...tror att det även finns med inbyggd AP.
 
  • Gilla
Sven Svensson3
  • Laddar…
Tackar bockar och bugar....
Låter som en bra ide....
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Beroende på omständigheter så hade jag grävt. Alternativt, om det är helt omöjligt att gräva, kollat på någon trådlös variant.
 
S Sven Svensson3 skrev:
Tackar bockar och bugar....
Låter som en bra ide....
Njae, powerline ethernet är och förblir ett vågspel. Det får ses som sista alternativet. Det fungerar typiskt högst variabelt. Dvs som trådlöst fast ännu sämre. (Kan fungera bra, kan fungera ibland, kan fungera aldrig...)

Kabel är första alternativet. Sedan WiFi. Sedan brevduva, och först därefter powerline... ;)
 
  • Gilla
Mats och 2 till
  • Laddar…
Håller helt med, men du glömde röksignaler innan PL-eth ;)
 
  • Älska
  • Haha
  • Gilla
Jaif och 2 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Njae, powerline ethernet är och förblir ett vågspel. Det får ses som sista alternativet. Det fungerar typiskt högst variabelt. Dvs som trådlöst fast ännu sämre. (Kan fungera bra, kan fungera ibland, kan fungera aldrig...)

Kabel är första alternativet. Sedan WiFi. Sedan brevduva, och först därefter powerline... ;)
Sedan stör de så mycket på radiobanden att om myndigheterna hade brytt sig så hade de blivit förbjudna för länge sedan. Elkabeln blir en sändande kortvågsantenn.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
J Jaif skrev:
Sedan stör de så mycket på radiobanden att om myndigheterna hade brytt sig så hade de blivit förbjudna för länge sedan. Elkabeln blir en sändande kortvågsantenn.
Japp, det är ett bra påpekande. Jag kommer ihåg när man försökte lanserad det även som last-mile-teknik i bla USA. I hela områden så dog allt vad radiokommunikation var, bla hela radioamatörband blev helt oanvändbara.

FCC satte "P" för den idén ganska snabbt, och man rullade ut fiber istället.
 
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Kabel är första alternativet. Sedan WiFi. Sedan brevduva, och först därefter powerline... ;)
Jomen jag kan till viss del hålla med. Det är definitivt så att kabel och i de flesta fall Wifi går före. Men det är också en fråga om hur högt man värderar sin egen tid. Kabel är billigt men tar tid och energi att gräva ner och dra fram. Wifi är förhållandevis skitdyrt om det ska bli bra. Så jag tänker som så, att köpa en manick för några hundra, koppla in på tre minuter och testa tycker jag är värt en del. Men, som jag skrev, är kabeln dålig så blir kontakten dålig. Funkar det dåligt lämnar man tillbaka produkten och väljer en annan lösning.
 
[QUOTE="David Wallin, post: 4967190, member: 576632"Så jag tänker som så, att köpa en manick för några hundra, koppla in på tre minuter och testa tycker jag är värt en del.[/QUOTE]

Problemet är att testet inte säger så mycket. Bara för att det fungerar när man testar, betyder inte det att det kommer att fortsätta fungera. Det kan lägga av när som helst. Eller fungera. Det är svårt att säga.

Så därför sätter jag den efter både brevduvor och röksignaler. ;)
 
  • Gilla
SCB och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.