Hur lång tid tror ni det hade tagit innan vi som samhälle kollapsat utan tillgång till el?

Värt att tänka på när ni diskuterar huruvida el är viktig infrastruktur eller om vattenfall kan privatiseras helt och säljas ut tilll kina så de styr vår vattenkraft.

”Vattenmagasinen blir tomma redan i december eftersom vi fick så sjukt bra priser på spotmarknaden innan. Och så vaskade vi en hel del vatten också för ni kritiserade vår käre ledare. Njut av en kall vinter!”…
 
Redigerat:
  • Gilla
Fulkemisten och 2 till
  • Laddar…
Nu har Daniel fått skriva 100tals inlägg i denna tråden... Fantastiskt..
I mina blåögda ögon så borde det vara lätt att lösa detta dilemma med en BEKEN-lösning dvs att införa ett 5e elprisområde. Man skulle tex göra en tidsskiftning på auktionsmodellen där marknadspriset sätts, så att elprisområde 1-4 sätts i en auktionsprocess som pågår i 55 minuter. De sista 5 minuterna på timmen sätts priset för exporten (elprisområde 5). Sedan smetas den extra pengen ut jämt över alla producenter (eftersom alla är med och bidrar till den totala volymen). Då har vi fått ett mer rättvist pris för hur gärna utomlands vill handla av oss eftersom denna trafik begränsas av kablaget ut ur landet. Detta är också ett rättvist förfarande eftersom vårt "prisdilemma" skulle kunna lösas genom att problem skulle kunna uppstå på kablage ut ur landet och då får vi (elprisområde 1-4) helt plötsligt ett betydligt billigare pris. Detta om något visar tydligt att ett elprisområde 5 behövs.
Ps: jag kommer förmodligen inte att svara tillbaka eftersom jag läser så sporadiskt.
 
  • Gilla
karlmb och 3 till
  • Laddar…
J jawen skrev:
Nu är du ju bara löjlig!

Just Dec 2010 var det 83 öre & sep 2008 var det 70 öre.
Men snittpriset sista 50 åren är fortfarande ca 30 öre

Och den dialogen handlade om vad som byggt Sveriges välfärd
Känner du tillvar inflation är? Även om priset är samma så innebär det i praktiken att det går ner. 1937 fick man 2kWh för en timlön. Det är knappast ett lågt elpris.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Känner du tillvar inflation är? Även om priset är samma så innebär det i praktiken att det går ner. 1937 fick man 2kWh för en timlön. Det är knappast ett lågt elpris.
D Daniel 109 skrev:
De senaste åren har vi ju haft elpriser under produktionskostnad. Även nu har vi ju periodvis priser som ligger under vad producenterna behöver för att gå runt. Jag tror inte att det över tid skulle vara billigare med ett statligt monopol.

Men om vi bara tittar på de senaste 30 åren så har priset legat under 50 öre/kWh. Oftast långt under. Om dagens priser behövs för att täcka produktionskostnaden så borde i princip alla producenter ha gått i konkurs vid det här laget?
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
T tobbbias skrev:
Nu har Daniel fått skriva 100tals inlägg i denna tråden... Fantastiskt..
I mina blåögda ögon så borde det vara lätt att lösa detta dilemma med en BEKEN-lösning dvs att införa ett 5e elprisområde. Man skulle tex göra en tidsskiftning på auktionsmodellen där marknadspriset sätts, så att elprisområde 1-4 sätts i en auktionsprocess som pågår i 55 minuter. De sista 5 minuterna på timmen sätts priset för exporten (elprisområde 5). Sedan smetas den extra pengen ut jämt över alla producenter (eftersom alla är med och bidrar till den totala volymen). Då har vi fått ett mer rättvist pris för hur gärna utomlands vill handla av oss eftersom denna trafik begränsas av kablaget ut ur landet. Detta är också ett rättvist förfarande eftersom vårt "prisdilemma" skulle kunna lösas genom att problem skulle kunna uppstå på kablage ut ur landet och då får vi (elprisområde 1-4) helt plötsligt ett betydligt billigare pris. Detta om något visar tydligt att ett elprisområde 5 behövs.
Ps: jag kommer förmodligen inte att svara tillbaka eftersom jag läser så sporadiskt.
Nu är det ju inte en auktion som pågår under en tid. Så någon tisdsuppdelning fungerar ju inte alls. Om du spetsr ut inkomsterna från den dyraste elen kan de ju hamna i läget att de får mindre betalt än produktionen kostar.

