N nmeden skrev:
Jag har precis köpt denna, men inte hunnit installera än. Några kronor dyrare. Oklart om det är bättre.
[länk]
KOllade på den innan jag köpte från Canada, tydligen så käkade spa kemikalierna på cubens flyttande, så den blev oftast kass på kort tid.
Då chansade jag på den enda de skickade från canada det var 1.5 mm tjock, höll knappt 2 år, sedan om det var jag eller om det täcket oxå vittra sönder vet jag ej.
De sålde även 10 mm och 15 mm men dessa skickade de inte utanför Nordamerika då frakten var svår att lösa.

Köpte från Amazon så får prova, nu får vi vet om 2 år om nån av dessa är nått att ha!
 
K
N nmeden skrev:
Jag har precis köpt denna, men inte hunnit installera än. Några kronor dyrare. Oklart om det är bättre.
[länk]
På tal om oklart, jag behöver hjälp med länken du skickade.
Jag förstår inte texten där det står.
"Skyddet är dubbelt så tjockt som motsvarande skydd på tunnaste delen"
Är jag helt tappad, eller?
 
K K. L skrev:
På tal om oklart, jag behöver hjälp med länken du skickade.
Jag förstår inte texten där det står.
"Skyddet är dubbelt så tjockt som motsvarande skydd på tunnaste delen"
Är jag helt tappad, eller?
Eh. Oklart. Men tänker delen mellan bubblorna är dubbelt så tjockt som någon annan produkt som finns på marknaden.
 
  • Gilla
K. L
  • Laddar…
B
Gör verkligen 1.5mm något i praktiken? Det känns ju rätt försumbart i förhållande till de 8-10cm tjocka locket...? Det borde vara nära 100% rf i vilket fall under locket, efter x antal h, det är ju ett oventilerat utrymme med vatten.

Jag tror mer på den typen av produkt på en pool, men där har man ju inga 10cm lock över poolen.
 
B BSOD skrev:
Gör verkligen 1.5mm något i praktiken? Det känns ju rätt försumbart i förhållande till de 8-10cm tjocka locket...? Det borde vara nära 100% rf i vilket fall under locket, efter x antal h, det är ju ett oventilerat utrymme med vatten.

Jag tror mer på den typen av produkt på en pool, men där har man ju inga 10cm lock över poolen.
Förstår hur du resonerar. "Folk" säger det ska spara energi och dra ner på kemikalier. Men det kan vara att man ser vad man vill när man gjort en investering.
Energin lär ju dock vara tämligen enkelt att utreda så fort man testar..
 
H henlin431 skrev:
Håller på med ett test nu. Jag kör filtercykler 1 gång per dygn, 2 timmar mellan 03:00-05:00. Det räcker för att dra upp poolen till 39. På kvällen dagen efter (eller rättare sagt på kvällen samma dag) har vi tappat ner till 37. Har en elmätare kopplad så jag kan kolla exakt hur många kWh det drar per uppvärmningscykel (det vill säga hur stor mängd av mina 120 minuter som används till uppvärmning och efter hur långt tid bara cirkulationen/filtreringen kör).

Jag börjar nästan tro att vi kan ha badet igång hela vintern, förutsatt att det iaf några nätter per vecka är relativt snälla elpriser.
5kW drog badet natten som var. Det var vad det gick åt till att öka badet 2 grader, det vill säga från 37-39. Utetempen var kring 5 grader. Priset inkl allt med fast timpris rörde sig om 1,10 kr per kWh. Kostnaden för uppvärmning av badtunnan det dygnet slutade i runda slängar på 5 kr och 50 öre.
 
A
I mitt lock, i mitten så kan jag typ se ner till vattnet från sidan. Alltså det hänger en flörpl mellan de två halvorna. Kan man sätta nån liten tätningslist där eller nått
 
Bengt1964 skrev:
I mitt lock, i mitten så kan jag typ se ner till vattnet från sidan. Alltså det hänger en flörpl mellan de två halvorna. Kan man sätta nån liten tätningslist där eller nått
Man kan nog hävda att det ger badet en liten gnutta ventilation, vilket troligtvis är rätt bra för badet med tanke på klorgaser (om man nu kör klor/bromtabletter) som sliter rätt bra på locket.

Jag har nog också ett litet hål på varje sida av locket men jämför jag ventilation i isolerade lådan där pump och annat står så smiter det nog ut mer energi där.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
En annan fråga. När ska man byta locket. Mitt lock är rätt tungt nu. Får använda båda händerna och ta i när jag ska vika över en halvan
 
Bengt1964 skrev:
En annan fråga. När ska man byta locket. Mitt lock är rätt tungt nu. Får använda båda händerna och ta i när jag ska vika över en halvan
Du kan ju alltid ställa locket en regn fri dag på hög kant så vattnet får en chans att rinna ut.

Tror att locket håller max 6 år, men är inte där än så svårt att säga!
 
Bengt1964 skrev:
En annan fråga. När ska man byta locket. Mitt lock är rätt tungt nu. Får använda båda händerna och ta i när jag ska vika över en halvan
På mitt lock är det en dragkedja där man kan plocka ut isoleringen. Isoleringsskivor kan man köpa på bygghandeln. Locken är ju snordyra
 
Bengt1964 skrev:
En annan fråga. När ska man byta locket. Mitt lock är rätt tungt nu. Får använda båda händerna och ta i när jag ska vika över en halvan
Fråga någon om de kan hjälpa dig att lyfta locket eller ordna en ställning som har ett eller flera remhjul och sätt fästpunkter på locket och koppla till block och talja eller en vinsch.
 
Bengt1964 skrev:
En annan fråga. När ska man byta locket. Mitt lock är rätt tungt nu. Får använda båda händerna och ta i när jag ska vika över en halvan
Finns ofta lyftställningar, tex detta passar mitt bad: https://pentland.se/produkt/locklyft-covermate-eco/

Men är inte syftet med vikten att det ska hindra barn att öppna poolen?
Vårt är också svintungt, nedsänkt i altanen behöver man "marklyfta" för att öppna det utan att få ont i ryggen
 
Inte för att jag önskar högre elpris men hoppas det är tillräckligt för att grannarna ger upp sin brummande badbalja som går året runt trots att den aldrig används. :(
 
När det är tungt har det brutits ner för mycket av kloret, isolerar dåligt, och när bytas.
Eller så har jag förstått det i vart fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.