R
A AndersS skrev:
Nja, det kan väl knappast kallas installation.:cool:
Kabelhärva med lite burkar.
POEn sitter ju t.o.m. fast med en skruv. Klart det är en installation :)
 
  • Gilla
  • Haha
AndersS och 2 till
  • Laddar…
Cahlis Cahlis skrev:
Packar upp den nya routern och den har också uttag för vägghängning - bra! Men va f-n, kontaktuttagen sitter rakt in mot väggen! Kontakterna sticker alltså ut några cm mot väggen och routern går alltså inte att hänga på väggen! Så jäkla korkat! Någon har snetänkt rejält.
Man det vara denna ”Smarta” Wi-Fi-router ?
Har du provat att sätta den not väggen så du ser hur den hamnar? Blir det inte plats för kablarna? :rolleyes:
Vit Wi-Fi-router stående på en träyta med snett fäste och synliga kablar markerade med grönt streck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dess fäste gjort snett så att underdelen vinklas ut så det blir plats för kablarna bakåt. (Jfr Grönt streck).
Plastflänsen nertill är väl en fot för att stå på bord, eller stöd för kablarna som kan hänga ner öved kanten vid vägghängning.
Fult tyckte jag och modifierade fästet, men fick dock använda kablar utan böjskydd.
Telia Smart!?
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Man det vara denna ”Smarta” Wi-Fi-router ?
Har du provat att sätta den not väggen så du ser hur den hamnar? Blir det inte plats för kablarna? :rolleyes:
[bild]
Dess fäste gjort snett så att underdelen vinklas ut så det blir plats för kablarna bakåt. (Jfr Grönt streck).
Plastflänsen nertill är väl en fot för att stå på bord, eller stöd för kablarna som kan hänga ner öved kanten vid vägghängning.
Fult tyckte jag och modifierade fästet, men fick dock använda kablar utan böjskydd.
Telia Smart!?

Ja, den såg inte så bra ut. Inte många som har vinklade ethernetkablar, men de skulle hjälpa där.
 
richardtenggren
Ett tips på kabel kan vara Ubiquitis patchkablar?
 
  • Gilla
FaffeF
  • Laddar…
Angående högkvalitativa kablar: Det beror ju också på vad man använder kablarna till. Kopplar man in något som bara har 100Mbits/s-nätverk så duger ju näst intill vilken tvättlina som helst. Jag är rätt ny här på forumet men har redan uppfattat den genomgående inställningen att "allt löser sig om du bara köper nya, dyra grejer". Inget emot filosofin att köpa en massa roliga saker som blinkar, och självklart blir det ofta bättre med nya grejer, men man bör kanske ibland tänka på att slänga pengarna där de ger mest bang for the buck.
 
  • Gilla
Flamman och 8 till
  • Laddar…
J
David Wallin David Wallin skrev:
Installationer jag inte är fullständigt nöjd med, del 1:
Du kanske kan hitta en byrå som bortskänkes på marketplace, så försvinner problemet.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Cheesen
S sjoelund skrev:
Ja, den såg inte så bra ut. Inte många som har vinklade ethernetkablar, men de skulle hjälpa där.
Cahlis Cahlis skrev:
Uppgraderade mitt bredband från 100/100 till 250/250 och fick till detta en ny router från Telia. Den gamla som också var från Telia var vägghängd med kontakterna rakt neråt. Alltså perfekt att hänga på väggen i trapphuset mellan källaren och entréplanet. Signalen når då hela huset med endast sällsynta avbrott längst bort. Ännu bättre och stabilare skulle det så klart bli med nya routern. Packar upp den nya routern och den har också uttag för vägghängning - bra! Men va f-n, kontaktuttagen sitter rakt in mot väggen! Kontakterna sticker alltså ut några cm mot väggen och routern går alltså inte att hänga på väggen! Så jäkla korkat! Någon har snetänkt rejält. Jo den ska väl gå att ställa på ett bord på sin smala undersida men blir då supervinglig. Å inte kan jag sätta upp en hylla i ett ganska smalt trapphus heller. Ska man då bli tvungen att sätta routern på ett sämre ställe och köpa en extender? Kanske det allt går ut på?
Det finns drivor med vinklade kablar. har köpt på Kjell och Amazon.
https://www.kjell.com/se/produkter/...vinklad-sftp-natverkskabel-cat.-6-05-m-p60144
 
  • Gilla
UffePlåtis och 1 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Man det vara denna ”Smarta” Wi-Fi-router ?
Har du provat att sätta den not väggen så du ser hur den hamnar? Blir det inte plats för kablarna? :rolleyes:
[bild]
Dess fäste gjort snett så att underdelen vinklas ut så det blir plats för kablarna bakåt. (Jfr Grönt streck).
Plastflänsen nertill är väl en fot för att stå på bord, eller stöd för kablarna som kan hänga ner öved kanten vid vägghängning.
Fult tyckte jag och modifierade fästet, men fick dock använda kablar utan böjskydd.
Telia Smart!?
Finns en nyare som jag har stött på hos några kunder, där finns inte plastbygeln med. Men nu när jag letar på Telias hemsida hittar jag den inte, de kanske har kommit till insikt.
Helt galen design.
 
Vit nätverkskabel med RJ45-kontakter mot vit bakgrund, som säljs på Kjell & Company.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
finns exempelvis på Kjell
 
  • Gilla
Dowser4711 och 4 till
  • Laddar…
Hittade en bild!
Närbild av en nätverksenhet med lysande indikatorer och anslutna kablar på ett skrivbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Hittade en bild!
[bild]
Ja precis en sådan är det.
 
R
Cahlis Cahlis skrev:
Ja precis en sådan är det.
Håller med dig. Det känns som om någon tappade bollen rejält när den där designades. Det räcker ju inte med vinklade RJ45 utan även strömkontakten (som jag antar följer med) måste bytas ut om den ska väggmonteras.

Uselt!
 
  • Gilla
l3ff3 och 3 till
  • Laddar…
Ja den är klantigt konstruerad men sätt en distans mellan routern och väggen så fungerar det. Hur svårt kan det vara.
 
Redigerat:
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
En vit larmenhet monterad på en vägg ovanför en trappa; under den, en ny router placerad så att kablar sticker ut under taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Larmenhet monterad överst och en ny router installerad under, båda på en vägg under tak i källare med synliga kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den översta lådan är larmenheten. Den gamla routern satt bredvid larmenheten.
Den undre lådan är nya routern som jag provat med att sätta längre ner så att kontakterna sticker ut under taket i källaren. Tyvärr hamnar routern då under entrevåningens golv och räckvidden blir klart begränsad. Ska försöka ringa Telia imorgon, blir väl ett par timmar i telefonkö.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.