D
F fribygg skrev:
Ingen såvitt jag vet, men de har elbehov i sina bolag och finansiella muskler att beställa SMR om vi får en rimlig lagstiftning på området.
Kommer inte hända, bättre att köpa elen, det är ju billigare?
 
D djac skrev:
Kommer inte hända, bättre att köpa elen, det är ju billigare?
Man var tvungen att stänga både papperstillverkningen i Braviken och Husum föregående vinter då elpriserna var för höga om jag inte mins fel.
 
D
F fribygg skrev:
Man var tvungen att stänga både papperstillverkningen i Braviken och Husum föregående vinter då elpriserna var för höga om jag inte mins fel.
De kommer inte påverka elpriserna genom att bygga ännu fler kärnkraftverk, bara öka exporten!
 
A
F fribygg skrev:
Ska jag PMa mina kontaktuppgifter eller återkommer du med ditt generösa erbjudande om öl i den här tråden när Fam Wallenberg eller Fam Lundberg genom sina bolag byggt de reaktorer de redan förklarat sig intresserade av att bygga?
Jag startar en tråd, åker till Tyskland och handlar öl och bjuder! På min scoutheder. Ingen blir gladare än jag om det händer, men det är ett problem som det inte hjälper att kasta pengar på, det tar en jävla tid att bygga upp något som blivit raserat.

Kanske kan man få upp en SMR-anläggning på prov och försök, men ingen riktig reaktor som F3 eller O3.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
A
F fsn skrev:
ett riskfritt erbjudande.
Det är enklast att vara generös då…
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Skumpe
F fsn skrev:
svagt inlägg från en som haft fel från trådens början. Försök igen.
Det var ett rätt bra inlägg. Jag gissar att du är någon slags rättshaverist/p-störd som inte klarar av att erkänna fel? Jag tror att du vet innerst inne. Vi andra vet i alla fall.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Scouten skrev:
Jag startar en tråd, åker till Tyskland och handlar öl och bjuder! På min scoutheder. Ingen blir gladare än jag om det händer, men det är ett problem som det inte hjälper att kasta pengar på, det tar en jävla tid att bygga upp något som blivit raserat.

Kanske kan man få upp en SMR-anläggning på prov och försök, men ingen riktig reaktor som F3 eller O3.
Att blykalla håller på med försök i Oskarshamn vet vi, om Norrköping får nån reaktor de närmaste 10åren får vi se...
 
Scouten skrev:
Kanske kan man få upp en SMR-anläggning på prov och försök, men ingen riktig reaktor som F3 eller O3.
Jag hoppas du får fel..
 
F
Skumpe Skumpe skrev:
Det var ett rätt bra inlägg. Jag gissar att du är någon slags rättshaverist/p-störd som inte klarar av att erkänna fel? Jag tror att du vet innerst inne. Vi andra vet i alla fall.
Nej, det var riktigt tafatt och patetiskt. Jag tror nog att du inser det själv din ägda stackars jävel. Det är rätt intressant att jag har facit i siffror på verkligt utfall och du hänvisar till statistik och hävdar att jag har fel. Det är väl snarare så att du körde på hårt med din menlösa ”jag vet” taktik och du kan inte acceptera en sanning för vad den är. Nu när du är helt traumatiserad så spelar det ingen roll om jag ens höll med dig, du skulle pipa som en toddler oavsett vilket.
 
Redigerat:
Skumpe
F fsn skrev:
Det är rätt intressant att jag har facit i siffror på verkligt utfall och du hänvisar till statistik och hävdar att jag har fel. Tappad från nåt högt i hårt golv som liten?
Om du säger att du har facit och sedan förklarar att börsen och solceller är samma sak då tror jag du får leta efter ett annat facit. Mitt förra inlägg var i alla fall en fullträff. Illa dolt, grabben.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
F
Skumpe Skumpe skrev:
Om du säger att du har facit och sedan förklarar att börsen och solceller är samma sak då tror jag du får leta efter ett annat facit. Mitt förra inlägg var i alla fall en fullträff. Illa dolt, grabben.
pinsam, håll dig till sanningen din toddler. har jag sagt att börsen och solceller är samma sak? Jag är rätt säker på att jag sa att 48% är 48% oavsett vad dom kommer ifrån. Sen har jag säkert sagt att det är betydligt mindre risk i solceller nu än i börsen så jag tror nog inte att jag sagt att det är samma sak. Dina inlägg är extremt pinsamma, du får ju tom hitta på och blåljuga för att komma framåt.

När du är nere på 6 fot så släng upp spaden, lägg dig ner och hojta till så skall jag se om vi kan få dit nån som täcker.
 
D djac skrev:
Ett företag som bedriver en verksamhet brukar inte vara de bästa att neutralt själv välja vilken miljöpåverkan denna har, det är nog inte en helt kontroversiell uppfattning.
De producerar ju med alla slagen så de lär veta. Sedan kan köpta forskare fantisera bäst de vill.

F fribygg skrev:
Dessutom ett företag med styrelse som delvis är tillsatt enl sossarnas och miljöpartiets tveksamma politiska agenda.
Jadu, då borde de väl redovisat samma falska siffror som Stanfordrapporten då MP hatar kärnkraft. Men konstigt nog inte...
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
V videopac skrev:
Jadu, då borde de väl redovisat samma falska siffror som Stanfordrapporten då MP hatar kärnkraft.
Källa?
Jag vet miljöpartister som är för även om partiledningen ofta varit emot.
Nu kommer ju EU dessutom från årsskiftet förorda kärnkraft så det blir nog vanligare med nya verk så vi slipper det mesta av koleldningen i Europa.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
R Rolle85 skrev:
Fick en offert från ett företag som skulle sätta upp 18 paneler på 410w/st. För hela kalaset ville de ha 134k.
De räknade ut att jag kan alstra ca 6000Kwh per år.
Om man räknar på att priset på el är 1,50kr/kwh
(6000x1,50kr=9000kr.

134k / 9k = 15.
Tar de mig 15 år innan investeringen är återbetalad? Isåfall, vem i helsike investerar i detta??
9000 + 3600 i skattereduktion + 2000 som du spar i egenförbrukning = 14 600 vilket är lågt räknat med det elpris vi har och troligen kommer att ha ett bra tag. Det är mer än 10% ränta som också är skattefri. Men jag håller med om att offerten är dryg.
 
F fribygg skrev:
Källa?
Jag vet miljöpartister som är för även om partiledningen ofta varit emot.
Nu kommer ju EU dessutom från årsskiftet förorda kärnkraft så det blir nog vanligare med nya verk så vi slipper det mesta av koleldningen i Europa.
Källa? Har du inte levt i Sverige en längre tid?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.