Hej!

Jag har nog mest troligt tagit vatten över huvudet när jag började med mitt solvärmeprojekt då jag inte lyckas få ner värmen till källaren.

Bakgrund:
Jag införskaffade 8 st begagnade plana solfångare och placerade 4 till söder, 2 till öster och två till väster. För att få ner värmen individuellt från de olika väderstrecken så har jag installerat 3 cirkulationspumpar. Syd- och öst-pumparna styrs med en soldator och väst-pumpen styrs av en egen soldator. Backventiler sitter före varje pump samt två till Backventiler finns senare i systemet. Värmen ska gå genom en värmeväxlare.

Problemet är att värmen tar sig inte till vvx. Det blir varmt vid pumparna men längre än så sprider sig inte värmen... Jag har fyllt systemet till 2,5 bar och luftat tills det inte kommit nå mer luft. Jag har dock ingen optimal högsta punkt på taket i nuläget. Jag funderar om det är pga luft som finns kvar nånstans varför systemet inte cirkulerar, eller kan antalet Backventiler göra för stort motstånd? Eller nått annat?
 
B
Om det blir varmt vid pumpen så kan det bero på att punpen förbrukar el. Det är förmodligen inget flöde pga luft i systemet.

Vad är det för spec på pumpen? Har den rätt lyfthöjd? Får du cirkulation någonstans?
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Tror också på luft i första hand.

En cirkulationspump ger dock bara en måttlig tryckökning så backventiler får inte ha något öppningstryck att tala om.
 
B BSOD skrev:
Om det blir varmt vid pumpen så kan det bero på att punpen förbrukar el. Det är förmodligen inget flöde pga luft i systemet.

Vad är det för spec på pumpen? Har den rätt lyfthöjd? Får du cirkulation någonstans?
Bifogar bilder på pumparna. Jag får ingen cirkulation alls vad jag förstår. Även om jag kör alla tre pumparna samtidigt så ändras inte temperaturen nånting. Två WILO-cirkulationspumpar för vatten uppkopplade, med inställningsrattar och informationsetiketter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närgrbild av en Grundfos cirkulationspump med specifikationsetiketter, indikerar problem med värme cirkulationen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Först måste du konstatera om backventilerna är gjorda för flöde eller tryckbortfall.
 
A atomlab skrev:
Först måste du konstatera om backventilerna är gjorda för flöde eller tryckbortfall.
Hur konstaterar jag det?
 
B
Pumparna har 25/40 karakteristik. Googlar du pumpkurvan för respektive pump så ser du att maxflödet (vid lågt motstånd) är ungefär 2.5m3/h, och vid max motstånd (i princip 0 flöde) så bygger pumpen upp ca 4m tryckpelare vatten. Det innebär att du kommer ha mycket svårt att få igång flödet om du har mer än 4 meter höjdskillnad mellan pump och nock. Det blir extremt känsligt för luft i rören, eftersom pumpen i princip inte orkar skapa tryck.

Av de 2 solfångarsystem som jag driftsatt har det varit pumpar med 6 meters lyfthöjd, och det har varit lite svårt i alla fall.
 
B BSOD skrev:
Pumparna har 25/40 karakteristik. Googlar du pumpkurvan för respektive pump så ser du att maxflödet (vid lågt motstånd) är ungefär 2.5m3/h, och vid max motstånd (i princip 0 flöde) så bygger pumpen upp ca 4m tryckpelare vatten. Det innebär att du kommer ha mycket svårt att få igång flödet om du har mer än 4 meter höjdskillnad mellan pump och nock. Det blir extremt känsligt för luft i rören, eftersom pumpen i princip inte orkar skapa tryck.

Av de 2 solfångarsystem som jag driftsatt har det varit pumpar med 6 meters lyfthöjd, och det har varit lite svårt i alla fall.
Intressant!
Men om jag då kör alla tre pumparna samtidigt, blir det då ingen förändring i styrka? För det blir ju som sagt inget flöde då heller. Eller blir kanske effekten densamma för att de är parallellkopplade?
 
B
Pumpar som sitter parallellt ger ökat flöde, men ingen ökning av maxtrycket. Jag antar att de sitter parallellt? Seriekopplade pumpar ger ökat tryck, men det skulle vara udda att koppla dem i serie så det antar jag att du inte gjort?
 
