Hej,
Vi har målat panel med linoljefärg. Vi har använt schellack, två lager på kvistarna och sedan strukit panelen tre gånger med Ottosons linoljefärg. Det är ff väldigt tydligt var vi har schellackat. Jag tycker att det brukar räcka med tre lager för att det inte ska bli blanka fläckar av schellacken.

Är det någon som har något förslag på vad vi kan göra för att rädda panelen?
 
  • Gilla
abex
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Hej,
Vi har målat panel med linoljefärg. Vi har använt schellack, två lager på kvistarna och sedan strukit panelen tre gånger med Ottosons linoljefärg. Det är ff väldigt tydligt var vi har schellackat. Jag tycker att det brukar räcka med tre lager för att det inte ska bli blanka fläckar av schellacken.

Är det någon som har något förslag på vad vi kan göra för att rädda panelen?
Jag har precis samma erfarenhet. Jag har använt Gysinges linoljefärg. Alla kvistar som jag lagt schellack på lyser igenom som en lite blankare yta. Har ändå målat 3 lager linoljefärg. Detta var på ett furugolv för ca 5 år sedan. Ser lika dant ut fortfarande.
Efter det slutade lag med schellack, och använder istället en syntetisk schellack från BIN Zinsser. Det är en kombinerad grund och spärrfärg. Då har jag grundat hela ytan istället för bara kvistarna. Funkar bra. Men det avviker ju lite från "den gamla skolan".
 
Jag har ibland haft liknande problem. Jag har alltid antagit att det handlar om ytans uppsugningsförmåga. Ju mer ytan suger desto mattare. Antingen har jag mättat med kokt linolja/mer färg eller förseglat hela ytan. Oftast målar jag dock mer än tre lager så vid sista strykningen brukar det ge med sig.
 
P Per i Hamrånge skrev:
Jag har precis samma erfarenhet. Jag har använt Gysinges linoljefärg. Alla kvistar som jag lagt schellack på lyser igenom som en lite blankare yta. Har ändå målat 3 lager linoljefärg. Detta var på ett furugolv för ca 5 år sedan. Ser lika dant ut fortfarande.
Efter det slutade lag med schellack, och använder istället en syntetisk schellack från BIN Zinsser. Det är en kombinerad grund och spärrfärg. Då har jag grundat hela ytan istället för bara kvistarna. Funkar bra. Men det avviker ju lite från "den gamla skolan".
Har du testat att måla fler än tre lager?
 
A AndréLindahl skrev:
Jag har ibland haft liknande problem. Jag har alltid antagit att det handlar om ytans uppsugningsförmåga. Ju mer ytan suger desto mattare. Antingen har jag mättat med kokt linolja/mer färg eller förseglat hela ytan. Oftast målar jag dock mer än tre lager så vid sista strykningen brukar det ge med sig.
Hur många lager brukar det ta innan det försvinner?
 
Jiji Jiji skrev:
Hur många lager brukar det ta innan det försvinner?
Svårt att säga tror jag. Beror på underlaget och hur man målar gissar jag. Jag späder i princip alltid min färg också så jag målar ofta 5 lager innan det täcker. Jag kanske målar för tunnt men jag tycker aldrig det täcker med tre lager. Men jag har målat tak, pärlspont, golv och diverse möbler som alla varit av furu och som schellackats först och vad jag kan se syns inte några blanka fläckar i slutresultatet.
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Har du testat att måla fler än tre lager?
Nej, 3 lager på 30kvm golv är vad man orkar med. Har inte provat fler lager linoljefärg.
Däremot är det lite som sägs av AndréLindahl, det blir en väldigt tät och blank struktur av schellacken. Dvs linoljefärgen suger inte in någonting just där. Det uppstår som minst en glansskillnad,. Det blir blankare just där.
 
P Per i Hamrånge skrev:
Nej, 3 lager på 30kvm golv är vad man orkar med. Har inte provat fler lager linoljefärg.
Däremot är det lite som sägs av AndréLindahl, det blir en väldigt tät och blank struktur av schellacken. Dvs linoljefärgen suger inte in någonting just där. Det uppstår som minst en glansskillnad,. Det blir blankare just där.
Jo så klart och jag tycker att det brukar räcka med tre lager för att ha mättat träet men det här är första gången jag målar nytt trä. Kanske beror det på det? Gammalt trä är ju hårdare...
 
A AndréLindahl skrev:
Svårt att säga tror jag. Beror på underlaget och hur man målar gissar jag. Jag späder i princip alltid min färg också så jag målar ofta 5 lager innan det täcker. Jag kanske målar för tunnt men jag tycker aldrig det täcker med tre lager. Men jag har målat tak, pärlspont, golv och diverse möbler som alla varit av furu och som schellackats först och vad jag kan se syns inte några blanka fläckar i slutresultatet.
Har det varit nytt trä? jag funderar på om det beror på det. Jag har nämligen i princip bara målat gammalt trä förut och då har det helt klart räckt med tre lager färg men kanske beror det på att det här är nytt virke.

Jag får testa att måla en panelbräda ytterligare några gånger. Annars funderade jag på att slipa bort alltihop och börja om... Men det känns väldigt tröttsamt och som att det skulle gå åt väldigt mycket slippapper...
 
Jiji Jiji skrev:
Har det varit nytt trä? jag funderar på om det beror på det. Jag har nämligen i princip bara målat gammalt trä förut och då har det helt klart räckt med tre lager färg men kanske beror det på att det här är nytt virke.

Jag får testa att måla en panelbräda ytterligare några gånger. Annars funderade jag på att slipa bort alltihop och börja om... Men det känns väldigt tröttsamt och som att det skulle gå åt väldigt mycket slippapper...
Jag är verkligen ingen expert men jag skulle säga att jag upplevt det som att nytt virke tar fler lager att få mättat. Det har också lättare blivit flammigt med ojämn glans även där jag inte lackat under. Jag målade ny pärlspont för något år sedan som blev rejält flammig och där schellacken syntes igenom de första strykningarna. Men där ändrade vi oss och bytte kulör efter två strykningar. Så därför blev det extra många strykningar och det syns inga ojämnheter nu längre.

Att slipa bort allt känns ju som ett jättejobb. Då är det väl nästan enklare att bara köra på någon ny spärr och måla igen.
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Har noterat samma fenomen, även att vissa partier blivit mörkare där underlaget inte blivit mättat. Det har alltid jämnat ut sig med ytterligare strykningar, aldrig fler än fem sammanlagt. Jag skulle absolut inte börja laborera med någon extra spärr.
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Målade en fjärde gång på några av panelbrädorna igår och kanske ser det lovande ut. För tidigt att säga säkert än.

Jag konsulterade Ottosson som menade att jag kanske var lite för snål med färgen så nu tog jag lite mer.
 
  • Gilla
hscn och 1 till
  • Laddar…
Min fd chef strök hela panelen med schellack om det var i dom "finare" husen, då slapp man problemet
 
Jag har upplevt precis samma sak. Ofta kräver det 4 strykningar för att bli bra. Jag har en känsla av att det blir bättre om man ruggar upp den schellackerade ytan lätt med fint sandpapper innan man börjar måla första lagret. //Gustaf
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Efter testet med den fjärde strykningen känner jag att problemet verkar löst. Så nu schellackar vi och målar allt (minst) fyra gången.
 
  • Gilla
Per i Hamrånge och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.