne om just detta fast jag letat i rubrikerna. Det är ju verkligen allvarligt för den som drabbas. Jägarna tappar bort sina hundar, värmepumpar som slutar fungera m.m.

Hur väl tycker ni att informationen har varit för er som kommer att beröras privat eller som företagare? Själv hade jag ingen aning. Ren slump att jag såg det.


"arrow_active_black.png Vem berörs av avvecklingen av 2G- och 3G-näten? Vad berörs? Finns det några exempel?

Allt från larm till robotgräsklippare slutar fungera
När 2G- och 3G-näten stängs ned finns det risk för att en stor mängd uppkopplad utrustning slutar att fungera – allt från elmätare, videoövervakning och trygghetslarm till parkeringsautomater och pumpstationer."

"Exempel på uppkopplade produkter som kan sluta fungera:

  • Larmtjänster, som inbrotts-, hemtjänst- och båtlarm.
  • Uppkopplade värmepumpar och varmvattenberedare.
  • Robotgräsklippare.
  • Husdjurpejlare och andra typer av spårsändare.
  • Fjärrstyrning av värme och belysning i sommarstugor.
  • 3G-videosamtal – exempelvis för döva.
  • En mängd enklare typer av mobiltelefoner, så kallade funktionstelefoner (feature phones).
  • Videoövervakning/åtelkameror."


https://www.pts.se/sv/privat/telefoni/teknikskifte/informationsmote-om-avveckling-av-2g--och-3g-nat/

 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Jag visste väl iofs att näten kommer att släckas ned efter hand, i obygden har man ju tidigare tex på sina ställen hoppat över 3G och istället byggt ut 4G så det har varit tydligt länge att varje generation av mobilnät lever sitt eget liv och kommer att bli omodern med tiden. Men att stänga 2G och 3G är helt klart en rätt stor grej, även om jag inte tror att det är jättemycket teknik som står och går som helt plötsligt kommer att lägga av. De flesta byter väl ut sina grejer med någorlunda ojämna mellanrum så det kanske ändå är dags att byta den där ålderdomliga GSM-strömbrytaren i sommarstugan när det väl blir dags att släcka näten.
 
Rickard.
Brukar använda 3G i stugan under högtidshelgerna då 4G alltid är överbelastat bortom användning men i övrigt tror jag inte jag skulle märka nått.

Trist för dom som lagt dyra pengar på utrustning som då blir utdaterade.
 
Nu är jag ju i branschen själv så det är ju inte direkt någon nyhet att detta sker. Redan för två år sedan såg jag tex till att den GPS-tracker jag skaffade till ett par fordon hade stöd för LTE/4G på de frekvenser vi använder här i sverige. När även det är utfasat är ändå livslängden passerad på prylen.

I övrigt har jag få eller inga saker som använder gamla mobilnät på detta vis, jag har försökt bygga med lokalt wifi och sedan andra lösningar för uppkoppling mot Internet.

Förutom kring industriella use-case kopplat till m2m-lösningar så är det ju för privatpersoner mest gammalt skräp som ändå borde bytas ut som drabbas av detta.
 
Har väl vetat det i några år och allt vi har klarar 4/5G idag.
Det har skrivits om det i olika trådar oftast utifrån införande av 5G.
Och för att 5G, även 4G, ska kunna byggas på platser som kräver större räckvidd/täckning måste frekvenser frigöras. Det är därför krav på nedmontering till 2025 har ställts.
GSM/2G är gammal teknik som snart blir svårt att underhålla och 3G är en ganska dålig mobilteknik när belastningen ökar.
Så för att öka kapacitet måste 2G/3G avvecklas.
 
Fjärrstyrningen på fossilbilen slutar funka, tråkigt på vintern.
Men det värsta är nog att larmet ger upp och om jag inte bara skall förlita nej på nätverket måste allt bytas ut och månadskostnaden blir högre. Kanske landar på 10000:- och 3000:-/år.

Kan inte komma på något mer. Störigt, men överlever gör man ju
 
Volvo fram till -17? Appen för larm, spårning, värme odyl lägger av och ingen ny lösning verka finnas.
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
I samband med detta kan nämnas att den enda lösningen för mobila bredband i absolut obygd långt från trad småcellsnäten, fd Net1 numera uppköpta av Teracom mobil, nyligen beslutat att säga upp alla privatkunder.

Tråkigt för de som drabbas, kan vara svårt att hitta ersättningar för de 10-20 mbps de kunde leverera även med ett par mil till noderna i detta storcellsnät på 450 MHz. Modern teknik, LTE.

En klen tröst är att man kan ansöka om stöd från PTS om det rör sig om permanentboende och det verkligen inte finns några alternativ... vilket jag antar att man måste kunna visa vilket lär kräva en ordentlig utredning av vad Telia, Tele2, Tre, kan erbjuda vilket är långt ifrån enkelt för gemene man att ordna.

Sitter exakt med detta problem nu för ett permanentboende där adressen och dess koordinater inte ens går att söka fram på de tre storas nättäckningskartor.
 
  • Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
I samband med detta kan nämnas att den enda lösningen för mobila bredband i absolut obygd långt från trad småcellsnäten, fd Net1 numera uppköpta av Teracom mobil, nyligen beslutat att säga upp alla privatkunder.

