Fick en idé som kanske skulle fungera. Om man klär in mellanväggarna i aluminiumfolie så bör dom nog klara sig från torrdestillation.
 
Eftersom jag ska använda mig av en differenstermostat så torde risken för torrdestillation vara obefintlig. Om inte om fanns... Fläkten kan stanna eller gå sönder, husets elsystem och kablar kan orsaka en brand, blixten kan slå ner, taket kan rasa in... :D
 
Funkar säkert med trä - kör på du. Har sett andra varianter på ls-fångare med trälister och det tycks ha funkat bra. Har sett en variant där listerna klätts med aluminiumplåt som "veckats" lite. Tydligen i syfte att skapa turbulens och blanda luften bättre. Har dock lite svårt att förstå hur det skulle påverka effekten. Sk aockså ha någon form av termostatstyrning till mitt "stora" projekt som borde kunna lösa det högst eventuella problemet med torrdestillation.
 
Min luftsolfångare har överlevt flera fläktstillestånd vid maximal soleffekt. Jag tror den strålar ut merparten av energin genom glaset. Känns nästan som att stå framför en kamin. Om jag hade använt någon slags lågemissionsglas i stället så kanske den hade blivit skadad.
Frigolitisoleringen ser ut att vara intakt, kanske tack vare aluminiumfolien som jag klistrade på. Det enda som har hänt är att mittposten som stödjer rutorna har gett ifrån sig kåda som har droppat på absorbatorplåten.
Det finns några bilder på den i den här tråden:
Värmepump, värmepumpar, forum - värmepumpsforum!

Jag tog den i drift i början på juli -06. Om mina beräkningar stämmer, så är effekten drygt 2 kW vid bra solförhållanden.
 
Tack A80TD!
Där ser man, som jag misstänkte, inga problem med torrdestillation.
 
Japp, tack A80TD! Använde du vanlig "ugnsfolie"?

En annan fråga till församlade publicum: Till nästa bygge planerar jag att använda isolerplast i polykarbonat (s k "växthusplast"). PC är ju en termoplast - finns det någon risk att den deformeras eller åldras snabbt p g a höga temperaturer? Gäller väl främst då plastskivan som ligger ner mot absorbatorn. Smälttemperaturen för PC verkar ligga på någonstans mellan 260 och 320 grader beroende på tillsatser och liknande. Men plasten sägs mjukna/deformeras och även åldras snabbare vid lägre temperaturer. Både Solarventi och ASI använder ju PC till sina ls-fångare? Å andra sidan har de en lite annorlunda konstruktiuon än de vi diskuterar att bygga här.

Frågar också eftersom min granne har hemmabyggda plana (vatten)solfångare som behöver "renoveras". Vill hellre ha plast än glas p g a vikt, slagtålighet och isolervärde. Nästa bygge ska vara optimerat, d vs stort, lätt och effektivt ;)
 
Ja, det är den där lite kraftigare folien som man använder när man lagar mat på grill eller i ugn. Jag limmade fast den med vattenbaserat sättlim för att inte lösa upp frigoliten.

Angående risken för självantändning i trädetaljerna så kan jag bara konstatera att det gått bra hittills, peppar peppar.... Men vid uppstart efter stillestånd i fullt solsken så blev det faktiskt en doft av hett trä i matkällaren. Ungefär som det kan bli när man sågar eller fräser i trä ibland.
Det vore inte dumt med någon slags säkerhetsventil som kunde öppna så det blir självdrag genom lådan vid övertemp. En bimetalldriven lucka kanske?
De fläktar jag anväder har inbyggda överhettningsskydd. De stänger av sig själva om de blir heta av luften eller om man matar dem med för hög spänning. Men det är klart, sitter solfångaren mot en husvägg klarar man ändå inte en brand i den.
 
Jag har precis inlett byggandet av min luftsolfångare och den kommer att sitta mot husväggen i söderläge. Får väl se om trädetaljerna klarar sig. :cool:
 
Det är så illa att trä kan självantända redan vid 90 grader.

Prototypen
 
Bygget av luftsolfångaren fortskrider. Storleken är 180x140 (innermått) och sidorna består av 12mm formplywood, bakstycket består av 7mm furuplywood och reglarna är 45x45. Plåten är 0,5mm Planja takplåt. Bifogar några bilder på bygget.
 
  • bakstycke.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • insida_1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • isolering.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • framsida.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bravo! Det börjar bli en värdefull tråd det här. Fortsätt skicka in bilder/beskrivningar på egna konstruktioner.

En fråga bara: Hur är den tänkt att fungera? Ska plåten/absornatorn ligga i botten (ser ut som den ligger dikt an mot isoleringen nu)? Du tänker ta till vara luften under glaset istället för under absorbatorn?

Edit: Fast nu ser jag ju att du har dubbla reglar. Finns det något täckande ytskikt mot mineralullen eller ligger den öppen under absorbatorn?
 
Jag tänker ta tillvara luften under fönsterglasen och mineralullen ligger öppen under absorbatorn. Kan det vara något problem med detta?

Funderar på att ta bort reglarna under absorbatorn och istället fästa absorbatorn på samma reglar som bakstycket. Detta för att luftsolfångaren inte ska bli så djup (den är 28cm nu).
 
tompas11 skrev:
Jag tänker ta tillvara luften under fönsterglasen och mineralullen ligger öppen under absorbatorn. Kan det vara något problem med detta?
Nja det tror jag i princip inte. Det är två olika konstruktioner. Men den viktigaste funktionen för en *svart* plåt borde väl vara att absorbera värmestrålning för att värma den underliggande luften? De ls-fångare jag sett (bara på nätet dock) som tar till luften direkt under glaset har haft folierad yta på "absorbatorn" och väggar. Idén bakom det antar jag är att man ska reflektera värmestrålningen så att den inte ska försvinna ner under absorbatorn. Det borde dock kräva ett ganska väl isolerande glas för att inte värmen ska reflekteras ut ingen.
 
Har minskat på djupet, från 28cm till 18cm. Matchvikt på hela luftsolfångaren, inkl. de tre fönster som ska sitta på framsidan, är 76kg. (Puh!):eek:

Den är tänkt att stå eller hänga med hjälp av egentillverkade gångjärn (så att den går att vinkla), mot en södervägg och den uppvärmda luften ska ledas in med hjälp av 75mm rör/slang genom ett källarfönster till gillestugan. Eftersom jag inte vill fördärva det källarfönster som sitter där så har jag tillverkat en ny fönsterbåge som ska, istället för glas, bestyckas med formplywood ut- och invändigt samt förses med isolering mellan plywoodskivorna. Vill ej heller ta upp håll i grunden, därför denna lösning.

Angående att ta tillvara luften mellan fönsterglasen och den svarta plåten så tror jag inte att det blir mindre effektivt än att ta uppvärmd luft bakom plåten. Detta eftersom det ligger isolering bakom plåten vilket bör förhindra någon större värmeavledning åt detta håll.
 
Nån som byggt nån lösning med fläkten kopplat till termostat och batteri eller vanlig 230V istället för solcell ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.