U
Vi har testat 7 brödrostar och tävlar nu ut 5 av dem bland er medlemmar på Byggahus.se, så att ni får testa vidare dem där hemma.
Sju brödrostar på marmorbänk i kök, utsedda till 'Bäst i Test' av Byggahus.se.

Så här tävlar du:
Skriv ner dina idéer om vad du skulle vilja läsa mer om eller kunna göra här på Byggahus.se. Kanske har du själv gjort något intressant vid ditt hus som du vill att vi skriver om? Alla idéer är välkomna. Du skriver ditt tävlingsbidrag som ett svar här i tråden.

Vilka vinner?
Vinnarna är de som har de bästa idéerna som vi vill göra något av.

Vi har 5 brödröstar och vi kommer att rangordna idéerna. Bästa idén får den brödrost som fick högst betyg i testet, näst bästa idén får den som hade näst högst betyg i testet, och så vidare.

Brödrostarna vi tävlar ut är alltså:

KitchenAid 5KMT221
Graef TO62
Cuisinart CPT160E
Smeg TSF01
Electrolux EAT 3300

Läs mer om de testade brödrostarna här: https://www.byggahus.se/test-brodrost-2-skivor-basta-brodrosten-2022-brodrost-bast-i-test
Tävlingen pågår till den 28 oktober då vinnarna utses.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Inastina och 1 till
  • Laddar…
Förslag: -Reportage om snygg och enkel förvaring utav soptunnan.
-Är de så bra med företag som säljer hemlarm? Vad säger statistiken gällande minskad inbrott och brand?
-Vindkraft för hemmabruk, finns det bra vindsnurror att installera på/vid huset, kanske en som drivs när man eldar i öppna spisen? Är det ens lönt?
 
  • Gilla
jonas.o
  • Laddar…
Test av batteridriven lövblås så här i hösttider?

Elda på villatomten, vad bör vi tänka på?

Installera kamin, med/utan uteluft i hus med FTX. Test av olika kaminer/vedspis?
 
Stor artikel/artikelserie om ventilation, dess betydelse för folk och hus.
Olika system, va de drar/spar i energi.
Varför mäklarna skriver självdrag i alla hus som saknar ventilation mm.
Stort ämne som intresserar här på forumet.
 
Jag skulle kunna tänka mig att få ett reportage eller flera om hur man optimerar elförbrukningen på ett enkelt sätt ned olika uppvärmningslösningar. Nu har jag gjort massor redan, men jag skulle gärna vilja höra vad experter och tillverkare säger. Vad säger tillverkarna av värmepumpar till exempel?

Ett annat område där jag nu närmar mig målet är lastbalansering när man har många intermittenta elförbrukare i huset. Hur skall man tänka? Vad säger experter och tillverkare av olika utrustningar om detta? Med mer än en elbil i huset så stöter man på en del intressanta problem, särskilt om man skall ta hänsyn till elpriserna också.

Ett annat område jag skulle kunna tänka mig att läsa mer om är trädgårdsplanering. Några tips från trädgårdsarkitektur hade varit bra. En stående spalt "fråga trädgårdsarkitekten" hade ju inte varit dumt...

Min familj är nog bland de som använder och kör slut på flest brödrostar, dessutom ordentligt kinkiga rörande funktionerna (de testar hur brödrosten låter på affären). De skulle gärna testa vidare en av dessa brödrostar då de tänkt kasta ut den vi har kubpga ojämnt rostresultat...
 
Lite paradoxalt, men tanke på just denna tävling, skulle jag vilja se tävlingar där medlemmarna måste göra något praktiskt istället för att skriva en mening eller tre som motivering.

Personligen skulle jag vilja se tävlingar som ”vinn en brödrost genom att skapa den bästa brödrosten”. Då skulle man t.ex. kunna göra en 3D-modellering av en brödrost med fiffiga funktioner, bygga en snygg modell av trä, eller kanske tillverka en fungerande brödrost.

Då skulle det till och med bli roligt att följa tävlingstrådarna :)
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
U Ulrika M.M skrev:
Vi har testat 7 brödrostar och tävlar nu ut 5 av dem bland er medlemmar på Byggahus.se, så att ni får testa vidare dem där hemma.
[bild]

Så här tävlar du:
Skriv ner dina idéer om vad du skulle vilja läsa mer om eller kunna göra här på Byggahus.se. Kanske har du själv gjort något intressant vid ditt hus som du vill att vi skriver om? Alla idéer är välkomna. Du skriver ditt tävlingsbidrag som ett svar här i tråden.

Vilka vinner?
Vinnarna är de som har de bästa idéerna som vi vill göra något av.

Vi har 5 brödröstar och vi kommer att rangordna idéerna. Bästa idén får den brödrost som fick högst betyg i testet, näst bästa idén får den som hade näst högst betyg i testet, och så vidare.

Brödrostarna vi tävlar ut är alltså:

KitchenAid 5KMT221
Graef TO62
Cuisinart CPT160E
Smeg TSF01
Electrolux EAT 3300

Läs mer om de testade brödrostarna här: [länk]
Tävlingen pågår till den 28 oktober då vinnarna utses.
Förslag, en serie med husägarns mardröm.. Det som inte luktar och inte syns... Mögel.

