AnneFi
Nu är det snart ett liten paus i trädgården så jag tänkte en tråd om växter inomhus.

Hur inreder ni med växter.
Förökar ni dem? Delar ni dem?
 
  • Gilla
LoweW och 1 till
  • Laddar…
Jag förökar krukväxter. St Paula och streptocarpus är lite favoriter men även crassula i olika former och gullranka är lättodlade och lätta att föröka.
Jag har även elefantunga som är kloner från en planta som min mormors mor hade när jag var barn. Echiveria är också lätta att föröka men tar lite tid.

Sedan tar jag in sticklingar av palettblad på hösten så att jag ska ha material till sommarens krukor.
 
AnneFi
Jiji Jiji skrev:
Jag förökar krukväxter. St Paula och streptocarpus är lite favoriter men även crassula i olika former och gullranka är lättodlade och lätta att föröka.
Jag har även elefantunga som är kloner från en planta som min mormors mor hade när jag var barn. Echiveria är också lätta att föröka men tar lite tid.

Sedan tar jag in sticklingar av palettblad på hösten så att jag ska ha material till sommarens krukor.
Jag fick googla de mesta :rofl:
Jag har ett projekt. Att inreda ett hem på blommor som jag fått eller delat. (Nästan för jag köpte en för 29 kr och sabbade allt.)

Jag gillar de mesta med blad. Har sticklingar på monstera och gullranka på gång.
Även crassula och Benjamin fikus.
Fick mina allra första palettblad sticklingar av en kollega nu.

Jag hoppas jag lyckas.
Jag vill att växterna ska vara mer än något man har i fönstret. Att ute blir inne.
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Gammalt skrock säger att sticklingar ska vara stulna ;).

Själv har jag det motsatta problemet, för mycket växter i förhållande till antalet meter fönsterbräden. Snudd på en växt-hoarder.
Jag fick en orkidé av min mor, och den hade sköldlöss. Detta har lett till en viss minskning av växt-antalet, de otäcka små odjuren är duktiga på att sprida sig, och enda alternativet är att slänga ut de drabbade. (Har testat allt, utan framgång.)

Efter att ha Hemnetknarkat länge har jag insett att jag rent botaniskt är en pensionär. Här finns massa pensionärsväxter; pelargoner, ampelliljor, novemberkaktusar, monstera, St Paulia, porslinsblommor osv. Men det står jag för! Reclaim the mormorsblommor!
 
  • Älska
Jiji
  • Laddar…
Har du testat T-sprit?
 
Nej, inte just det, annars har jag testat såpvatten, aska+vatten (för basisk miljö), snus i blomjorden, spola bort de små kräken mekaniskt med vatten osv.
Hur göra med T-sprit?
 
Antingen spraya på eller torka av växten med en spritad trasa. Det tål inte lössen.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
AnneFi
Är sköldlöss de där små hårda sakerna som sätter sig på bladen? Lite klibbigt också får jag för mig att jag vill minnas?

Jag har ju precis kommit in i den där nya palettbladtrenden.
Gillar faktiskt de där klassiska som svärmorstunga och garderobsblommor.

Jag ska få ett par peromia, elefantöra av min mamma för hon odlar dem som ogräs.

Har ett långt streck av en annan peperomia. Och så fick jag en alocasia i veckan.

Nu hoppas jag att någon vill ge mig en stickling på en hög variant av svärmorstunga helst de där smala spetten. Och kanske några succulenter typ echevera.

Jag ska bara vara fräck nog och fråga när jag ser de i någons hem
Men det ska nog gå
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Gammalt skrock säger att sticklingar ska vara stulna ;).

Själv har jag det motsatta problemet, för mycket växter i förhållande till antalet meter fönsterbräden. Snudd på en växt-hoarder.
Jag fick en orkidé av min mor, och den hade sköldlöss. Detta har lett till en viss minskning av växt-antalet, de otäcka små odjuren är duktiga på att sprida sig, och enda alternativet är att slänga ut de drabbade. (Har testat allt, utan framgång.)

Efter att ha Hemnetknarkat länge har jag insett att jag rent botaniskt är en pensionär. Här finns massa pensionärsväxter; pelargoner, ampelliljor, novemberkaktusar, monstera, St Paulia, porslinsblommor osv. Men det står jag för! Reclaim the mormorsblommor!
Jag har också haft sköldlöss på orkideer. Tror att jag fick dem med en planta jag fick o present. Det var phalaenopsis så det var inte hela världen. Jag testade allt möjligt men tillslut slängde jag dem.
 
