L Lärlingen_101 skrev:
Nu är så att jag flyttade in i en studentlägenhet på 18 kvadrat och insåg att det var alldeles för litet , mindre än vad jag förställde mig.

Fick tips om en loftsäng från vänner och bekanta. När jag monterade upp loftsängen var den väldigt vinglig och det kändes inte säkert att ens klättra upp på den, så jag skaffade såna där "metallklammer" som är böjbara.

Funkade hur bra som helst när jag satte två stycken på varsin sida, två nere och två uppe.

Saken är bara den att ena väggen var väldigt tunn, tunnare än vad jag anade så jag har råkat borra igenom från rummet in till kaklet vilket var ungefär 8 cm. Jag hade oturen att spetsen på borren slant in, då väggen var väldigt mjuk.

Hur som helst, jag upptäckte detta när jag gick in i badrummet och såg att det var två hål kaklet. Jag ringde runt till mina vänner och bekanta som sa att det går att fixa med diverse material från olika byggbutiker.

Men jag valde trots det att göra en felanmälan hos hyresvärden.

Det visade sig att de måste renovera om hela badrummet då tätskikten är förstörd enligt de, och bekosta mig på hela kalaset.


Det är 2022 , vi är snart påväg att åka till planeten Mars, man har kommit så långt i utvecklingen att det går nästan att reparera allt på ett väldigt kostnadseffektivt sätt . Finns det verkligen inget annat val än att renovera om hela badrummet?

Fick fakturan idag, den låg på cirka 300 000 kr.

Är det fantasisummor nissarna har kommit med eller är det så att det absolut inte går att fixa de små hålen i kaklet? Kan tillägga att jag inte använt duschen där sen det hände, ingen fukt finns där då de kontrollerat detta.

Tacksam för svar !
Kolla upp slutariv.se Enligt nya braschregler är det ok att dellaga badrum.
 
  • Gilla
MarcusL72 och 4 till
  • Laddar…
T
Kan omöjligt kosta 300 000kr för fixa detta.
Eller ska du byta alla möbler också, riva upp golv och tak?

Låter som en hantverkare som fått upp uppdrag att ge offert på ett försäkringsärende.
Eller är hyresvärden delägare i hantverkarens företag?
 
  • Gilla
LURIGLANA och 7 till
  • Laddar…
Som sagt, 300 000 är rejält saltat, hälften är mer rimligt men även det i överkant.

Lätt som hyresvärd att säga "kakel på kakel skulle jag aldrig acceptera" men man får ju vara lite rimlig också, det är fullkomligt orimligt att kräva hyresgästen på ett nytt badrum om tätskiktet kan lappas.
 
  • Gilla
Ruben Janzon och 7 till
  • Laddar…
Nissens
L Lärlingen_101 skrev:
Jag hade oturen att spetsen på borren slant in, då väggen var väldigt mjuk.
Jag tror inte att du kan skylla på ”otur” och att spetsen på borren ”slant in” eller att väggen var ”väldigt mjuk”.

Åtminstone kaklet är inte speciellt mjukt, och du har lyckats borra igenom det. Du säger att väggen var 8cm tjock, det kan man ju säga är en tunn vägg, men om du mäter noggrannare så kommer du att se att väggen är tjockare än så.

Oavsett, det finns aldrig någon anledning att borra så djupt som 8cm i en innervägg för att fästa en skruv.

Det mesta i en innervägg är luft, och antingen har du gipsen att fästa i, vilken är 13mm tjock, eller så har du en regel att skruva i, och även då behöver du bara några ensraka centimeter långa skruvar, aldrig något som är i närheten av 8 cm…

Du har gjort fel helt enkelt och jag hoppas att försäkringen täcker det mesta för dig!
 
  • Gilla
tobbe9012 och 8 till
  • Laddar…
Okej, 300 000 är väldigt dyrt, antagligen för mycket och att skicka en faktura innan jobbet är utfört är helt fel.

