Redaktionen Redaktionen skrev:
Är du sugen på att byta ut badrummet? Här går vi…
Det var billigt.
Vi betalade 208k för 8kvm.
 
  • Gilla
  • Haha
Mikael Karlsson4999 och 1 till
  • Laddar…
Hur mkt mindre för våtrumsmatta på vägg å golv?
 
M maria01 skrev:
helt sjuka priser har ju fåt ett pris på 3000 euro här för jobbet 1000 euro mattrial
Skall renovera 2 små badrum i Spanien. Dom jag pratat med där säger också att 5000 Euro styck kommer man långt med. Men det är stenkonstruktion, och de tätar normalt bara precis i våtutrymmet. När de lägger folie, så är det bara runt golvbrunn och i duschutrymmet etc.

De jag pratat med (Har släkt i fastighetsbranschen där), menar att även om det blir vanligare, så är det ytterst få som jobbar med fulla tätskikt. många lever fortfarande efter divisen att betongen inte får sättas igen, utan skall kunna torka ut. Ventilation undrar dom fortfarande vad det är, bara att öppna fönstren när det är fuktigt:)

Har på riktigt övervägt att låta firman riva bila flyta, och sen själv åka ner och sätta folie, går att köpa där, men kanske skickar ner en pall med Lip.

En stor skillnad i pris är dock kakel. Detta säljs till fantasipriser i Sverige. Det är svårt att hitta kakel för över 300:-/m2 där nere. Här hemma är det svårt att hitta något under.

Arbetskraften skiljer inte jättemycket längre. Det är billigare. Men 50 Euro/h är inte ovanligt för kvalificerad arb kraft. Men jag har hittills aldrig sett några hitta på kostnader runtomkring. Har aldrig betalat extra för varken handskar, verktyg bil, eller framkörning. Det är verklig tid, så i princip är väl arbetskostnaden 20-30% lägre på sista raden. Vilket nog återspeglas av löneläget. Lönerna är påtagligt lägre. Byggarbetare specifikt ligger dessutom lågt, till skillnad mot i Sverige där bygg ligger relativt högt i snitt.

Så det finns en del förklaringar till de stora prisskillnaderna. Klimatet och praxis innebär en process som inte är tillämplig i Sverige, och ordentligt fördyrande här. Sen är även Materialet dyrare hemma, synnerhet Kakel och det runt det. Porslin, duschar mm är samma. De har sina billiga precis som vi, och Märken som kostar hur mycket som helst.
Den riktigt stora skillnaden tror jag ligger i att man helt enkelt inte behöver göra en bråkdel så mycket jobb i de sydländska badrummen vid renovering, i kombination med en lägre lönekostnad.
 
  • Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
M mojjen skrev:
Skall renovera 2 små badrum i Spanien. Dom jag pratat med där säger också att 5000 Euro styck kommer man långt med. Men det är stenkonstruktion, och de tätar normalt bara precis i våtutrymmet. När de lägger folie, så är det bara runt golvbrunn och i duschutrymmet etc.

De jag pratat med (Har släkt i fastighetsbranschen där), menar att även om det blir vanligare, så är det ytterst få som jobbar med fulla tätskikt. många lever fortfarande efter divisen att betongen inte får sättas igen, utan skall kunna torka ut. Ventilation undrar dom fortfarande vad det är, bara att öppna fönstren när det är fuktigt:)

Har på riktigt övervägt att låta firman riva bila flyta, och sen själv åka ner och sätta folie, går att köpa där, men kanske skickar ner en pall med Lip.

En stor skillnad i pris är dock kakel. Detta säljs till fantasipriser i Sverige. Det är svårt att hitta kakel för över 300:-/m2 där nere. Här hemma är det svårt att hitta något under.

Arbetskraften skiljer inte jättemycket längre. Det är billigare. Men 50 Euro/h är inte ovanligt för kvalificerad arb kraft. Men jag har hittills aldrig sett några hitta på kostnader runtomkring. Har aldrig betalat extra för varken handskar, verktyg bil, eller framkörning. Det är verklig tid, så i princip är väl arbetskostnaden 20-30% lägre på sista raden. Vilket nog återspeglas av löneläget. Lönerna är påtagligt lägre. Byggarbetare specifikt ligger dessutom lågt, till skillnad mot i Sverige där bygg ligger relativt högt i snitt.

Så det finns en del förklaringar till de stora prisskillnaderna. Klimatet och praxis innebär en process som inte är tillämplig i Sverige, och ordentligt fördyrande här. Sen är även Materialet dyrare hemma, synnerhet Kakel och det runt det. Porslin, duschar mm är samma. De har sina billiga precis som vi, och Märken som kostar hur mycket som helst.
Den riktigt stora skillnaden tror jag ligger i att man helt enkelt inte behöver göra en bråkdel så mycket jobb i de sydländska badrummen vid renovering, i kombination med en lägre lönekostnad.
här det ingen skillnad i själva lönerna skulle nog säga att det är svårare och dyrare att driva egen byggfirma här en i sverige och när man förklarar hur svenska hantverkare har det blir många chockade satt och prata firma bilar med en hantverkare här vad svensk knegare har idag han förstod ingen ting hur dom kan ha råd att köra runt i nya pickuper och skåpbilar 700000

men sen är det som du säger nån form krav i sverige att använda dom dyraste matrialen med men vanliga familjer här hade ju aldrig valt det dyraste som det oftast blir i ett svensson badrum i sverige

samma är det med kök vi svenskar har otroligt dyra kök man väljer oftast det dyrare . här finns ju kök som har halva priset mot ett ikea kök som exempel
 
T
Normal tavla att ha i sitt badrum eller?
Är det Hugh Heffner som bor där?
 