TS har ju tre pumpar för att kunna köra kretsarna i de olika riktningarna separat så de ligger om det är vettigt gjort inte direkt parallellt. Som Ulltand och BSOD skriver får du först se till att du inte har luftproblem och sen och som också är troligt kolla backventilerna och deras egenskaper.

Som sagt är tryckuppsättningen 4 m inte mycket i den typen system även utan backventiler det är ju ofta ganska klena rör och andra motstånd i de här fallen. Att du har en höjd upp till fångarna från pumpen ska du inte tänka på det är bara strömningsförlusterna den jobbar mot om du har ett system med statiskt tryck större än höjden till högsta punkt på taket.
 
  • Gilla
Bjober och 2 till
  • Laddar…
K
Kan man detektera luft i solfångarna med värmekamera?
 
En cirkpump klarar inte av att avlufta själv, behövs ett större flöde.

I mitt system satte jag luftskruvar i toppen och fyllde med kraftigare pump som fick jobba mot ett öppet kärl med vätska, alltså pumpen tog vätska från en hink och tömde i samma hink, fick gå ett tag så att all luft försvann.
Sedan var det bara att avlufta längst upp någon gång, har funkat i snart 15 år, peppar, peppar...
 
  • Gilla
Falken 75
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
En cirkpump klarar inte av att avlufta själv, behövs ett större flöde.

I mitt system satte jag luftskruvar i toppen och fyllde med kraftigare pump som fick jobba mot ett öppet kärl med vätska, alltså pumpen tog vätska från en hink och tömde i samma hink, fick gå ett tag så att all luft försvann.
Sedan var det bara att avlufta längst upp någon gång, har funkat i snart 15 år, peppar, peppar...
mikethebik mikethebik skrev:
En cirkpump klarar inte av att avlufta själv, behövs ett större flöde.

I mitt system satte jag luftskruvar i toppen och fyllde med kraftigare pump som fick jobba mot ett öppet kärl med vätska, alltså pumpen tog vätska från en hink och tömde i samma hink, fick gå ett tag så att all luft försvann.
Sedan var det bara att avlufta längst upp någon gång, har funkat i snart 15 år, peppar, peppar...

Jag försökte detta när jag fyllde systemet med en lite rejälare borrmaskinspump. Men den fixade inte trycka på så pass mycket att det funkade nå bra att avlufta systemet på det sättet. Vilken pump använde du?
 
B BSOD skrev:
Pumpar som sitter parallellt ger ökat flöde, men ingen ökning av maxtrycket. Jag antar att de sitter parallellt? Seriekopplade pumpar ger ökat tryck, men det skulle vara udda att koppla dem i serie så det antar jag att du inte gjort?
Misstänkte det. Kanske får seriekoppla 3 pumpar per väderstreck då! Skämt åsido så skulle jag kunna testa med en kraftigare pump på en utav rören. Jag har lätt 6 meter från pumparna upp till solfångarna.
 
Tercellen Tercellen skrev:
Hej!

Jag har nog mest troligt tagit vatten över huvudet när jag började med mitt solvärmeprojekt då jag inte lyckas få ner värmen till källaren.

Bakgrund:
Jag införskaffade 8 st begagnade plana solfångare och placerade 4 till söder, 2 till öster och två till väster. För att få ner värmen individuellt från de olika väderstrecken så har jag installerat 3 cirkulationspumpar. Syd- och öst-pumparna styrs med en soldator och väst-pumpen styrs av en egen soldator. Backventiler sitter före varje pump samt två till Backventiler finns senare i systemet. Värmen ska gå genom en värmeväxlare.

Problemet är att värmen tar sig inte till vvx. Det blir varmt vid pumparna men längre än så sprider sig inte värmen... Jag har fyllt systemet till 2,5 bar och luftat tills det inte kommit nå mer luft. Jag har dock ingen optimal högsta punkt på taket i nuläget. Jag funderar om det är pga luft som finns kvar nånstans varför systemet inte cirkulerar, eller kan antalet Backventiler göra för stort motstånd? Eller nått annat?
Har du ingen flödesmätare i systemet? Det är bra med en sådan när man ska trimma in flödet för bästa verkningsgrad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.