Jag har testat. Du ska vara medveten om att du inte får pluggar långa nog att foga ihop saker, utan mer små pluttar du kan ha i försänkta hål för att gömma skruvskallar. De ger inte jättesnygga snitt så man får vaska en del, men är målet att gömma skruvskallar och man gör det på sin fritid och det får ta lite tid funkar de absolut.
 
  • Gilla
Porsibygg
  • Laddar…
Just att använda dem för att få till en dekor-plugg i samma material som man just håller på med tycker jag att den typen är rätt smidig för.
Men precis som @Hep säger så kan man få göra ett par försök för att få fram en snygg plugg, speciellt i mjukare material.
Fast varje försök går ju rätt snabbt, så jag tycker inte att det adderar så mycket tid egentligen.
 
Ja då verkar de fylla den funktionen jag är ute efter kommer inte användas till något fin snickeri utan mer att gömma infästningar.
 
  • Gilla
Hep och 1 till
  • Laddar…
T topmount skrev:
Ja då verkar de fylla den funktionen jag är ute efter kommer inte användas till något fin snickeri utan mer att gömma infästningar.
Så här blir det efter att man lekt ett tag:D
Träplanka med många utborrade hål och träspån runtomkring, tecken på snickeriarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
Hullefar och 6 till
  • Laddar…
Jag uttryckte mig fel, det finns en styrkrets inbyggd per batteripack, inte per cell. Skulle inte förvåna mig om det är lagkrav. Men jag kan ha fel, tar inget ansvar :)

Se tex denna video, som nog avslöjar den egentliga orsaken till batteriproblem hos Parkside, som inte är urladdning till så låg spänning att cellen är irreversibelt skadad i sin kemi, utan att en enskild cell har så låg spänning relativt de andra, att styrkretsen hindrar normal användning. Då måste cellerna balanseras, och två sätt beskrivs i videon. Jag skulle inte känna mig bekväm med version 1 i videon om man inte äger en amperemeter och inte övervakar hela balanseringen såsom man gör i videon..


Humulus Humulus skrev:
Även om det finns celler med inbyggda skyddskretsar så är det nog ovanligt på celler till verktyg. Jag har kollat på rätt många batteripack till en rad märken och ingen av dessa celler har haft skydd. Däremot så har i princip alla celler ett inbyggt mekaniskt tryckskydd som kan kösa ut vid överbelastning, men det är ju en annan sak.
 
  • Gilla
Vardagsrum
  • Laddar…
E
S Snidarn skrev:
Jag uttryckte mig fel, det finns en styrkrets inbyggd per batteripack, inte per cell. Skulle inte förvåna mig om det är lagkrav. Men jag kan ha fel, tar inget ansvar :)

Se tex denna video, som nog avslöjar den egentliga orsaken till batteriproblem hos Parkside, som inte är urladdning till så låg spänning att cellen är irreversibelt skadad i sin kemi, utan att en enskild cell har så låg spänning relativt de andra, att styrkretsen hindrar normal användning. Då måste cellerna balanseras, och två sätt beskrivs i videon. Jag skulle inte känna mig bekväm med version 1 i videon om man inte äger en amperemeter och inte övervakar hela balanseringen såsom man gör i videon..

[media]
Right! Det är nog inte bara Parkside som har (ev. haft, de nyaste ackarna påstås ha balansering i sig) det problemet, cellerna kommer ur balans och när "sämsta" faller under acceptabel nivå sätter styrkretsen och/eller laddaren stop för att ladda upp igen. Jag öppnade en gammalt Makita 14V-ack som inte gick och ladda och det var samma prblem där, 3 av 4 celler hade bra spänning men den sista var under vad som anses säkert för fortsatt användning.

Och jag håller helt med att version 1 känns "lite sådär". :)
 
Ja, det är dom tidigare accarnas största svaghet, ingen balancering av cellerna.
Metod 1 skulle jag bestämt avråda från. Metod två är väl med tvekan godkänd.
Man bör använda en specialladdare och ladda varje cell separat samt ladda ur dom separat
och ladda igen samt mäta hur mycket effekt man får ur varje enskilld cell.. Då får man en uppfattning om cellernas kondition och är den alltför stor så kommer packen snart vara ur balans igen tyvärr.
 