Att inte Sverige tar efter lite hur dom bygger i Spanien. Tätskikt verkar inte alltid hålla så bra. Fins många material som tål att bli fuktig och torkar om dom inte blir täckt med nå annat som hindrar det.
 
BirgitS
Bjor Bjor skrev:
Att inte Sverige tar efter lite hur dom bygger i Spanien. Tätskikt verkar inte alltid hålla så bra. Fins många material som tål att bli fuktig och torkar om dom inte blir täckt med nå annat som hindrar det.
I svenskt klimat är det väl inte så bra med oisolerade golv och väggar.
 
BirgitS BirgitS skrev:
I svenskt klimat är det väl inte så bra med oisolerade golv och väggar.
Tro det eller ej men tom spanjorerna har börjat bygga hus med isolering ;)
 
BirgitS BirgitS skrev:
I svenskt klimat är det väl inte så bra med oisolerade golv och väggar.
Den delen att inte isolera är inte det jag menade. Der går att bygga i andra material än trä i hela badrumer. Tegel, lecablock, gjuta i betong, celglas i golvet mm.
 
BirgitS
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Tro det eller ej men tom spanjorerna har börjat bygga hus med isolering ;)
Då stiger ju behovet av att se till att vattnet inte kommer in i isoleringen.
Bjor Bjor skrev:
Den delen att inte isolera är inte det jag menade. Der går att bygga i andra material än trä i hela badrumer. Tegel, lecablock, gjuta i betong, celglas i golvet mm.
I gamla flerfamiljshus av betong så hittar man vattenläckor därför att det börjar rinna vatten från taket eller väggarna hos grannen under. Det som krävs i så fall är väl framför allt att svenskar slutar att duscha direkt på golvet, det var mycket ovanligare med vattenskador, trots begränsade tätskikt, när det bara fanns badkar och folk duschade av sig sittande på huk i badkaret.
 
  • Gilla
Mikael Karlsson4999
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Då stiger ju behovet av att se till att vattnet inte kommer in i isoleringen.

I gamla flerfamiljshus av betong så hittar man vattenläckor därför att det börjar rinna vatten från taket eller väggarna hos grannen under. Det som krävs i så fall är väl framför allt att svenskar slutar att duscha direkt på golvet, det var mycket ovanligare med vattenskador, trots begränsade tätskikt, när det bara fanns badkar och folk duschade av sig sittande på huk i badkaret.
Ovanvåning är nog lite svårare. Men med ett fuktbufrande material så kan sådna saker minimeras. Ett tätskikt som läker kommer aldrig att låta materialet under torka utan att riva allt. Men en duschkabin kan hindra många fuktskador.
 
Räknade ut vad mit kommer att kosta, och så långt ifrån blev det inte. Exemplet var 80.000 och mitt blir 50.000. Der viktigaste är hur lätt det är att åtgärder en fuktskada, så inte hela badrumet måste rivas för ett litet läckage. 1/3 av fuktskadorna är i badrum.
 
O Odo skrev:
Jag har precis gått ut och frågat på att bygga upp vårt badrum på 10 kvm, som idag består av reglade väggar och golv samt gles i tak. El är framdraget till dosa och avloppstam finns i direkt anslutning till badrummet.

De offertsvar (4 st) vi fått inkl. ROT går mellan 186 000 och 280 000 inkl. material på ca 50 000, men exklusive kakel, klinkers och inredning. Då är det ett påslag för att vi kommer använda oss av plattor 60x60 och 30x60.

:surprised: Tyvärr ligger dessa offerter långt ifrån de 80 tusen (exklusive ROT) + 55 tusen i material. Jag önskar att de företag, i Stockholm, som offererat har tänkt fel, om inte så skulle jag gärna få kontaktuppgifterna på de hantverkare som används i artikeln. ;)

När jag fick den första offerten tänkte jag "ja, ja... jag har läst en artikel på byggahus.se som visar på helt andra siffror, så jag behöver inte sätta kaffet i halsen". Men som sagt var, sedan har den ena offerten efter den andra tagit det till nya höjder.

Är det någon av er som har nyligen begärt in offerter som åtminstone närmar sig artikelns kostnader?
Jag tog in en offert nylugen på det billigast billigaste badrummet utan kakel utan toa och kommod bara enkladte möjliga. Då hamnade offerten på 58900 kr. Efter Rot på 10 kvm2 badrum.
En annan färsk offert låg på 30loppor med bara efterarbetet. Då tillkom snickararbetet med gips innan( som jag inte har pris på)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.