Hallå,

Har en diskmaskin som jag misstänker har problem med tömningspumpen. Maskinen har sedan ganska lång tid tillbaka pipit när man försöker starta den, men av okänd anledning har den alltid gått igång på andra försöket.

Nu började den dock pipa och väsnas oavbrutet i slutet av programmet, och det gick inte att få stopp på det med mindre än att dra ur kontakten.



Är det läge att byta tömningspumpen och är det något man bör tänka på innan man ger sig på detta?

Har en elektrolux med PNC 91143408204 / Modell QB6264I

Jag tänkte köpa denna ersättningsdel:

https://shop.electrolux.se/diskmask...r/tomningspump-till-diskmaskin/p/140000443022

Kan det vara en bra ide?
 
Har du kollat i pumpen så det inte sitter något i den. Då kan dom väsnas
 
Jag har grävt så gott man kommer åt under silen och även dammsugit med grovdammsugare, men får inte fram något. Tror inte det ligger något där, men vem vet...?
 
Tycker det är lite konstigt att den inte går att stänga av med det som ser ut som en strömbrytare, eller med resetknappen. Det krävdes att har drog ur kontakten och den börjar igen så fort jag sätter i kontakten igen...
 
  • Gilla
uEM62tgE
  • Laddar…
Pumpen går så länge det finns vatten i trumman. Det finns en nivåvakt på insidan av TM , det går en slang ner till botten och indikerar nivån. I bland sätts den igen av diverse ludd/skit , lossa den nertill eller upptill och blås i den, gör man det nertill så ska det klicka i vakten. För att komma åt så brukar det vara 2 skruv på baksidan och kroka av locket. Dra ur stickproppen först.
 
Är det något sånt här du menar?
Skärmdump från en webbshop som visar en analog tryckvakt till diskmaskin och dess pris.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kan inte svara på det ,lite otydligt. Men vakten sitter på insidan rätt högt upp. Tror inte du behöver byta den, rätt vanligt att det är täppt.
 
Toppen, då börjar vi med det. Känner direkt att jag inte vill vara utan diskmaskinen så länge, så det hade varit gött om det var något "enkelt". Tack
 
A
J jonaserik skrev:
Pumpen går så länge det finns vatten i trumman. Det finns en nivåvakt på insidan av TM , det går en slang ner till botten och indikerar nivån. I bland sätts den igen av diverse ludd/skit , lossa den nertill eller upptill och blås i den, gör man det nertill så ska det klicka i vakten. För att komma åt så brukar det vara 2 skruv på baksidan och kroka av locket. Dra ur stickproppen först.
det är en diskmaskin och inte tvättmaskin
 
A
J jonaserik skrev:
Kan inte svara på det ,lite otydligt. Men vakten sitter på insidan rätt högt upp. Tror inte du behöver byta den, rätt vanligt att det är täppt.
ingen tvätt det är en disk
 
A
J jahallåja skrev:
Toppen, då börjar vi med det. Känner direkt att jag inte vill vara utan diskmaskinen så länge, så det hade varit gött om det var något "enkelt". Tack
om pumpen går hela tiden och du inte kan stänga av är det en vattenläcka
öppna och titta

om du får felkod i10 eller i20 så är det skit i nivåkammaren
får du i40 är det fel i pressostaten
 
  • Gilla
jahallåja och 1 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
ingen tvätt det är en disk
OK fel tanke , men som sägs i ditt nästa, utöver som du säger , läckt vatten på plåten i botten och då indikeras det att starta pumpen. Bara öppna nertill fram och e till att allt vatten torkas upp.
 
Menar du att jag kan öppna den nedtill, fram, utan att baxa ut den? (Inte hemma så jag kan inte kolla hur det ser ut). Det hade varit skönt eftersom det är ett sånt meck att skruva loss den och dra fram den...

Ang felkoder så såg jag 30 dyka upp i displayen efter en stund när jag kopplade i kontakten igår kväll för att se om pumpen gick igång igen. Det verkar också tyda på läckage när jag googlar.
 
Jepp på framsidan vid golvet så är det en eller två plåtar som sitter med skruvar i ytterkanten, bort med dom. I botten på DM finns plåt och där kan det vara som en frigolitskiva ( flotör ) när det blir vatten under så lyfter den och påverkar en microbrytare och pumpen startar och stannar inte förrän allt vatten är borta. Det finns en variant till . precis i framkant kan det sitta som en disktrasebit mellan kant och microbrytare, när den blir blöt så sjunker den ihop och microbrytaren slår till. Den tas då bort och torkas så den blir hård och sätts tillbaka. Vet inte om den sista funktionen finns längre men var på äldre DM. I båda fallen kan du inte stoppa pumpen för allt annat har kopplats bort .

Edit , detta är om pumpen går hela tiden och då kn det bli oljud i den när det är luft i den , annars kanske det blir att dra fram den och lägga den ner för att komma åt pumpen.
 
Redigerat:
(y)

I'm going in!

Utsikt under en diskmaskin med synliga kablar och komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.