Ålrajt. Har försökt läsa allt som finns i ämnet, men inser att det mesta handlar om att få en fungerande cirkulationsfläkt i sitt frysskåp. Jag vill bli av med min. Eller rättare sagt det susande ljudet som nästan överröstar micron. Inte ok.
Om jag fattat rätt, så är den fläkten till för att förhindra frostbildning. En nymodighet som gör att man slipper frosta av sin frys, eller åtminstone behöver göra det mer sällan.
Tänker att jag hellre frostar av än att lyssna på det där tröskverket. Så nu har jag tänkt koppla ur den där rackarn och köra old school i frysen. Är jag riktigt smart eller redigt korkad? Borde detta funka eller ?
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Det kommer inte att funka. Moderna kylskåp har förångaren (den del som blir kall) inbyggd bakom hyllorna. Om det inte är ett konstant luftflöde från fläkten så isar det igen direkt.

Byt fläkt till en ny som är tyst istället.
 
  • Gilla
  • Älska
JSten och 1 till
  • Laddar…
B
Du behöver ta reda på fabrikat och modell på skåpet i fråga och sedan försöka hitta rätt fläkt i reservdelslista/ta kontakt med reparatör för byte.
 
A
Görius Självus Görius Självus skrev:
Tack!
beror ju på vad det är för typ av ljud
om det ens är fläkten
normalt sett hörs dessa inte alls inte ens för en ljudallergiker

din kanske ligger emot eller är lös?

varje tillverkare har sin fläktar och ett väldigt begränsat urval av dessa
med tanke på de fysiska dimensionerna så finns det inga ersättningsprodukter per default.

sen finns det ju rena skitprodukter med skitkomponenter som bara är att slänga oxå.

kedjornas "egna märken" kommer från PRC uteslutande och såväl kyl, frys, tvätt och tork dömer jag ut i parti och minut under garantitiden.
 
Det är en smeg, och jag inbillade mig att de skulle hålla lite annan kvalitet. Det är fläkten. Blev tyst när jag kopplade ur den. Verkar inte sitta löst eller rassla. Bara det surrande ljudet som gör mig tokig!
 
Lagerfel och går inte att byta. finns säkert någon form av skylt/lapp modell/typ och sök på det.
 
Som sagts ovan. Enda tillfället jag upplevt att fläkten väsnas är när fryspaketet har fryst ihop helt så att isen går emot fläktbladen, då har det iofs även varit problem för den att hålla kylan. Märker du några symtom i den vägen så testa att göra en rejäl avfrostning, koppla ur några dygn och ha koll på smältvattnet så det inte rinner över.

Nu är det iofs ingen Smeg vi har utan ett ca 20 år gammalt Husqvarna-skåp (Safir plus - Frost free) men principerna är likartade.
 
A
Görius Självus Görius Självus skrev:
Det är en smeg, och jag inbillade mig att de skulle hålla lite annan kvalitet. Det är fläkten. Blev tyst när jag kopplade ur den. Verkar inte sitta löst eller rassla. Bara det surrande ljudet som gör mig tokig!
Ja självklart en Smeck mycket mycket vanligt att fläkten rasar en del kommer från frankrike men de flesta är turkiskt mög.
Ge oss modellnumret så kan jag se vad du behöver
 
  • Gilla
Görius Självus
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Ja självklart en Smeck mycket mycket vanligt att fläkten rasar en del kommer från frankrike men de flesta är turkiskt mög.
Ge oss modellnumret så kan jag se vad du behöver
electroluxaren skrev:
Ja självklart en Smeck mycket mycket vanligt att fläkten rasar en del kommer från frankrike men de flesta är turkiskt mög.
Ge oss modellnumret så kan jag se vad du behöver
H Harald Blåtumme skrev:
Som sagts ovan. Enda tillfället jag upplevt att fläkten väsnas är när fryspaketet har fryst ihop helt så att isen går emot fläktbladen, då har det iofs även varit problem för den att hålla kylan. Märker du några symtom i den vägen så testa att göra en rejäl avfrostning, koppla ur några dygn och ha koll på smältvattnet så det inte rinner över.

Nu är det iofs ingen Smeg vi har utan ett ca 20 år gammalt Husqvarna-skåp (Safir plus - Frost free) men principerna är likartade.
FAB30LCR5 är modellen..
Extremt avfrostad.
 
A
se om du hittar denna
695210758
kolla att den är likadan då de har dåliga reservdelslistor
 
  • Gilla
Görius Självus
  • Laddar…
A
möjligt du får ta ut din och kolla
 
  • Gilla
Görius Självus
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.