En serie med artiklar och intervjuer med experter. Koppla till hälsa där man i sjuka hus blir sjuk själv och är snuvig, har huvudvärk osv. Finkamma Sverige på olika experter. Hur man mäter, hur man åtgärdar.

U Ulrika M.M skrev:
Vi har testat 7 brödrostar och tävlar nu ut 5 av dem bland er medlemmar på Byggahus.se, så att ni får testa vidare dem där hemma.
[bild]

Så här tävlar du:
Skriv ner dina idéer om vad du skulle vilja läsa mer om eller kunna göra här på Byggahus.se. Kanske har du själv gjort något intressant vid ditt hus som du vill att vi skriver om? Alla idéer är välkomna. Du skriver ditt tävlingsbidrag som ett svar här i tråden.

Vilka vinner?
Vinnarna är de som har de bästa idéerna som vi vill göra något av.

Vi har 5 brödröstar och vi kommer att rangordna idéerna. Bästa idén får den brödrost som fick högst betyg i testet, näst bästa idén får den som hade näst högst betyg i testet, och så vidare.

Brödrostarna vi tävlar ut är alltså:

KitchenAid 5KMT221
Graef TO62
Cuisinart CPT160E
Smeg TSF01
Electrolux EAT 3300

Läs mer om de testade brödrostarna här: [länk]
Tävlingen pågår till den 28 oktober då vinnarna utses.
 
Förslag:
Artikel om att styra elförbrukning på timpris, uträkningar av tröghet i värmesystem och olika typer av hus.
Tekniska lösningar för att automatisera styrningen (integration av elpris-Api och värmesystem/elbilsladdning/annat).
Hur mycket man kan göra själv genom att ändra sina vanor.
Förklaring av vilka hushåll som kan spara pengar på detta och hur mycket det kan påverka fakturan!
 
  • Gilla
JoLi81
  • Laddar…
- smart kompostering och bokashi. Nu när det blir lag 2023 att sortera matavfall ligger det i tiden att testa komposteringsmöjligheter

-
 
engs
Ganska säker på att jag föreslagit det tidigare, men skam den som ger sig…

En forumdel dedikerad för användarnas egna ritningar man vill dela med sig av.
Med bra struktur så det är hyfsats lätt att söka i.

Skulle kunna vara allt från finsnickeri till altaner alltså.
 
  • Gilla
Paulina123 och 2 till
  • Laddar…
richardtenggren
Jag skulle velat ha lite mer GDS-stil på artiklarna, tex;
-optimering av villan inför vinterns höga elpriser
-installation av kamin
-byte av ventilationssystem
-installation av frikyla
-byte av fönster
-byte av ytterdörr
-sätta upp en innervägg
-bygga en altan
-bygga utemöbler
-bygg en barnsäng

Jag är i köptankarna på en ny brödrost, så ett intressant test även om min toppkandidat inte fick vara med. Lutar åt en Sage, bara svårt att motivera en, så en vinst hade varit trevligt ändå.
 
  • Gilla
Smålandsgård och 3 till
  • Laddar…
Tester av Häcksax, sekatör, batteridriven grensåg, mm för "avverkning /ans av lite grövre växtlighet i trädgården
Hur man får bort mossa på asfalt - olika medel /metoder.

Det skulle jag vilja läsa om.
 
Smarta, unika och enkla bygglösningar och gärna ekonomi kopplat till lösningen.

Så här tävlar du:
Skriv ner dina idéer om vad du skulle vilja läsa mer om eller kunna göra här på Byggahus.se. Kanske har du själv gjort något intressant vid ditt hus som du vill att vi skriver om? Alla idéer är välkomna. Du skriver ditt tävlingsbidrag som ett svar här i tråden.

Vilka vinner?
Vinnarna är de som har de bästa idéerna som vi vill göra något av.

Vi har 5 brödröstar och vi kommer att rangordna idéerna. Bästa idén får den brödrost som fick högst betyg i testet, näst bästa idén får den som hade näst högst betyg i testet, och så vidare.

Brödrostarna vi tävlar ut är alltså:

KitchenAid 5KMT221
Graef TO62
Cuisinart CPT160E
Smeg TSF01
Electrolux EAT 3300

Läs mer om de testade brödrostarna här: https://www.byggahus.se/test-brodrost-2-skivor-basta-brodrosten-2022-brodrost-bast-i-test
Tävlingen pågår till den 28 oktober då vinnarna utses.[/QUOTE]
 
Ett reportage/artikel om hur det påverkar att stänga av värmen i vissa rum nu under vintern. Tror det är många som kommer ha några fåtal rum uppvärmda. Om det kan få några konsekvenser redan under en vinter.
 
Inslag om trappor i olika former. Vad gör man med döutrymmet under trappan om det inte är inbyggt, vad kan man göra med den höga väggen som uppstår i en trappa och som är ett blickfång, hur bygger man in en trappa om man vill skapa förråd under, hur renovera trappsteg, förslag på handrelingar etc. Så inte bara visa unika trappor utan hur man gör vanliga trappor roligare och unika samt tar tillvara på utrymmet som finns.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.