Tråkigt för de som drabbas, kan vara svårt att hitta ersättningar för de 10-20 mbps de kunde leverera även med ett par mil till noderna i detta storcellsnät på 450 MHz. Modern teknik, LTE.

En klen tröst är att man kan ansöka om stöd från PTS om det rör sig om permanentboende och det verkligen inte finns några alternativ... vilket jag antar att man måste kunna visa vilket lär kräva en ordentlig utredning av vad Telia, Tele2, Tre, kan erbjuda vilket är långt ifrån enkelt för gemene man att ordna.

Sitter exakt med detta problem nu för ett permanentboende där adressen och dess koordinater inte ens går att söka fram på de tre storas nättäckningskartor.
Jag fick Teracoms mejl idag. :cry: De erbjuder Telia istället. Vete tusan om det kommer att funka.
 
Intressanta inlägg.

Är väldigt glad att jag inte satsat på saker som behöver bytas.

Undrar om handlarna som har gamla grejer kommer att känga dem billigt nu för att bli av med dem.

Till exempel har jag sett värmepumpsfirmor som säljer begagnade värmepumpar.
Inte roligt installera en sådan och så slutar den fungera 2025.
 
Plätt Fia Plätt Fia skrev:
Inte roligt installera en sådan och så slutar den fungera 2025.
Värmepumpen kommer inte sluta fungera. Möjligen tappar man möjligheten att styra den på distans.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Plätt Fia Plätt Fia skrev:
Intressanta inlägg.

Är väldigt glad att jag inte satsat på saker som behöver bytas.

Undrar om handlarna som har gamla grejer kommer att känga dem billigt nu för att bli av med dem.

Till exempel har jag sett värmepumpsfirmor som säljer begagnade värmepumpar.
Inte roligt installera en sådan och så slutar den fungera 2025.
Många gamla värmepumpar har ingen inbyggd uppkoppling utan brukar kompletteras med extern utrustning, men visst kan den externa utrusningen behöva bytas.
Att begagnade pumpar blivit aktuella kan nog vara en "snabblösning" för de som måste ha en och utifrån nuvarande långa leveranstider, dvs trasig pump måste lösas här och nu.

Tyvärr går inte dagens teknikskifte utföras utan att frigöra frekvenser, det finns inget ledigt för en mjuk övergång i "luften". Du hade liknande teknikskifte för markbundna tv-sändningar där det blev en hel tv som fick svarta rutor och fick bytas (t.ex. vår i fritidshuset) eller kompletteras med extra boxar.
Så de som idag använder 3G när 4G går trögt pga belastning kan bli av med det problemet om 4G/5G istället får mera kapacitet.
 
K Keld skrev:
Volvo fram till -17? Appen för larm, spårning, värme odyl lägger av och ingen ny lösning verka finnas.
Jodå, är det Volvo On Call du syftar på så har Volvo tagit fram en lösning med 4G. Det gäller framförallt marknaden i USA eftersom de släckt ned 3G sedan 1-2 år, men lär väl funka här också om det inte faller på frekvensbandet. Påverkar brytt mig då det enda man använder det till är att fjärrstarta värmaren. Har 10m från huset till bilen, så det kan man sköta manuellt , som man gjorde med förra Volvon.

Tolkar texten nedan som att inte alla årsmodeller kommer klara nedsläckning. Alla Volvo på SPA plattformen har väl redan 4G modem.

Kan väl räkna ut med lillfingret att Volvo i Sverige kommer ta minst 10 papp för detta.

Citat;

Below is the text from a Product Bulletin that was released to all US Volvo Retailers this past Friday, January 21, 2022:
3G Network Sunset
Summary:
The upcoming 3G network sunset, starting February 21, will affect connected 2015-2017 Volvo
models causing cars with 3G modems to lose connected services. Impacted services include
infotainment apps, SOS and On Call in-car services, and Volvo Cars app remote services. A customer
upgrade program will be made available and rolled out over time based on hardware availability.
Affected cars:
• 2015-2017 XC60
• 2015-2017 S60
• 2015-2016 S80
• 2015-2017 V60
• 2015-2016 XC70
• 2016 XC90
The ability to upgrade to a 4G modem will be made available for all affected models.
The XC60, S60, S80, V60 and XC70 program will roll out shortly. A CRM communication will go out
to customers who have contacted the call center and customers who have indicated they are
interested in the upgrade. Due to the global semi-conductor shortage the availability of the hardware is
limited at this time. The upgrade includes a modem upgrade and TEM reload. Customers who upgrade
will also be eligible for a 2 year complimentary subscription to the Volvo Cars app.
Details for XC60, S60, V60, S80, XC70:
Hardware
TEM 4G Modem (Control Unit) Product number 36011532
MSRP $328.39
Software
TEM Reload Product number 31288000
MSRP $27.47
The installation takes 1 hour +/- 20 minutes depending on model and platform.
Further program details and instructions are forthcoming.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Jag gillar Tele2s pesetnation spciellt där dom visar före och efter 5g swap..:crysmile:

Tror dock att GSM kommmer leva kvar efter 2025 i någon form..
 
G Greger_08 skrev:
Tror dock att GSM kommmer leva kvar efter 2025 i någon form..
Varför tror du det?

Det är inte uppenbart att någon har frekvenser kvar för det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.