Tercellen Tercellen skrev:
Jag försökte detta när jag fyllde systemet med en lite rejälare borrmaskinspump. Men den fixade inte trycka på så pass mycket att det funkade nå bra att avlufta systemet på det sättet. Vilken pump använde du?
En vanlig dränkbar pump som du lånar av en röris eller köper på Biltema, CO eller Jula.
 
mikethebik mikethebik skrev:
En vanlig dränkbar pump som du lånar av en röris eller köper på Biltema, CO eller Jula.
Hur högt tryck klarar en sådan att ge? Jag behöver fixa en liten läcka på min värmeväxlare och tänkte byta brinevätskan när jag ändå håller på. Jag skulle behöva få upp ett tryck på ca 3 bar med pumpen.

Tercellen Tercellen skrev:
Hej!

Jag har nog mest troligt tagit vatten över huvudet när jag började med mitt solvärmeprojekt då jag inte lyckas få ner värmen till källaren.

Bakgrund:
Jag införskaffade 8 st begagnade plana solfångare och placerade 4 till söder, 2 till öster och två till väster. För att få ner värmen individuellt från de olika väderstrecken så har jag installerat 3 cirkulationspumpar. Syd- och öst-pumparna styrs med en soldator och väst-pumpen styrs av en egen soldator. Backventiler sitter före varje pump samt två till Backventiler finns senare i systemet. Värmen ska gå genom en värmeväxlare.

Problemet är att värmen tar sig inte till vvx. Det blir varmt vid pumparna men längre än så sprider sig inte värmen... Jag har fyllt systemet till 2,5 bar och luftat tills det inte kommit nå mer luft. Jag har dock ingen optimal högsta punkt på taket i nuläget. Jag funderar om det är pga luft som finns kvar nånstans varför systemet inte cirkulerar, eller kan antalet Backventiler göra för stort motstånd? Eller nått annat?
Har du ingen flödesmätare i systemet? Det är bra med en sådan när man ska trimma in flödet för bästa verkningsgrad.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
G Guzzen1 skrev:
Har du ingen flödesmätare i systemet? Det är bra med en sådan när man ska trimma in flödet för bästa verkningsgrad.
Nej, det har jag inte. Det hade nog inte varit så dumt!
 
mikethebik mikethebik skrev:
En vanlig dränkbar pump som du lånar av en röris eller köper på Biltema, CO eller Jula.
En sån har jag från biltema! Kan prova med den sen
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Du måste lufta ur systemet med en fyllstation eller en kraftig pump och en tunna, annars blir du aldrig av med luften.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
K
Jag har en luftfälla på slingan men har fyllt med trycket från det kommunala nätet till ca 4 bar.

Har ingen avluftning på taket och ca 8 meter 15mm rör upp.. var lite nojig först men det har fungerat fint. De gånger jag behövt avlufta ex efter kokning har jag kunnat köra cirkpumpen på max då hör man hur det bubblar i luftfällan och det har fungerat bra.
 
GK100 GK100 skrev:
.... kolla backventilerna och deras egenskaper.

Som sagt är tryckuppsättningen 4 m inte mycket i den typen system även utan backventiler det är ju ofta ganska klena rör och andra motstånd i de här fallen. Att du har en höjd upp till fångarna från pumpen ska du inte tänka på det är bara strömningsförlusterna den jobbar mot om du har ett system med statiskt tryck större än höjden till högsta punkt på taket.
Angående backventilerna så ser de ut så här: Mässingsbackventil modell Europa 20R avsedd för vatten, kyla och värme, visad på en produktinformationswebbsida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vet inte vad mer jag kan kontrollera dem mer än att de är vänd åt rätt håll?

Det här med strömningsförluster blev lite svårt för mig att förstå . Säg att nu har jag pump 25/40 som fixar 4 meter tryckhöjd, det blir enkelt att förstå att den inte är nog då det snarare är nog 6-8 meter upp till nock från systemet i källaren. Kan jag inte bara tänka att jag bör skaffa pumpstorlek 25/60, eller kanske 80 för att få nog kraft?
 
Som Lordi säger. När jag fyller mitt solsystem så kör jag en sån där borrmaskinspump från biltema och en 20l tunna med glykol och vatten mellan och drar runt, luftar och fyller systemet. Man kan få köra ganska länge på fullt ös för att få ur all luft, när det är klart stänger man motstående flöde till systemet uppnår önskat tryck. Sen kör jag också med en luftfälla och automatisk avluftare, funkar fint.
 
