Jag har garage ca.50 m från huset. Skulle vilja ha en kamera utanför garaget.
Vilket är det enklaste och bästa sättet att få ner internet dit?
Tacksam för synpunter...
 
Alltid kabel som första vall enligt mig. Sedan kan ju en grävning vara både kostsam och svår och då finns det ju möjlighet att bygga en microlänk som då fixar avståndet. Men då måste man ha någotsånär fri sikt.
 
  • Gilla
Edlunn och 2 till
  • Laddar…
snuttjulle snuttjulle skrev:
Alltid kabel som första vall enligt mig. Sedan kan ju en grävning vara både kostsam och svår och då finns det ju möjlighet att bygga en microlänk som då fixar avståndet. Men då måste man ha någotsånär fri sikt.
Vad är en microlänk ?
 
Hur långt är det mellan switch/router och garage? Kan du gräva ner en 20mm slang å dra cat6 kabel ?
 
  • Gilla
Sven Svensson3
  • Laddar…
Papphammar666 Papphammar666 skrev:
Hur långt är det mellan switch/router och garage? Kan du gräva ner en 20mm slang å dra cat6 kabel ?
Det är ca.60 meter, och visst går det att gräva ner en slang hela vägen. Förutsatt att det är enklare än att köra med nån slags sinalförstärkare utomhus på husväggen och på så vis upprätta kontakt med kameran. Jag har ingen aning tyvärr. Bara gissar.
 
P
S Sven Svensson3 skrev:
Jag har garage ca.50 m från huset. Skulle vilja ha en kamera utanför garaget.
Vilket är det enklaste och bästa sättet att få ner internet dit?
Tacksam för synpunter...
Om du har elström till garaget kan du kanske dra nätverkskabeln i markröret, om elkabeln är förlagd i ett rör...
 
S Sven Svensson3 skrev:
Jag har garage ca.50 m från huset. Skulle vilja ha en kamera utanför garaget.
Vilket är det enklaste och bästa sättet att få ner internet dit?
Tacksam för synpunter...
Jag antar att du kollat wifi där med mobilen, testade du mot exempelvis Bredbandskollen? Jag har 1080p-kameror själv, de drar ca 15-20 Mbit/s och de går i max fps.

Wifi är ju ganska enkelt att störa ut men man hör aldrig att det sker men är det viktigt med 100% upptid så är det gräva som gäller.
 
Det enklaste är nog att köra P2P wifi. Bäst är nog att sätta sändare och mottagare utan på hus resp garage. Men då du ev planerar att dra kabel hela vägen så antar jag att det inte är ett problem.
Exempelvis 2st såna här
https://www.prisjakt.nu/product.php?p=2848480
Finns för 5ghz också.
 
  • Gilla
Sven Svensson3
  • Laddar…
S Sven Svensson3 skrev:
Vad är en microlänk ?
En WiFi antenn rikitad mot garaget som bara används för detta och på garaget en antenn som bara tar emot signalen och du får ut kabel.
 
  • Gilla
Sven Svensson3
  • Laddar…
Finns det markrör så går det på en grisblink...
 
S Sven Svensson3 skrev:
Det är ca.60 meter, och visst går det att gräva ner en slang hela vägen. Förutsatt att det är enklare än att köra med nån slags sinalförstärkare utomhus på husväggen och på så vis upprätta kontakt med kameran. Jag har ingen aning tyvärr. Bara gissar.
En cat6 dvs datakabal får vara upp till 100-110m utan problem
 
  • Gilla
Sven Svensson3
  • Laddar…
Ska du inte gräva är det enklaste en utomhus acesspunkt på huset som vetter mot garaget.
Ubiquiti Unifi AP AC Mesh fungerar väldigt bra för detta. Sen en övervakningskamera med Wi-Fi.
 
  • Gilla
Papphammar666 och 1 till
  • Laddar…
tommib
Jag hade lätt grävt för kabel så länge det inte är vedervärdiga förhållanden, typ asfalterad eller plattsatt uppfart mellan.

Då blir det också mer användbart i stort, man kan sätta en AP i garaget och vips har man bra WiFitäckning där också. Ett problem med att ha en AP med riktantenn vid huset är att apparaturen vid garaget kan höra APn men själv har svårt att göra sig hörd. Man vet aldrig när man behöver mer nätverkskapacitet, en kabel är lätt att uppgradera. Är man orolig för blixtnedslag och potentialskillnader kan man dra en fiber. Det är relativt billigt att köpa färdigkontakterade sådana så att man slipper svetsa.
 
  • Gilla
Sven Svensson3
  • Laddar…
Tackar för tips och synpunkter. Det gör mitt liv betydligt lättare...(y)(y)(y)(y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.