M Matte Bygg skrev:
Med risk att kränka solcells-dyrkarna så vill jag tydliggöra följande:

Under rådande hysteri att sänka sina elkostnader infinner sig en flockmentalitet som kan liknas vid Coronapandemins början när förråden fylldes med skithuspapper. Helt onödigt med facit i hand.

Samma med solceller. Elpriser kommer sjunka inom 1-2 år och då står man där med dyrköpta solceller som dessutom förfular hus och stuga.

Elbilseländet kommer vara impopulärt när automobilerna drivs av vätgas.
Din spåkulan är trasig, vad god lämna in den på närmsta serviceställe.
 
  • Gilla
LaoLars och 8 till
  • Laddar…
A
M Matte Bygg skrev:
Med risk att kränka solcells-dyrkarna så vill jag tydliggöra följande:

Under rådande hysteri att sänka sina elkostnader infinner sig en flockmentalitet som kan liknas vid Coronapandemins början när förråden fylldes med skithuspapper. Helt onödigt med facit i hand.

Samma med solceller. Elpriser kommer sjunka inom 1-2 år och då står man där med dyrköpta solceller som dessutom förfular hus och stuga.

Elbilseländet kommer vara impopulärt när automobilerna drivs av vätgas.
Jag hoppas att du har rätt på sista punkten, att vätgas blir det stora, det ser jag fram emot. Men har du koll på hur mycket energi det krävs för att tillverka vätgas?

I övrigt har du nästan garanterat fel. Det kommer ta 10 år och mer att få en stabil elmarknad och även då kommer vi att se högre elpriser än de låga vi hade 2015.

Det är inte som att ny kärnkraft, om och när den byggs, plötsligt tillverkar gratis el.
 
  • Gilla
LaoLars och 3 till
  • Laddar…
Scouten skrev:
Vid senaste kärnkraftsutbyggnaden, där alla våra stora reaktorer byggdes, sårig processen och bygget 10 år.

Reglerna har blivit tuffare, tror du att det går fortare eller långsammare den här gången?

Vanliga fåniga vindkraftverk fastnar i tillståndsprocessen i många år, hur många överklaganden tror du nya reaktorer får?

Du kan räkna med en märklig elmarknad 10-15 år framåt, även om den inte blir lika extrem som nu.
åren som jag skrev kan vara allt från 100 till oändlighet
 
Hur klimatsmart är solen som energikälla egentligen?
 
  • Gilla
  • Haha
Dalby60 och 1 till
  • Laddar…
D
M Matte Bygg skrev:
Samma med solceller. Elpriser kommer sjunka inom 1-2 år och då står man där med dyrköpta solceller som dessutom förfular hus och stuga.
Vad kommer ligga bakom de nya låga elpriserna, inom en så pass kort period, tror du?
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
D
P Putte 9497 skrev:
Hur klimatsmart är solen som energikälla egentligen?
Precis, -släck solen!
 
  • Haha
  • Gilla
a.o.f och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Precis, -släck solen!
Inget fel i solen som energikälla men jag syftar på panelerna
 
D
P Putte 9497 skrev:
Inget fel i solen som energikälla men jag syftar på panelerna
Ok, ja det är ingen fara, det är väl utrett, ingenting är utan påverkan men den är väldigt låg.
 
D djac skrev:
Vad kommer ligga bakom de nya låga elpriserna, inom en så pass kort period, tror du?
Kärnkraftverk som byggs med rekordfart 2-4 år.
 
  • Haha
Hus-i-Sörmland och 1 till
  • Laddar…
D
M Matte Bygg skrev:
Kärnkraftverk som byggs med rekordfart 2-4 år.
Ok, ja det kommer ju inte hända, dels finns inte metoder för att göra det och dels saknas helt incitament på alla nivåer för att göra det, i Sverige åtminstone. Möjligtvis skulle det varit attraktivt i Tyskland, om det var möjligt, men där är det nog andra saker som skulle hindrat, men allt detta är ju högst hypotetiskt eftersom det inte låter sig göras.
 
Köp era Solceller, ta en gammal kavaj och klä den med Solceller och batteri i fickan också så att när ni går runt samlar ni massa gratis,miljövänlig, ren ,skön solenergi.

Men sluta få det att se ut som att ni är miljöhjältar.