Alla laster påverkar priset. Det är inte ett argument för att de ska ligga i ett eget elområde.
 
useless useless skrev:
Men om vi bara tittar på de senaste 30 åren så har priset legat under 50 öre/kWh. Oftast långt under. Om dagens priser behövs för att täcka produktionskostnaden så borde i princip alla producenter ha gått i konkurs vid det här laget?
Dagens priser ligger ofta klart över produktionspris. Men inte hela tiden.
 
J jawen skrev:
Allt får inte handla om pengar.

Det finns vad jag vet INGEN privatisering i Sverige som givit nöjdare kunder någonsin.
& talar vi om vården, äldrevården, friskolor mm så har det också bara gått utför
Jag tycker att privatiseringen av SSAB, Nordea, AssiDomän, Pharmacia och Procordia, givit nöjdare kunder, bättre och billigare produkter.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
M mnils skrev:
Det mesta har blivit mycket bättre det är bara det att du glömt hur eländigt det var tidigare.

Televerket - någon behövde dö för att du skulle kunna få en ny telefon inkopplad.
Taxi - var god dröj!
Hyresregleringar på bostadsrätter - omöjligt att få lägenhet. De som fanns förslummades.
Bilprovningen - ett halvårs väntetid.
Apoteken - Fanns knappt några, bara i städer.
Skola - Fanns bara en som kommunen anvisade.
TV - Bara två propaganda kanaler.
Radio - Bara tre propagandakanaler som skulle uppfostra folket.
och säkert en hel massa mer som jag inte kommer på just nu.

Att längta tillbaka till DDR Sverige tyder bara på dåligt minne eller ren okunskap.
Jag må ha dåligt minne men det kan jag ju säga att reklamdriven sk*t som TV och radio skulle man klara sig mycket bättre utan. Apotek, var inga problem att få tag på medicin även utanför städerna och visst, man kanske inte köpte en massa blaj som ändå går att köpa i vanliga affärer där, frågan är om det är väsentligt. Bilprovningen... förutom att priserna gick upp rejält så väntade i alla fall inte jag i något halvår för att få en tid, kanske i något enstaka fall och med extremt dålig planering så kunde det hända. Skolan var mycket bättre förr, på alla sätt. Taxi har jag ingen uppfattning om, det kan ha blivit bättre speciellt om man nu kan få betala 5000 för en tur mellan Arlanda och Stockholms central... det kallar vi konkurrens. Televerket fungerade bra, absurt att tro att någon skulle behöva dö för att lämna plats i telestationen, det byggdes ut på den tiden också.

När var hyresregleringar på bostadsrätter aktuellt? Inget jag kan minnas. Eller menar du innan allmännyttan sålde ut hyresrätter till reapris för att skapa ett rejält underskott av hyresrätter? Är detta ett Stockholmsfenomen?

DDR-Sverige... inte ens värt att kommentera. Okunskap är inte samma sak som att man inte håller med dig, dåligt argument. Jag har levt under den tiden då allt det här var aktuellt och det är inte bara nostalgi som får mig att säga att mycket var bättre förr (bespara mig kommentarer som: det var du som var bättre förr och liknande).
 