  • Gilla
Emil.P och 1 till
  • Laddar…
Om man skulle råka ut för att en cell är kass, hur svårt är det att stoppa in en ersättning från webben? (bara för att fortsätta batteridiskussionen lite extra)
 
R
Har du aldrig sysslat med det innan så är det inget du gör själv.

batteripackar svetsas med speciell utrustning, kalibrera görs med speciella laddare/balanserings kretskort.

Batterierna är extremt brandfarliga så har man inte kunskapen hur man ska hantera och modifiera batteripackar så ska man inte ge sig på det.
 
  • Gilla
hyggabus
  • Laddar…
Det var lite det jag ville ha sagt men jag lämnade det öppet för någon annan att säga det. ;)
 
E
VidarH VidarH skrev:
Om man skulle råka ut för att en cell är kass, hur svårt är det att stoppa in en ersättning från webben? (bara för att fortsätta batteridiskussionen lite extra)
Är som med det mesta annat - har du lämplig utrustning, kunskap och erfarenhet är det ganska lätt, annars ganska svårt (och ibland tom farligt, meka med litiumpack kan kvala in där).

Värt ha i åtanke är att inte bara att stoppa i godtycklig ny cell utan du vill antingen byta alla eller se till att matcha ersättningscellen mot de andras faktiska skick (alltså inte bara mot databladet för när de var nya).

Och som sagts, OM de tar eld brinner de bra så det är ingen nackdel att övervaka laddningen som brukar stå i manualen (fast där brukar också stå att man inte får meka med dem så man kanske redan diskvalificerat sig där) och ha asbestfilten redo.
 
E Emil.P skrev:
och ha asbestfilten redo.
Nej. Bättre (och rekommenderbart) att istället ha en sandhink redo när man jobbar med dem.
Även de som har rätt utrustning och erfarenhet av att byta celler drabbas då och då av brand. Släng ned packet i sand-hinken så fort du märker att det börjar bete sig på fel sätt och spring ut med den. Se till att du inte har för lång utrymningsväg, för du vill inte andas in rökgaserna.
 
  • Gilla
hyggabus och 1 till
  • Laddar…
Var nyss på Lidl och fick syn på deras kexmaskin/lamellfräs. En låg utanför sin förpackning så kände lite på den men iaf det exemplaret var helt åt helvete snett får man säga. På bilden är den i sitt "fasta" läge för 90° så jag har inte enbart ställt den enligt skalan.
Och ja den var så sne som den ser ut att vara på bilden också.

Snedbilden på en kexmaskin/lamellfräs inställd på 90 grader som ser sned ut mot en suddig butikshylla i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
Hammarfall och 3 till
  • Laddar…
Purre Purre skrev:
Var nyss på Lidl och fick syn på deras kexmaskin/lamellfräs. En låg utanför sin förpackning så kände lite på den men iaf det exemplaret var helt åt helvete snett får man säga. På bilden är den i sitt "fasta" läge för 90° så jag har inte enbart ställt den enligt skalan.
Och ja den var så sne som den ser ut att vara på bilden också.

[bild]
Jag tycker det ser ut som någon har varit och ändrat pilen.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Purre Purre skrev:
Var nyss på Lidl och fick syn på deras kexmaskin/lamellfräs. En låg utanför sin förpackning så kände lite på den men iaf det exemplaret var helt åt helvete snett får man säga. På bilden är den i sitt "fasta" läge för 90° så jag har inte enbart ställt den enligt skalan.
Och ja den var så sne som den ser ut att vara på bilden också.

[bild]
Kanske går att ställa in?

Min kexmaskin från Dewalt var fullkomligt oduglig direkt från fabrik men efter lite skrivande så fungerar den bra. Borde inte behövas på en ny maskin kan tyckas, men men.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.