Hej! Köpt ett hus byggt 1950 med en del byggt 1977. Det är ett litet hus så vi kommer använda källaren varje dag helt klart även fast det inte blir sovrum.
Så orginaldelen har ett litet matförråd, pannrum/tvättstuga och badrum. ”Nya delen” har två rum (allrum och gamingrum är tanken)

Badrummet ska vi bila upp för att lägga in ordentlig isolering. Men den sidan är lättare att bila upp. Andra delen från 77 är gjuten betong utan isolering så lite tuffare att bila upp.

Så vår tanke är att köra klinkers direkt på betong i hela nedervåningen utan badrummet (vattenburen värme med elpatron till sommarn) och vattenburna radiatorer till de andra rummen.

Har aldrig bott i hus med källare så svårt att veta. Kommer det kännas okej utan golvvärme? Blir det rum man orkar hänga i?

Blir sjukt dyrt att bila upp hela källarvåningen…

Idag är det oljepanna men den ska ersättas med annan värmekälla. Ej bestämt ännu.

Kan tilläggas att det ska spåras upp för nya avlopp innan.
 
  • Arkitektritning av husplan med måttangivelser för olika rum såsom badrum, garage och kök.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
StorDrömLitenBudget StorDrömLitenBudget skrev:
Hej! Köpt ett hus byggt 1950 med en del byggt 1977. Det är ett litet hus så vi kommer använda källaren varje dag helt klart även fast det inte blir sovrum.
Så orginaldelen har ett litet matförråd, pannrum/tvättstuga och badrum. ”Nya delen” har två rum (allrum och gamingrum är tanken)

Badrummet ska vi bila upp för att lägga in ordentlig isolering. Men den sidan är lättare att bila upp. Andra delen från 77 är gjuten betong utan isolering så lite tuffare att bila upp.

Så vår tanke är att köra klinkers direkt på betong i hela nedervåningen utan badrummet (vattenburen värme med elpatron till sommarn) och vattenburna radiatorer till de andra rummen.

Har aldrig bott i hus med källare så svårt att veta. Kommer det kännas okej utan golvvärme? Blir det rum man orkar hänga i?

Blir sjukt dyrt att bila upp hela källarvåningen…

Idag är det oljepanna men den ska ersättas med annan värmekälla. Ej bestämt ännu.

Kan tilläggas att det ska spåras upp för nya avlopp innan.
På planritningen ser man bara orginaldelen, tillbyggnaden är två rum till höger om trappan
 
Oisolerad betongplatta med klinker låter inte optimalt om man tänker sig att tillbringa mycket tid där. Se till att skaffa varma tofflor i så fall. Jag tror att man kan lägga en platonmatta på betongen och sedan ett annat golv ovanpå. Parkett känns inte alls lika kallt som klinker.
 
A Avemo skrev:
Oisolerad betongplatta med klinker låter inte optimalt om man tänker sig att tillbringa mycket tid där. Se till att skaffa varma tofflor i så fall. Jag tror att man kan lägga en platonmatta på betongen och sedan ett annat golv ovanpå. Parkett känns inte alls lika kallt som klinker.
Det är lågt i tak. 2,10 så kan inte ha ventilerande golv eller så. Trä är ju inte optimalt i en oisolerad källare väl? Fukten har väl svårt att komma upp?
 
StorDrömLitenBudget StorDrömLitenBudget skrev:
Det är lågt i tak. 2,10 så kan inte ha ventilerande golv eller så. Trä är ju inte optimalt i en oisolerad källare väl? Fukten har väl svårt att komma upp?
Jag är inte expert. Men som jag förstått är det för den eventuella fuktens skull man har platonmattan. Då blir det ventilerat utan att ta upp så våldsamt mycket höjd. Klinker på golvet blir lika kallt att gå på som betongen i nuläget. Så det borde vara ganska enkelt att känna efter om det går att leva med.
 
A Avemo skrev:
Jag är inte expert. Men som jag förstått är det för den eventuella fuktens skull man har platonmattan. Då blir det ventilerat utan att ta upp så våldsamt mycket höjd. Klinker på golvet blir lika kallt att gå på som betongen i nuläget. Så det borde vara ganska enkelt att känna efter om det går att leva med.
Det är iofs inte betonggolv nu utan vinylmattor och furu på golven
 
  • Vardagsrum med träpanelväggar, furugolv, lädersoffor och ett gammalt spinninghjul.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hall med vita väggar, träpanel, en vinylmatta på golvet och en trätrappa med rödbrun matta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har lagt heltäckningsmatta direkt på betongen, den andas och är behaglig att gå på.
Fukten som kommer upp från plattan får avfuktaren ta hand om (mest sommartid).
Jag har mitt biorum i källaren och hänger där typ 4 timmar varje kväll.
 