  • Gilla
  • Haha
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
V videopac skrev:
Jag må ha dåligt minne men det kan jag ju säga att reklamdriven sk*t som TV och radio skulle man klara sig mycket bättre utan. Apotek, var inga problem att få tag på medicin även utanför städerna och visst, man kanske inte köpte en massa blaj som ändå går att köpa i vanliga affärer där, frågan är om det är väsentligt. Bilprovningen... förutom att priserna gick upp rejält så väntade i alla fall inte jag i något halvår för att få en tid, kanske i något enstaka fall och med extremt dålig planering så kunde det hända. Skolan var mycket bättre förr, på alla sätt. Taxi har jag ingen uppfattning om, det kan ha blivit bättre speciellt om man nu kan få betala 5000 för en tur mellan Arlanda och Stockholms central... det kallar vi konkurrens. Televerket fungerade bra, absurt att tro att någon skulle behöva dö för att lämna plats i telestationen, det byggdes ut på den tiden också.

När var hyresregleringar på bostadsrätter aktuellt? Inget jag kan minnas. Eller menar du innan allmännyttan sålde ut hyresrätter till reapris för att skapa ett rejält underskott av hyresrätter? Är detta ett Stockholmsfenomen?

DDR-Sverige... inte ens värt att kommentera. Okunskap är inte samma sak som att man inte håller med dig, dåligt argument. Jag har levt under den tiden då allt det här var aktuellt och det är inte bara nostalgi som får mig att säga att mycket var bättre förr (bespara mig kommentarer som: det var du som var bättre förr och liknande).
Håller med dig fullständigt!

Har också levt under den tid mnils försöker likna med DDR, & delar verkligen inte hans uppfattning.
Televerket expanderade konstant och var bland dom bästa i världen...Eriksson har vi ett stort bolag som heter, och dom sysslar just med telekommunikation...Bra va!

Bilprovningen fungerade om du som kund "planerade" lite....Och inte som idag svindyrt med privatisering & konkurrens, då det har satts i system att få ombesikta pga skitgrejer (dom ökar omsättningen med 25%)

Ända in på 90-talet var det en "stabil" lägenhetsmarknad, tills allmännyttan sålde ut hyresrätter till reapris för att skapa underskott av hyresrätter.
Apotek fanns över hela Sverige & var mer kontrollerat, och vi hade inte lika mycket "blandmissbruk" av smärtstillande eller andra substanser eller magproblem pga. lättåtkomlig Ibuprofen/NSAID osv

Skola: Sverige har haft ett mycket allmänbildande liktydigt skolprogram, & vi var världskända med ingenjörer över hela världen......Idag är det fler & fler % som inte klarar examen, & kunskapsnivåerna skiftar lika mycket som upp till 2 årsklasser i landet.

Taxi fungerade och var säkert, så ingen kvinna vart våldtagen/utnyttjad

Tv.....Njaaa lite kanske här, men många reklamkanaler är också piss, likaså radio, en del där verkar kära i sin egen röst.
 
  • Haha
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jag tycker att privatiseringen av SSAB, Nordea, AssiDomän, Pharmacia och Procordia, givit nöjdare kunder, bättre och billigare produkter.
Största ägare i SSAB är LKAB & LKAB helägs i sin tur av den svenska staten.

Svenska staten ägde 13,4 av Nordea, och Nordea är en banditbank som inte ens ville skatta lite pengar i Sverige på sina enorma vinster, utan "flydde" till Finland så dom kan leka bland dom "stora grabbarna" och handla mer med EURO.

Assi Domen hette från 1913 Domänverket helägt av staten, dom bytte sedan namn till Domän AB & senare Assi Domän AB & Assi Domän AB börsintroducerades 1994, med staten som huvudägare med 50,25 procent av aktierna.

Sedan såldes en del av massaindustrierna av men vissa behölls, och företaget Sveaskog bildades av staten & är den största skogägaren i Sverige med företag som Setra Group.

Pharmacia och Procordia
Procordia fusionerades 1990 med läkemedelskoncernen Pharmacia och det Volvoägda livsmedelsföretaget Provendor. Efter detta var huvudägarna två: Volvo och svenska staten.
Volvo blev sedan huvudägare och från 1994 ensamägare
Resterande verksamheten namnändrades till Procordia Food AB. Sedan 1995 är Procordia Food AB ett helägt dotterbolag till norska Orkla.