Ni är dumma konsumenter som alla andra som springer runt och konsumerar hela tiden.
Vill ni vara miljöhältar? Sluta äta kött varje dag och sluta konsumera. Det är två viktigaste stegen mot en mer hållbar miljö men media glömmer berätta detta för er. Vet någon varför?!

En gammal VW 1.0 TSI 0.6L/Mil kan leva i 30 år till med rätt underhåll och kärlek. Men nej, spring och köp en ny hybrid eller tesla för 600k-1M, det är bäst för miljön och din ekonomi. Speciellt på leasing eller kredit med skenade räntor.Speciellt för alla barn som gräver fram metallerna i sjuka förhållanden 16 timmar om dagen. Super bra för deras ekonomi att ha ett jobb ju. Vad ska dessa stackars barn göra om vi inte köpte elbilar? Eller barnen som syr skor för oss så vi kan kasta de gamla varje sommar, eller foxconn slavar som bygger din nästa Iphone som är samma skit som din gamla?

Man undrar hur konsumtion av saker är alltid lösningen på alla miljöproblem: Elbilar, Solceller, Statliga CO2 kontrakt, plastpåsar som kostar mer än guld per kilo. Vart går alla pengar till? Jo, in i fickan på de som dikterar till er vad ni ska köpa imorgon.

Sänka en kostnad är ekonomiskt inte spendera mer pengar och be till miljögudarna att om 20 år har man samlat in tilbaka sina slantar med sin "investering". Sitter folk och tittar på kalkylen och sen tänker? Magda men herregud, när vi är pensionärer har vi GRATIS el tack för dessa solceller!!! Folk kallar inköp för investeringar. 99% av konsmution är ingen investering. Folk vet inte ens definitionen av investering.

Blinda får ni är :seenoevil:
 
  • Gilla
gnilrub och 1 till
  • Laddar…
Skumpe
M MatteGbg skrev:
Underhållande tråd det här. Bitvis i alla fall. Personangreppen från både dig och den du träter med hör dock inte hemma här.

Men bortsett från det, här ett exempel.
Jag har en fastighet med stor tomt. Jag investerar i en solcellsanläggning, som jag sätter på mark, alltså en markanläggning på solcellsspråk.
År 1 får jag avkastning på investeringen med 10%. Avkastningen får jag i form av intäkter från såld el samt på besparingen för egenkonsumerad el som jag annars skulle ha köpt. För varje år framåt bygger jag ut min anläggning för den avkastning jag har fått.
År 2 ökar avkastningen eftersom jag byggt ut min anläggning samt för att elpriset har gått upp. Avkastningen från år 1 ökar alltså procentuellt med det ökade elpriset.

Sådär fortsätter det varje år, avkastningen ökar för varje år och varje år återinvesteras avkastningen i utbyggd anläggning.
Enligt en omfattande studie gjord på SLU ökar värdet på en fastighet med i snitt 14% efter investerad solcellsanläggning. Detta då hus med låg driftskostnad är attraktiva och budgivningen sticker iväg längre än ett motsvarande hus med betydligt högre driftskostnad.

Ökande avkastning för varje år. Lite som att investera på börsen alltså, men med betydligt högre säkerhet och värdeökning varje år.
Detta är en korrekt jämförelse däremot. Om du för avkastningen på solcellerna bygger fler solceller så håller jag med om jämförelsen mot börsen. Då får man dels fråga sig hur mycket plats en villaägare har för solceller, om effektiviteten sjunker med ökande antal när du använder sämre platser och sen har du ju livslängden att tänka på.

Det blir inte 48% per år i alla fall. Men kul att nån förstår.
 
Skumpe
F fsn skrev:
Nu har du krånglat till det bra för dig, det här skall bli intressant. Räcker spaden till? Börjar bli en ordentlig grop.
Det krångliga uppstår i ditt huvud och i likhet med en grop är där sannolikt tomt.
 
  • Haha
Hamstraren
  • Laddar…
M Matte Bygg skrev:
Kärnkraftverk som byggs med rekordfart 2-4 år.
Exakt! "Det kommer att ta tid", "Vi får återkomma om det", "Som jag sa, vi får återkomma om det". Tidöavtalet? Servettkludd eller i bästa fall önskelista.
 
M Matte Bygg skrev:
Kärnkraftverk som byggs med rekordfart 2-4 år.
I Sverige bygger man inte klart en rondel på 2 år och du vill ha ett kärnkraftverk redo.
:rofl:
 
  • Gilla
gnilrub och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.