Men, med det sagt, så är det ju inte hyresvärdens fel att du punkterat tätskiktet och du kan knappast skylla på en tunn vägg. Hade jag varit hyresvärd så hade jag aldrig accepterat lite silikon utan badrummet ska göras om alternativt lagas om det är en godkänd metod för den typen av tätskikt som använts. Samt att arbetet ska besiktas. Och detta ska du (eller eventuellt ditt försäkringsbolag) bekosta.
 
  • Gilla
redep och 3 till
  • Laddar…
T
Lägger mig nog inte i diskussionen om hur/om det går att laga. Men en sak är i alla fall säker, 300.000 kostar det inte att fixa badrummet (inte av den standard som det ser ut att vara).
Du ska heller inte betala innan. Kontakta Hyresgästföreningen (för du är väl med där, annars gå med...) sen eventuellt någon seriös plattsättarfirma.

Sen förstår jag inte hur i hela friden du lyckats, dock väldigt tråkigt och hoppas det löser sig. Återkom gärna med hur historien slutar, kan vara en bra lärdom för andra.
 
  • Gilla
LURIGLANA och 4 till
  • Laddar…
A
Det är roligt med alla som så tvärsäkert uttalar sig kring hur mycket det kostar att göra ett badrum eller inte. Hur många av er arbetar hos ett fastighetsbolag? När jag jobbade och debiterade hyresgäster för den tid som deras projekt tog, så kostade jag 780:- per timme, troligen kommer TS att få betala något liknande för den förvaltaren som har glädjen att få ta hand om hans tabbe. Sen har de till exempel Bravida som rörfirma, kanske har de Assemblin som elfirma och låter PEAB sköta byggarbetet. Beroende på avtal och bolag, så slutar det med att det ska finnas en liten arbetsvagn för rast, fika och ombyte, det ska till container för rivningsmaterial, det ska till besiktningsmän osv osv. Det är inte omöjligt att bara förvaltaren kommer ha 10 000:- i arbetstid på fakturan. Jag är inte förvånad om priset är 300 000:-, särskilt inte när ingen tjänar på att försöka hålla nere kostnaderna.
 
  • Gilla
redep och 10 till
  • Laddar…
M
Om väggen var så tunn att du råkade borra igenom den så kan man ju fråga sig om det badrummet verkligen uppfyller kraven enligt BKR för våtrum. En grundläggande egenskap för att det skall bli tätt är ju att väggarna är stumma och inte kan röra sig och då krävs det lite tjocklek, en 45 regel med gips är inte tillräckligt.
 
  • Gilla
Kjol och 10 till
  • Laddar…
A
M mnils skrev:
Om väggen var så tunn att du råkade borra igenom den så kan man ju fråga sig om det badrummet verkligen uppfyller kraven enligt BKR för våtrum. En grundläggande egenskap för att det skall bli tätt är ju att väggarna är stumma och inte kan röra sig och då krävs det lite tjocklek, en 45 regel med gips är inte tillräckligt.
Eller så är det inte en regelvägg, utan lättbetong. Åtminstone i sextiotaletsbebyggelse var det vanligt i ganska tunna varianter, 8-10cm verkar rimligt.
 
  • Gilla
Lintto1 och 2 till
  • Laddar…
Tidigare var det hårdare regler för ytskikt i badrum. Då det var bara dem med tunn matta som fick repareras. Som jag då valde 2013.

Men numera får flera typer av ytskikt i badrum repareras. Där de olika skikten kan repareras efter tillverkarens anvisningar. Och med en godkänd entreprenör som gått en sådan utbildning.

Så det går att få ner kostnaden betydligt. Det hade säkerligen ett försäkringsbolag krävt istället för att göra om hela paketet.
 
  • Gilla
TechChad och 2 till
  • Laddar…
Det intressanta här är väl vem som bestämmer vilken åtgärd som ska göras.