Tercellen Tercellen skrev:
Angående backventilerna så ser de ut så här: [bild]
Vet inte vad mer jag kan kontrollera dem mer än att de är vänd åt rätt håll?

Det här med strömningsförluster blev lite svårt för mig att förstå . Säg att nu har jag pump 25/40 som fixar 4 meter tryckhöjd, det blir enkelt att förstå att den inte är nog då det snarare är nog 6-8 meter upp till nock från systemet i källaren. Kan jag inte bara tänka att jag bör skaffa pumpstorlek 25/60, eller kanske 80 för att få nog kraft?
Ja du har säkert koll på att ventilerna sitter på rätt håll och det som kan återstå där är deras öppningstryck. Som du ser står det att de är oberoende av läge dvs käglan i dem är fjäderbelastad och kräver ett visst tryck för att öppna. Det trycket räknas av från vad pumpen kan ge dvs förutom strömningsförlusterna runt kretsen. Om du kollar pumpkurvan för den typen cirkpumpar ser du att trycket som motsvarar 4 m är vid sk dämda punkten alltså nollflöde. Vid det flöde du behöver i systemet är trycket lägre och man hamnar i en driftpunkt där det balanseras av strömningsmotstånd och ev fasta tryckfall som tex backventilen.

Det enda du helt kan bortse från där är hur högt upp du har fångarna placerade. Du har ett slutet system där pumpen bara agerar "motor" för att flytta runt vattnet och som sagt till dess att flödesmotståndet runt kretsen som beror på flödet motsvarar vad pumpen enligt sin kurva kan ge. Vid solfångare strävar man oftast mot en hög temperatur från taket och normalt har man då låga flöden så en pump med dina data kan räcka när luft osv är under kontroll.

Försök som skrivs tidigare ordna en pump så du kan få till en första avluftning genom att köra via ett kärl. Räkna sen med att det pga värmen kommer gasas av en del under en längre tid då kommer det som också nämnts med luftfällor, avluftare in i bilden det får du också se över om det ska gå enkelt och bra att ta i drift.
 
  • Gilla
Tercellen
  • Laddar…
tänker att backventilerna inte klarar värmen från solsystemet..., det kan ju bli satans varmt där uppepå taket....
 
Backventilen som visas ovan bör man nog inte köra i ett solsystem, det finns särskilda backventiler som klarar 130c+ som skall användas i solsystem.
 
G Guzzen1 skrev:
tänkte byta brinevätskan när jag ändå håller på
Brainvätska ? Fåt hoppas att det inte är den sort som är till värmepump, det ska var en som tål 100 C.och det gör inte brain , det är sprit och förgasar sig snabbt.
 
Hur är det kopplat? Kan du rita en skiss för hur värmeväxlare pumpar och tyckkärl sitter i förhållande till varandra?
 
Tercellen Tercellen skrev:
Angående backventilerna så ser de ut så här: [bild]
Vet inte vad mer jag kan kontrollera dem mer än att de är vänd åt rätt håll?

Det här med strömningsförluster blev lite svårt för mig att förstå . Säg att nu har jag pump 25/40 som fixar 4 meter tryckhöjd, det blir enkelt att förstå att den inte är nog då det snarare är nog 6-8 meter upp till nock från systemet i källaren. Kan jag inte bara tänka att jag bör skaffa pumpstorlek 25/60, eller kanske 80 för att få nog kraft?
.

du tänker lite fel angående lyfthöjd. I det här fallet behövs egentligen ingen lyfthöjd alls beroende av husets höjd. Det är helt och hållet systemet tryckfall som avgör hur mycket pumpen måste trycka på.

likväl kan systemets tryckfall vara för stort för pumpens lyfthöjd och då får man ingen cirkulation det kan bero på backventilen, det kan bero på luft i systemet.
 
  • Gilla
sandos och 3 till
  • Laddar…
G guggen skrev:
Som Lordi säger. När jag fyller mitt solsystem så kör jag en sån där borrmaskinspump från biltema och en 20l tunna med glykol och vatten mellan och drar runt, luftar och fyller systemet. Man kan få köra ganska länge på fullt ös för att få ur all luft, när det är klart stänger man motstående flöde till systemet uppnår önskat tryck. Sen kör jag också med en luftfälla och automatisk avluftare, funkar fint.
Det är så jag försökt göra med en borrmaskinspump från jula. Men den orkar inte med det då det blir för mycket motstånd tillslut så nyper den. Jag ska testa med en dränkbar pump istället så får vi se hur det går!
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.