Tercellen Tercellen skrev:
Det är så jag försökt göra med en borrmaskinspump från jula. Men den orkar inte med det då det blir för mycket motstånd tillslut så nyper den. Jag ska testa med en dränkbar pump istället så får vi se hur det går!
De är för klena. Vi brukar använda samma sorts anordning som vi har till att lufta ur kollektorn till bergvärmeanläggningar.
Det brukar dessutom vara högre tryckfall i en solanläggning. En lite kraftigare dränkbar pump i en tunna borde funka hyfsat
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Brainvätska ? Fåt hoppas att det inte är den sort som är till värmepump, det ska var en som tål 100 C.och det gör inte brain , det är sprit och förgasar sig snabbt.
Jag kan ha använt fel terminoligi där. Jag har något som heter Glykosfor. Det är eg. propylenglykol.
Sen vet jag inte om man kan använda standard propylenglykol för bil. Det borde ju inte vara skillnad men det kanske har med inhibitorerna att göra. Jag har hört både och, att det går att använda bilglykol. En del säger inte.
J jonaserik skrev:
Brainvätska ? Fåt hoppas att det inte är den sort som är till värmepump, det ska var en som tål 100 C.och det gör inte brain , det är sprit och förgasar sig snabbt.
 
L lordi skrev:
De är för klena. Vi brukar använda samma sorts anordning som vi har till att lufta ur kollektorn till bergvärmeanläggningar.
Det brukar dessutom vara högre tryckfall i en solanläggning. En lite kraftigare dränkbar pump i en tunna borde funka hyfsat
Nu har jag testa med den dränkbara pumpen jag hade. Den var för vek tyvärr så jag får jaga vidare efter en rejälare påfyllnadspump.
 
Undrar hur du kopplat solfångarna? Lagade en äldre anläggning och där hade de dragit ett tjockare rör med ett avstick till varje solfångare. Tänkte att om du serikopplat dessa i varje slinga att du får för högt tryckfall? Om du gjort detta?
 
Kan du lufta på taket?
 
E Emanuel01 skrev:
Undrar hur du kopplat solfångarna? Lagade en äldre anläggning och där hade de dragit ett tjockare rör med ett avstick till varje solfångare. Tänkte att om du serikopplat dessa i varje slinga att du får för högt tryckfall? Om du gjort detta?
Nej, de är kopplade parallellt. Funderade ett tag på att seriekoppla på det södra taket men det blev parallellkopplat där med.
 
D Daniel 109 skrev:
Kan du lufta på taket?
Jag har gjort det via att släppa på kopplingarna som är högst belägna. Jag har ingen luftningsventil på taket, har en automatisk avluftare i källaren.
 
Ser ett "fel" i din beskrivning och det är att man brukar montera backventil på trycksidan av pumpen inte sugsidan. Tror som dom andra att du har luft i systemet.
 
Men angående tillräckligt stark påfyllnadspump... Jag kollade upp egenskaperna på en proffs-påfyllnadspump till solfångare:
"Matningstryck < 0,65 MPa/6,5 bar/94 psi. 27 l/min"
Går 6,5 bar i Matningstryck jämföras med en tryckhöjd på 65 meter? De flesta pumpar jag hittat hittills står det hellre tryckhöjd istället för bar, så jag tänker då att en pump som då fixar 65 meter bör då vara likvärdig för att orka med? Gissar jag rätt i att 27 l/min är mindre relevant och talar mer om själva hastigheten än styrkan?
 
E Emanuel01 skrev:
Ser ett "fel" i din beskrivning och det är att man brukar montera backventil på trycksidan av pumpen inte sugsidan. Tror som dom andra att du har luft i systemet.
Ja det stämmer att jag satt dem på sugsidan. Varför ska de placeras på trycksidan? Blir det enklare för pumparna att jobba då, eller?
 
Om jag nu minns rätt.
När jag fyllde upp mina lesol för ca 20 år sedan så körde jag ur all luft ur solfångarsystemet med vattentrycket från tappkallvattnet.
Jag anslöt en trädgårdsslang till påfyllningen och spolade igenom rörsystemet i solpanelerna tills det bara kom vatten och ingen luft i returslangen. Returslangen fick spola fritt ut till avloppet eller om det var ut på gräsmattan.

Efter det anslöts påfyllningskärl med glykolvätskan som pumpades/trycktes runt tills glykolvätskan kom tillbaka till returen.

Nu måste jag byta glykolvätskan efter ca 20 års drift. Frysskyddet börjar bli dåligt.
Samtidigt ska jag dra om lite rör till solfångeriet.
Jag tror jag ska försöka med vattentrycksmetoden när jag ska lufta ur och återfylla systemet.
Jag får se hur jag ska göra.
 
De har ju högre tryckhöjd än sughöjd. Men bara du får bort luften så kommer det troligtvis funka ändå.
 
  • Gilla
Tercellen och 1 till
  • Laddar…
Den kommer fungera fint och du kan ha nytta av den i andra sammanhang också. Du behöver inte se så mycket till pumpdata det du ska få till är en strömningshastighet runt 1 m/s i systemet med pumpen. Dvs det är vad man om man vill kolla på vad som krävs ska gå på och det ger beroende på vad det är för anläggning väldig spridning i vad som krävs av pumpen.

I ditt fall med klena ledningar och inte överdriven längd bör då den pumpen du tittat på gå bra. Dränkbara länspumpar som den du testat med har ofta ganska hög kapacitet i flöde men bara vid låga tryck så inte så lyckat här.
 
  • Gilla
Tercellen
  • Laddar…
K knightjocke skrev:
Kan man detektera luft i solfångarna med värmekamera?
Ja, indirekt. Om det är så mycket luft att det inte blir någon cirkulation. Då blir den eller de panelerna mycket heta. Om man kommer åt panelerna (mina står på markstativ) känner du enkelt med händerna. Även glaset blir riktigt hett om du inte har cirkulation.

I den aktuella anläggningen med parallella paneler kan du ju få cirkulation i en eller två men inte i den tredje, om det är där luften sitter. Om du kan, känn på panelen - men försiktigt, bränn dig inte.

Du kan också känna på rören om/hur det cirkulerar - här är det varmt, och här - men inte här. Tänk på att om backventilen är trasig kan flödet gå från en varm grupp till en kall.

Minst en flödesmätare tycker jag är ett måste. Och automatiska avluftare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.