  • Gilla
StorDrömLitenBudget och 2 till
  • Laddar…
Vi har just nu följande temperaturer i källaren,

Målad oisolerad betongplatta: 19,2°
Rumstemperatur 1,3m över golvet:20,8°

Klinkers på oisolerad betongplatta:18,3°
Rumstemperatur 1,3m över golvet: 20,8°
Betongplatta-platonmatta-frigolt-golvspånskivan-parkettgolv: 19,7°
Klinkersen och parketten ligger intill varandra, mätte ca 0,7 meter från skarven åt bägge hållen.

Betongplatta-40mm luft-45mm isolering-golvspånskiv-parkettgolv: 19,9°
Rumstemperatur 1,3m över golvet: 21.0°

Klinkersen känns betydligt kallare än den målade betongen.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Vi har just nu följande temperaturer i källaren,

Målad oisolerad betongplatta: 19,2°
Rumstemperatur 1,3m över golvet:20,8°

Klinkers på oisolerad betongplatta:18,3°
Rumstemperatur 1,3m över golvet: 20,8°
Betongplatta-platonmatta-frigolt-golvspånskivan-parkettgolv: 19,7°
Klinkersen och parketten ligger intill varandra, mätte ca 0,7 meter från skarven åt bägge hållen.

Betongplatta-40mm luft-45mm isolering-golvspånskiv-parkettgolv: 19,9°
Rumstemperatur 1,3m över golvet: 21.0°

Klinkersen känns betydligt kallare än den målade betongen.
Har du vattenburna radiatorer i källaren eller hur värmer du upp?
 
StorDrömLitenBudget StorDrömLitenBudget skrev:
Det är iofs inte betonggolv nu utan vinylmattor och furu på golven
Då är det ju redan uppbyggt en bit. Är det problem med fukt i dagsläget? Lösningen med platonmatta och parkett borde inte bygga mer på höjden. Vill du absolut ha klinker är det bara att sätta igång. Det är en fuktsäker lösning. Men jag tycker att det verkar kallt.
 
StorDrömLitenBudget StorDrömLitenBudget skrev:
Det är lågt i tak. 2,10 så kan inte ha ventilerande golv eller så. Trä är ju inte optimalt i en oisolerad källare väl? Fukten har väl svårt att komma upp?
I det rum där vi har luft mellan betongplattan och isoleringen är golvet idag 6cm högre än tidigare.

Anledningen till att det inte blev högre är att jag kunde ta bort ca 5cm betong som låg ovanpå betongplattan, se följande inlägg,
https://www.byggahus.se/forum/threads/sprickor-i-kaellargolv-av-betong.335805/#post-3209975
 
A Avemo skrev:
Då är det ju redan uppbyggt en bit. Är det problem med fukt i dagsläget? Lösningen med platonmatta och parkett borde inte bygga mer på höjden. Vill du absolut ha klinker är det bara att sätta igång. Det är en fuktsäker lösning. Men jag tycker att det verkar kallt.
Nej inga problem med fukt, ska ändå dränera runt huset då vi kommer göra en utbyggnad på en sida, så lika bra. Frågan är om man kan lägga platonmatta, plus tunn isolerad golvvärmeslinga sedan parkett. Mitt största oro är ju att det blir för kallt. Tänk om tonåringen vill sova där nere om några år.
 
StorDrömLitenBudget StorDrömLitenBudget skrev:
Har du vattenburna radiatorer i källaren eller hur värmer du upp?
Ja, vi har vattenburna radiatorer i hela källaren förutom i badrummet där vi har vattenburen golvvärme, men där grävde jag ut ca 2dm jord/sand/mackadam å återfyllde med 1dm mackadam, sen frigolit å golvvärmeslangen göts in ovanpå frigoliten. Slutliga golvnivån (klinkers) blev samma som innan.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Ja, vi har vattenburna radiatorer i hela källaren förutom i badrummet där vi har vattenburen golvvärme, men där grävde jag ut ca 2dm jord/sand/mackadam å återfyllde med 1dm mackadam, sen frigolit å golvvärmeslangen göts in ovanpå frigoliten. Slutliga golvnivån (klinkers) blev samma som innan.
Ja det är lite så vi tänkt också. Det är sand/makadam under badrummet så blir lättare att bila upp. Men 18 grader i allrummet är ju för kallt :-/ vet inte om det finns en billigare lösning än bila upp där. Typ en LLVP som kompliment
 
A Avemo skrev:
Då är det ju redan uppbyggt en bit. Är det problem med fukt i dagsläget? Lösningen med platonmatta och parkett borde inte bygga mer på höjden. Vill du absolut ha klinker är det bara att sätta igång. Det är en fuktsäker lösning. Men jag tycker att det verkar kallt.
men med platonmatta tvingas inte fukten ut på väggarna istället? Helt okunnig i det här så försöker förstå. Eller får den golvet att andas även fast man har parkettgolv tex
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.