Det är fastighetsägarens fastighet så säger de totalrenovering är det i slutänden bara att slanta upp, själv eller via din försäkring, eller ta det i domstolen och där bevisa att annan åtgärd är tillräcklig genom utlåtande från expertis. Därtill gäller det inte bara att ha rätt utan att FÅ rätt, vilket långt ifrån alltid är samma sak.

Jag kan redan nu hinta dig om att du inte kommer undan med silikon och täckbricka ;).

Jag har nämligen väldigt svårt att tro att de totalrenoverar i onödan - särskilt som badrummet inte ser ut att vara många år gammalt.
 
Cheesen
Det är många intressanta aspekter i det här.
Nr1. som jag fastnade för är att 300 000:- verkar vara taget ur luften. Vad TS bör börja med att fråga hyresvärden är hur gammalt badrummet är. Det borde rimligen finnas ett åldersavdrag i kostnaden om inte badrummet är sen i fjol.
Nr2 är det som många redan nämnt.. ett badrum på 4 kvm kostar inte 300 000:- att renovera, speciellt inte till den låga standarden som visades på bilderna.
Nr3. man borde kunna ta bort kakel vid skadan och laga tätskiktet för att sedan sätta nya plattor bara vid skadan. Det beror helt på vilket tätskikt som finns under men om det är ett nyare vilket det borde vara med tanke på prisförslaget 300 000:- så bör det vara fullt möjligt. (Det tillåts i närapå alla nya system såvitt jag vet)
Nr4. Din hemförsäkring har en ansvarsdel, det borde innebära att det blir försäkringsbolaget som får hjälpa dig jämtemot hyresvärden i det avseendet.
Nr5. Hyresgästföreningen kan hjälpa dig med nya uppslag och hur man kan gå vidare.
 
  • Gilla
-MH- och 6 till
  • Laddar…
Om hyresvärden kräver att badrummet byggs om, så innebär det att badrummet är nytt. Om badrummet äf nytt, så är det gjort med foliebaserat tätskikt. Det är en skitsak att ta ner de skadade plattorna och laga tätskiktet. Kaklet är enklaste vita, och lätta att ersätta. Det finns absolut ingen anledning att bygga nytt badrum.

Om de hävdar att det är rollat tätskikt så är badrummet runt 30 år gammalt, eller inte byggt efter gällande regler.

Vidare får man skruva i badrum. Det ör därför heller inga problem att "plugga" hålen på något "snyggt" sätt. Därmed endast fått en liten kosmetisk skada vilket man nog kan leva med som hyresvärd.

Sist men inte minst kostar ett ca 8 m2 stort badrum, inrett med lyx ungefär 300.000kr. Ett ca3-4 m2 stort mediokert badrum i en hyresrätt kanske kostar hälften. Inte ens det, då det knappast blir tal om någon totalrenovering, om badrummet är nytt.
 
  • Gilla
Torbjärn och 11 till
  • Laddar…
Jag tycker att fastighetsvärden ska visa tacksamhet gentemot TS för att hen valde att anmäla skadan istället för att (kanske felaktigt) försöka laga själv.

Nu har fastighetsägaren chansen att åtgärda den lilla skadan själv och försäkra sig om att det blir rätt gjort.

TS ska inte hamna i extra trångmål på grund av sin ärlighet!
 
  • Gilla
Sofriko och 7 till
  • Laddar…
M mnils skrev:
Om väggen var så tunn att du råkade borra igenom den så kan man ju fråga sig om det badrummet verkligen uppfyller kraven enligt BKR för våtrum. En grundläggande egenskap för att det skall bli tätt är ju att väggarna är stumma och inte kan röra sig och då krävs det lite tjocklek, en 45 regel med gips är inte tillräckligt.
En 7cm tjock lättbetongvägg är väldigt stabil.
Har under några år rivit ett antal löpmeter blåbetongväggar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.