VI bor i bostadsrätt (lägenhet) och skall byta ut vår ytterbelysning till LED. Den vi har ser ut som en "tub" som lyser både uppåt och neråt och vi får bara byta till något som inte avviker i design, vi behöver alltså hitta en sådan snarlik vi bara kan. Vi behöver 11 stycken varför vi inte vill lägga flera tusenlappar per lampa, särskilt inte som vi inte kan bestämma vilken design det skall vara. Är det någon som kan tipsa om vad man kan titta på för märken har prisvärda utomhuslampor i bra kvalitet?
 
Misse Misse skrev:
VI bor i bostadsrätt (lägenhet) och skall byta ut vår ytterbelysning till LED. Den vi har ser ut som en "tub" som lyser både uppåt och neråt och vi får bara byta till något som inte avviker i design, vi behöver alltså hitta en sådan snarlik vi bara kan. Vi behöver 11 stycken varför vi inte vill lägga flera tusenlappar per lampa, särskilt inte som vi inte kan bestämma vilken design det skall vara. Är det någon som kan tipsa om vad man kan titta på för märken har prisvärda utomhuslampor i bra kvalitet?
Det går inte bara att byta ljuskällan om armaturen är okej?
 
T Tompafix skrev:
Det går inte bara att byta ljuskällan om armaturen är okej?
Man behöver i så fall bygga om till LED och det rekommenderade inte vår elektriker- han sade att det var bättre med en ny armatur (de vi har är dessutom 15 år gamla). Det går knappt att byta ut ljuskällan som det är (alltså till samma variant), de sitter stenhårt och vi har tröttat på att ta hit en elektriker för detta och vill hellre ha LED-belysning.
 
Misse Misse skrev:
Man behöver i så fall bygga om till LED och det rekommenderade inte vår elektriker- han sade att det var bättre med en ny armatur (de vi har är dessutom 15 år gamla). Det går knappt att byta ut ljuskällan som det är (alltså till samma variant), de sitter stenhårt och vi har tröttat på att ta hit en elektriker för detta och vill hellre ha LED-belysning.
Ta en bild på armaturen
 
  • Gilla
MagicFingers
  • Laddar…
T Tompafix skrev:
Ta en bild på armaturen
Inte den design jag hade valt själv men nu är det så de ser ut…
Grå ventilationstrumma som är monterad på en vägg med brun träpanel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Misse Misse skrev:
Inte den design jag hade valt själv men nu är det så de ser ut…
[bild]
Ser ut som en vanlig armatur för gu10 sockel. Men jag kan ha fel... Har du någon lampa över ge oss en bild på denna i så fall.
 
T Tompafix skrev:
Ser ut som en vanlig armatur för gu10 sockel. Men jag kan ha fel... Har du någon lampa över ge oss en bild på denna i så fall.
De sitter stenhårt och man behöver i princip bruka våld för att kunna byta dem. Vi har ingen lampa över tyvärr och vi vill inte behöva ta hit en elektriker för att byta ut trasiga ljuskällor och vi vill dessutom byta till LED (och bygga om armaturerna känns inte som något alternativ). Jag är dock dålig på vad man skall titta på för LED-armaturer i snarlik design så tar gärna emot tips på vilka märken som har bra kvalitet.
 
Misse Misse skrev:
De sitter stenhårt och man behöver i princip bruka våld för att kunna byta dem. Vi har ingen lampa över tyvärr och vi vill inte behöva ta hit en elektriker för att byta ut trasiga ljuskällor och vi vill dessutom byta till LED (och bygga om armaturerna känns inte som något alternativ). Jag är dock dålig på vad man skall titta på för LED-armaturer i snarlik design så tar gärna emot tips på vilka märken som har bra kvalitet.
Normalt sett så sätter man in ledlampor i armaturen. Ledlampor behöver också bytas ut efter ett tag, om mer sällan. Jag tror att det ska gå och byta ut era ljuskällar mot led, men kan så klart ha fel. Sedan är det kvalitet på själva ljuskällan som avgör hur länge de lyser. Själva kvaliteten på armaturen är mest hur den tål väder och vind
 
T Tompafix skrev:
Normalt sett så sätter man in ledlampor i armaturen. Ledlampor behöver också bytas ut efter ett tag, om mer sällan. Jag tror att det ska gå och byta ut era ljuskällar mot led, men kan så klart ha fel. Sedan är det kvalitet på själva ljuskällan som avgör hur länge de lyser. Själva kvaliteten på armaturen är mest hur den tål väder och vind
Vår elektriker säger att de behöver byggas om (och det var inget han rekommenderade) så vi vill som sagt byta ut dem mot andra. Jag tror något har hänt inne i dem också eftersom man som sagt i princip får bruka våld för att få loss ljuskällan. Vi vill som sagt byta ut dem mot andra och jag skulle därför gärna vilja ha tips på vilka leverantörer man kan titta på.
 
Misse Misse skrev:
Vår elektriker säger att de behöver byggas om (och det var inget han rekommenderade) så vi vill som sagt byta ut dem mot andra. Jag tror något har hänt inne i dem också eftersom man som sagt i princip får bruka våld för att få loss ljuskällan. Vi vill som sagt byta ut dem mot andra och jag skulle därför gärna vilja ha tips på vilka leverantörer man kan titta på.
Hida a lite är en känd denna är liknade ni har, men kräver en ljuskälla typ gu10 https://www.bygghemma.se/inredning-...ampa-hide-a-lite-milo-ii-gu10/p-860400-860500
Nordlux har denna https://www.byggmax.se/vägglampa-tin-maxi-dubbel-nordlux-p6335048
Sedan finns det billare fabrikat typ denna https://www.bauhaus.se/vagglampa-ecolite-indi-ii-vit
 
Misse Misse skrev:
VI bor i bostadsrätt (lägenhet) och skall byta ut vår ytterbelysning till LED.
Det är inte föreningen som har underhållsansvaret för dessa?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Det är inte föreningen som har underhållsansvaret för dessa?
Det trodde vi och det var det vi även fick till oss (föreningen ansvarar för armaturen, vi för ljuskällan) men enligt kontakt med Styrelsen så är det vi som ansvarar för ytterbelysningen, både armatur och ljuskälla
 
T Tompafix skrev:
Hida a lite är en känd denna är liknade ni har, men kräver en ljuskälla typ gu10 [länk]
Nordlux har denna [länk]
Sedan finns det billare fabrikat typ denna [länk]
Tack! Den första var nog bäst då den måste vara grå!
 
Jaha var den grå :crysmile:
 
Misse Misse skrev:
enligt kontakt med Styrelsen så är det vi som ansvarar för ytterbelysningen, både armatur och ljuskälla
Har du själv kollat stadgarna? Inte ovanligt att en "kostnadsmedveten" styrelse medvetet eller omedvetet tolkar saker lite som de vill. Sen är det lite intressant att de anser att ni har underhållsansvaret men att de har synpunkter på "vi får bara byta till". Sen är jag rent personligt ganska nyfiken på vad det är för typ av lägenhet som har 11 armaturer för utomhusbelysning. :thinking: Flera balkonger och/eller stor terrass?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.