Men vad tycker du blivit bättre förresten eftersom du skriver "givit nöjdare kunder, bättre och billigare produkter"?

...Intresant för mig att få veta!
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
HeligBirma HeligBirma skrev:
Elenergi är en förädlad vara utvunnen ur nåt som rinner, brinner eller blåser.
Nej. Sett till vad man kan göra med el så är el en högpotent råvara just.
 
J jawen skrev:
Håller med dig fullständigt!

Har också levt under den tid mnils försöker likna med DDR, & delar verkligen inte hans uppfattning.
Televerket expanderade konstant och var bland dom bästa i världen...Eriksson har vi ett stort bolag som heter, och dom sysslar just med telekommunikation...Bra va!

Bilprovningen fungerade om du som kund "planerade" lite....Och inte som idag svindyrt med privatisering & konkurrens, då det har satts i system att få ombesikta pga skitgrejer (dom ökar omsättningen med 25%)

Ända in på 90-talet var det en "stabil" lägenhetsmarknad, tills allmännyttan sålde ut hyresrätter till reapris för att skapa underskott av hyresrätter.
Apotek fanns över hela Sverige & var mer kontrollerat, och vi hade inte lika mycket "blandmissbruk" av smärtstillande eller andra substanser eller magproblem pga. lättåtkomlig Ibuprofen/NSAID osv

Skola: Sverige har haft ett mycket allmänbildande liktydigt skolprogram, & vi var världskända med ingenjörer över hela världen......Idag är det fler & fler % som inte klarar examen, & kunskapsnivåerna skiftar lika mycket som upp till 2 årsklasser i landet.

Taxi fungerade och var säkert, så ingen kvinna vart våldtagen/utnyttjad

Tv.....Njaaa lite kanske här, men många reklamkanaler är också piss, likaså radio, en del där verkar kära i sin egen röst.
Som motvikt till er så håller jag inte med alls.
Apotek och vårdinrättningar är iaf sådant blivit MYCKET bättre i privat regi.
Inte för att de är perfekta nu men i jämförelse med i offentlig regi.
Så vi som ifrågasätter nuvarande elmarknad eller vad man ska kalla skiten, är inte bara vänsterfolk som drömmer oss tillbaka till Palmes tid.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
???
Har inte sagt att det är varken billigt eller dyrt, bara att det var tokfel att påstå att priset alltid varit 10-40 öre fram till 2020.
Du hänger upp dig på några enstaka veckor.
 
K karlmb skrev:
vårdinrättningar är iaf sådant blivit MYCKET bättre i privat regi.
Tror inte du varit långtids sjuk i så fall eller en "resurskrävande" patient allmänt.

Privata vården vill bara ha med friska människor att göra, klämma lite & skriva ut mediciner ...Helt enkelt människor som inte kräver så mycket resurser, då kan dom maximera med mindre personal med med fler "patienter" som dom kan fakturera staten med.

Precis på samma sätt som friskolorna väljer bort resurskrävande elever.

Kan hålla med om att tillgången till Apotek har blivit mycket bättre på både gott & ont.
Gott för oss som har sunt förnuft & inte har missbruksproblem.
 
  • Gilla
cbrolin och 1 till
  • Laddar…
J jawen skrev:
Tror inte du varit långtids sjuk i så fall eller en "resurskrävande" patient allmänt.

Privata vården vill bara ha med friska människor att göra, klämma lite & skriva ut mediciner ...Helt enkelt människor som inte kräver så mycket resurser, då kan dom maximera med mindre personal med med fler "patienter" som dom kan fakturera staten med.

Precis på samma sätt som friskolorna väljer bort resurskrävande elever.

Kan hålla med om att tillgången till Apotek har blivit mycket bättre på både gott & ont.
Gott för oss som har sunt förnuft & inte har missbruksproblem.
Jag har inte varit långtidssjuka, men jag är anhörig till en som varit det.
Det är mkt som fungerar rent slumpmässigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.