Jag delar/förökar mina blommor och tar med till jobbet och låter arbetskamrater ta så mycket dom vill.
Jag har väldigt svårt för att slänga blommor och går en blomma av, trycker jag ner den i jord och gör ett försök.
Jag är riktigt nöjd när jag kan hålla blombeståndet på ca 100 plantor men är oftast tyvärr runt 150 st, varje vår ännu högre när man tar sticklingar på pelargoner och palettblad så mitt tips till dig är lär känna en blomknarkare så kommer du aldrig ha lite blommor.
Ett tips till , Clivia ska inte planteras i en lite för stor kruka, den får babyabstinens och trycker fram enorma mängder babyplantorna, tror jag var uppe i ca 70 clivior ett tag, hopplöst sett att lära sig på!
 
  • Älska
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
E EMEL skrev:
Jag delar/förökar mina blommor och tar med till jobbet och låter arbetskamrater ta så mycket dom vill.
Jag har väldigt svårt för att slänga blommor och går en blomma av, trycker jag ner den i jord och gör ett försök.
Jag är riktigt nöjd när jag kan hålla blombeståndet på ca 100 plantor men är oftast tyvärr runt 150 st, varje vår ännu högre när man tar sticklingar på pelargoner och palettblad så mitt tips till dig är lär känna en blomknarkare så kommer du aldrig ha lite blommor.
Ett tips till , Clivia ska inte planteras i en lite för stor kruka, den får babyabstinens och trycker fram enorma mängder babyplantorna, tror jag var uppe i ca 70 clivior ett tag, hopplöst sett att lära sig på!
Åh en clivia saknar jag. Min mormor hade alltid så fina clivior. Det hade jag glömt. :heart:
 
AnneFi
E EMEL skrev:
Jag delar/förökar mina blommor och tar med till jobbet och låter arbetskamrater ta så mycket dom vill.
Jag har väldigt svårt för att slänga blommor och går en blomma av, trycker jag ner den i jord och gör ett försök.
Jag är riktigt nöjd när jag kan hålla blombeståndet på ca 100 plantor men är oftast tyvärr runt 150 st, varje vår ännu högre när man tar sticklingar på pelargoner och palettblad så mitt tips till dig är lär känna en blomknarkare så kommer du aldrig ha lite blommor.
Ett tips till , Clivia ska inte planteras i en lite för stor kruka, den får babyabstinens och trycker fram enorma mängder babyplantorna, tror jag var uppe i ca 70 clivior ett tag, hopplöst sett att lära sig på!
Hur ser det ut med 150 krukväxter hemma?
Jag har katt så jag är lite begränsad i urvalet av blommor. Hon tuggar för det mesta inte på dem men jag undviker ändå de allra giftigaste för säkerhets skull.
 
AnneFi AnneFi skrev:
Hur ser det ut med 150 krukväxter hemma?
Jag har katt så jag är lite begränsad i urvalet av blommor. Hon tuggar för det mesta inte på dem men jag undviker ändå de allra giftigaste för säkerhets skull.
Så gör vår katt också. Han föredrar mjälla blad men kan testa lite av varje. Dessutom sitter han gärna i fönstren så det måste finnas plats för honom att sitta på så att han inte råkar riva ner blommorna.
Nu har jag ju två hus så jag kan ha krukväxter i båda husen, dock inga 150 stycken.;) Det vore häftigt dock.:love:
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Nej, inte just det, annars har jag testat såpvatten, aska+vatten (för basisk miljö), snus i blomjorden, spola bort de små kräken mekaniskt med vatten osv.
Hur göra med T-sprit?
Såpvatten ska göras på överfettad såpa. Vanlig gul/grön från affären duger inte, den är inte tillräckligt fet (fettet kläggar igen ohyrans andningsvägar så de dör). Jag fick tips om att blanda i extra olja i såpvattnet och det har fungerat. Jag hade iofs inte sköldlöss utan trips.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Mathildatiger Mathildatiger skrev:
Såpvatten ska göras på överfettad såpa. Vanlig gul/grön från affären duger inte, den är inte tillräckligt fet (fettet kläggar igen ohyrans andningsvägar så de dör). Jag fick tips om att blanda i extra olja i såpvattnet och det har fungerat. Jag hade iofs inte sköldlösd utan trips.
Funkar linoljesåpa?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.