Hehe, ja du är väl en av dem som tror att universitet och forskare är oberoende och att företag är onda.
 
  • Gilla
Tubes
  • Laddar…
F
M Matte Bygg skrev:
Du verkar inte förstå det. Min fyrfotade vän skulle förstå det.

Edit: Forsmark byggdes på 3-4 år minns jag.
Politiker kan ta ultrasnabba beslut som de gjorde under pandemin. Kolla hur snabbt covidvaccinet godkändes! När det gäller så går det undan. Nya regeringen kommer jobba snabbt så 2-3 år är t.o.m. i överkant för att färdigställa ett kärnkraftverk.
Det du inte vet är att det svenska kärnkraftsprogrammet byggdes enligt en extremt effektiv modell som numera i stort är kopierad vid uppförande av kärnkraftverk i asien. Det ligger en så tung programutveckling bakom ett sånt systembygge så det förstår du inte. Det du ser är 4års byggtid. Du ser inte all ledtid innan det börjas bygga. Som jag skrev, det finns miljöprövningar, bygglov en jävla massa administration. Det finns inget nybyggt producerande kärnkraftverk om 4 år, inte heller om 6år och med största sannolikhet inte heller om 8år. Men kanske om 10år om det finns en ambition att bygga riktigt, riktigt fort.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
F
O o1aEtqFW8W4HLAV skrev:
Nu orkar jag inte läsa hela tråden, så kanske redan tagits upp. Men man får inte glömma alternativkostnaden. Att du går plus på en investering säger lite, du kunde gått mer plus om du inventerat i någonting annat.

Det man normalt jämför med är den "riskfria räntan" plus en riskpremie. Det som brukar räknas som den mest riskfria räntan är amerikanska statspapper (i Sverige får du viss valutarisk, men kan vi väl bortse ifrån i denna överslagsräkning).

Idag kan du få ca 4,5% per år i ränta om du lånar ut dina pengar i 30 år. Tar vi TS siffror (134k) blir det ca 6k/år. Vi kan anta att solcellerna har ett värde på 0kr om 30 år (134/30=4,5k per år i värdeminskning).

För att motsvara att låna ut pengarna till den amerikanska staten måste solcellerna alltså ge 10500:- per år eller 1,75 kr/kwh i snitt i besparing under denna 30-års period i TS fall. Detta förutsätter 0kr i underhåll och att cellerna inte tappar effekt under perioden.



Jag rekommenderar dig att läsa hela tråden


 
A
V videopac skrev:
Visst, men vi pratade väl mijlö den här gången.

Men det tar ju ett tag innan man vet om det lönar sig privatekonomiskt. Ingen vet.
Ingen? Det finns folk som satte solceller för i alla fall 15 år sedan, de bör ha en ganska hyfsad uppfattning, det finns betydligt äldre anläggningar än så också…
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
A
V videopac skrev:
Hehe, ja du är väl en av dem som tror att universitet och forskare är oberoende och att företag är onda.
Jag tror nog att stanford är en bättre källa en en undersökning från vattenfall, som vägrar visa sina källor…
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Scouten skrev:
Jag tror nog att stanford är en bättre källa en en undersökning från vattenfall, som vägrar visa sina källor…
Det är vi många som tror...
 
Inte så många som ni tror.
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
Scouten skrev:
Ingen? Det finns folk som satte solceller för i alla fall 15 år sedan, de bör ha en ganska hyfsad uppfattning, det finns betydligt äldre anläggningar än så också…
Men vad har det med dagens situation att göra?

Scouten skrev:
Jag tror nog att stanford är en bättre källa en en undersökning från vattenfall, som vägrar visa sina källor…
Var och en blir salig på sin tro. Men den som tror att forskning, speciellt på det "heta" miljö- och klimatområdet, är oberoende är nog mer än lovligt naiv.
 
D
V videopac skrev:
Hehe, ja du är väl en av dem som tror att universitet och forskare är oberoende och att företag är onda.
Ett företag som bedriver en verksamhet brukar inte vara de bästa att neutralt själv välja vilken miljöpåverkan denna har, det är nog inte en helt kontroversiell uppfattning.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Ett företag som bedriver en verksamhet brukar inte vara de bästa att neutralt själv välja vilken miljöpåverkan denna har, det är nog inte en helt kontroversiell uppfattning.
Dessutom ett företag med styrelse som delvis är tillsatt enl sossarnas och miljöpartiets tveksamma politiska agenda.
 
D
F fribygg skrev:
Dessutom ett företag med styrelse som delvis är tillsatt enl sossarnas och miljöpartiets tveksamma politiska agenda.
Jag skulle nog säga alla, det skulle ju radera hela revisionsvärlden i ett slag, varför skulle någon extern veta bättre än bolaget själv osv...

Dieselgate har aldrig hänt, för vilka är bättre på bilar än VW..? osv osv
 
Scouten skrev:
Du minns fel F3 och O3 är tvillingreaktorer. Planerna fanns 1973, de fasades in på nätet 1985. Regeringen kommer inte kunna jobba ultrasnabbt, tror man det är man otroligt naiv, tillståndsprocesserna som ska genomföras tar åratal och kan inte påverkas av regeringen, för vårt rättsväsende är inte politikerstyrt.

Byggandet av F3 och O3 – hur det påverkade Oskarshamns och Östhammars kommuner under byggprocessen och efteråt (skb.com)

Ett kärnkraftverk är inte ett kataloghus, det ska projekteras osv, bara den processen tar längre tid än du pratar om. Om det finns ett nybyggd kärnkraftsreaktor i Sverige 2032, så är jag beredd att bjuda alla byggahusare som orkar komma till Lund på öl den dagen den nya reaktorn fasas in på nätet. De får ta med sina vänner också.
Ska jag PMa mina kontaktuppgifter eller återkommer du med ditt generösa erbjudande om öl i den här tråden när Fam Wallenberg eller Fam Lundberg genom sina bolag byggt de reaktorer de redan förklarat sig intresserade av att bygga?
 
F
Scouten skrev:
Du minns fel F3 och O3 är tvillingreaktorer. Planerna fanns 1973, de fasades in på nätet 1985. Regeringen kommer inte kunna jobba ultrasnabbt, tror man det är man otroligt naiv, tillståndsprocesserna som ska genomföras tar åratal och kan inte påverkas av regeringen, för vårt rättsväsende är inte politikerstyrt.

Byggandet av F3 och O3 – hur det påverkade Oskarshamns och Östhammars kommuner under byggprocessen och efteråt (skb.com)

Ett kärnkraftverk är inte ett kataloghus, det ska projekteras osv, bara den processen tar längre tid än du pratar om. Om det finns ett nybyggd kärnkraftsreaktor i Sverige 2032, så är jag beredd att bjuda alla byggahusare som orkar komma till Lund på öl den dagen den nya reaktorn fasas in på nätet. De får ta med sina vänner också.
ett riskfritt erbjudande.
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
F
F fribygg skrev:
Ska jag PMa mina kontaktuppgifter eller återkommer du med ditt generösa erbjudande om öl i den här tråden när Fam Wallenberg eller Fam Lundberg genom sina bolag byggt de reaktorer de redan förklarat sig intresserade av att bygga?
Hur många reaktorer har familjen Lundberg respektive familjen Wallenberg under bältet? Du kan avrunda till närmaste 10-tal.
 
  • Haha
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Hur många reaktorer har familjen Lundberg respektive familjen Wallenberg under bältet? Du kan avrunda till närmaste 10-tal.
Ingen såvitt jag vet, men de har elbehov i sina bolag och finansiella muskler att beställa SMR om vi får en rimlig lagstiftning på området.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.