Ja, hur man får en lösning som är en win-win situation att bli utpressning är för mig en gåta. Man erbjuder sig en lösning som kanske sparar ca. 100k åt fiberbolaget och själv får man kanske 20k. Så fiberbolaget är den överlägsne vinnaren i upplägget.
 
A A-Man_08 skrev:
Ska man tänka likadant när elräkningarna kommer?
? Förstår inte riktigt vad du menar här?
 
strike strike skrev:
? Förstår inte riktigt vad du menar här?
När man låter elbolaget dra kablar över ens mark.
Slutprodukten känms inte som den säljs till förmånligt pris.
 
A A-Man_08 skrev:
När man låter elbolaget dra kablar över ens mark.
Slutprodukten känms inte som den säljs till förmånligt pris.
Nej så må hända, men det är å andra sidan inte det som diskuteras i tråden.
 
strike strike skrev:
Nej så må hända, men det är å andra sidan inte det som diskuteras i tråden.
Nej men samma sak.
Varför ska man bjuda på mark utan att få något tillbaka?
 
A A-Man_08 skrev:
Nej men samma sak.
Varför ska man bjuda på mark utan att få något tillbaka?
Säger inte detta. Det jag menar är att man måste föra en dialog med alla parter och ta hänsyn och inte hota eller buffla sig fram. Kommer man inte fram så får man acceptera det eller ta hjälp ifrån oberoende.
Om man tittar på nätägarna för elkablarna så är inte det samma sak som elleverantören svårt att jämföra.
 
Jag har en kabel på min tomt som stör mig, en kabeljävel Telegrafverket en gång grävde ner, innan Televerket får man förmoda. Jo det står en stolpe med det namnet på.

I alla fall, den går in på tomten i en öppning till tomten där jag ville ha en dubbelgrind, sånt händer, man skaffade hund. Jag fick inte gräva ens med planteringsspade inom, ja det där vet nog andra bättre än jag, men ett par meter. Nu vill jag göra en enkelgrind där och eftersom jag sett hur kabeln går så går det inte. Som jag skrivit tidigare här i tråden, jag avråder från att tillåta annans kabel på egen tomt. Förr eller senare ser livet annorlunda ut och då står man där. Attefallshus att hyra ut, laddstolpe till bilen, solcellsanläggning, ett växthus eller bara en torkvinda...

Som parentes kan jag nämna att när nämnda kabel gick sönder kom Relacom ut och bytte ut 20 meter eller så, det var tjäle och jag kommenterade grävdjupet som på vissa ställen uppgick till kanske 10-15 centimeter varpå de svarade att de inte kunde gräva djupare... det var tjäle

Jag skulle vilja gräva bort häcken från helvetet och uppföra ett staket men med fingrarna?

Relacom-skåpbil intill grunt grävt dike på en tomt, möjligen för reparationsarbeten på kabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dalby60
  • Laddar…
Skumpe Skumpe skrev:
Är det utpressning eller förhandling?
Jag tror du får fråga den som först nämnde utpressning*.


*Ledtråd: Det var inte jag.
 
B Bonzo2000 skrev:
Nu arbetar jag i och för sig för en nätägare som inte bygger på det viset, men om någon skulle utöva "en lättare form av utpressning" på oss så skulle det definitivt inte resultera i några fördelar till utpressaren.

Jag tror att chanserna att få rabatterad anslutning är liten. Normalt brukar man dock få någon form av kompensation, men den är oftast rätt blygsam.
Det är väl inte någon form av utpressning.
Får han inte vad han vill ha för att de ska nyttja hans mark så får de inte använda hans mark så enkelt är det.
 
Skumpe
B Bonzo2000 skrev:
Jag tror du får fråga den som först nämnde utpressning*.


*Ledtråd: Det var inte jag.
Jag trodde du uttalade dig om det?
 
F Frasse10 skrev:
Vi ska få fiber i området, ligger en bit ut på landsbygden. Nu vill leverantören dra fibret genom min tomtgräns för att komma vidare till grannarna.
Vad tror ni mina chanser är att få rabatt på min egen installation genom att låta dom göra dragningen genom min tomt?
Blygsam kompensation är en gubbgissning. Jag skulle lägga in grannsämjan i kalkylen. Och inte glömma risken att de gräver runt och på ren jävelskap låter dig pynta förutsatt att du vill ha egen anslutning. Men försöka går ju
 
H Hasse2188 skrev:
Det är väl inte någon form av utpressning.
Får han inte vad han vill ha för att de ska nyttja hans mark så får de inte använda hans mark så enkelt är det.
Visa mig gärna var jag skrivit jag anser att det är utpressning att förvänta sig ersättning från ledningsägaren. Jag citerade ett tidigare inlägg och har även gjort citattecken i min kommentar, så det borde vara uppenbart att det inte var mina ord.

Skumpe Skumpe skrev:
Jag trodde du uttalade dig om det?
Mitt inlägg var menat att belysa det olämpliga att utöva "utpressning", något som rekommenderades i inlägget jag citerade. Allt behöver inte nödvändigtvis vara en strid och jag tror att man gör sig själv en otjänst om man börjar förhandlingarna i en onödigt konfrontativ position. En förhandling med nätägaren gällande ersättning ser jag däremot som en självklarhet.

Fattar du inte nu så kan jag nog inte hjälpa dig mer.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Patrik440
F Frasse10 skrev:
Nu vill leverantören dra fibret genom min tomtgräns för att komma vidare till grannarna.?
När OpenInfra var hemma å ville få oss anslutna så stod det i det finstilta att ansluter man sig till dem så tillåter man även att de får dra fiber över ens tomt till övriga grannar.
 
Patrik440 Patrik440 skrev:
När OpenInfra var hemma å ville få oss anslutna så stod det i det finstilta att ansluter man sig till dem så tillåter man även att de får dra fiber över ens tomt till övriga grannar.
Rätt fult att lägga in i det finstilta att man ger bolaget servitut att använda ens tomt som kabelväg. Bolagen vet mycket väl att många inte läser det finstilta. Tänk om Microsoft la in liknande saker i sitt finstilta, hur många läser det när typ officepaket installeras.
Skojarbolag förnekar sig inte.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Rätt fult att lägga in i det finstilta att man ger bolaget servitut att använda ens tomt som kabelväg. Bolagen vet mycket väl att många inte läser det finstilta. Tänk om Microsoft la in liknande saker i sitt finstilta, hur många läser det när typ officepaket installeras.
Skojarbolag förnekar sig inte.
Över ens tomt måste ju vara i luften, inte i marken?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.