B
Intressant att många (några) håller med om mitt resonemang om Gran kontra björk.

Det är helt enkelt ett bra virke att elda.
Många tror att Gran sotar men att Björk inte sotar o tjärar.

Eldar man rätt är Björk bra. Eldar man inte så rätt är gran ett enklare bränsle helt enkelt
 
  • Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Och sen kommer alla "bo- och miljöförvaltningar" på kommunerna att förbjuda vedeldning över hela landet eftersom det eldas med en massa sur ved som förpestar i städerna...
Det är konstigt att folk eldar med sur ved. Oavsett kunskap i ämnet borde man begripa att fuktiga saker brinner sämre eller inte alls. Om inte annat läsa på eller fråga någon som vet. Det är hur enkelt som helt idag att hitta info i ämnet. Men som sagt stollar finns på alla nivåer. Om inte annat så kan man fråga brandkårerna. Är det några som vet vad som ska eldas och inte så är det dom.
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
G Guzzen1 skrev:
Det är konstigt att folk eldar med sur ved. Oavsett kunskap i ämnet borde man begripa att fuktiga saker brinner sämre eller inte alls.
Jag har faktiskt hört en person berätta att han eldar med sur ved för att den då räcker längre.
 
  • Wow
  • Haha
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
galento
L lbgu skrev:
Jag har faktiskt hört en person berätta att han eldar med sur ved för att den då räcker längre.
Helt otroligt :rolleyes:
 
B
G Guzzen1 skrev:
Det är konstigt att folk eldar med sur ved. Oavsett kunskap i ämnet borde man begripa att fuktiga saker brinner sämre eller inte alls. Om inte annat läsa på eller fråga någon som vet. Det är hur enkelt som helt idag att hitta info i ämnet. Men som sagt stollar finns på alla nivåer. Om inte annat så kan man fråga brandkårerna. Är det några som vet vad som ska eldas och inte så är det dom.
Vad svamlar du om?
Ska privatpersoner åka till brandkåren och fråga om vedeldning?

Problemet är de som inte vet vikten av torr ved blir lurade av Glesbygdens affärsmän när de lovas "prima blandved".
Som i verklighetenr sur Tall
 
Det är nog sotaren man skall fråga om hur det blir när man eldar sur ved. Det är sotaren som får rensa tjära ur skorstenen sedan.
 
B
Kalle B Kalle B skrev:
Det är nog sotaren man skall fråga om hur det blir när man eldar sur ved. Det är sotaren som får rensa tjära ur skorstenen sedan.
Helt rätt. 100% att man ska snacka med sotaren om det kladdar i skorstenen.

Är man osäker på hur man eldar så får mab snacka med någon som kan KOMMA OCH VISA. inte bara snappa upp eller läsa.
Alla eldstäder är olika.

Oavsett allt annat så länge man eldar med fullt öppna luckor och spjäll ska det inte börja tjära i alla fall.
 
Ett problem nu med dagens elpriser är att en hel del folk säkert kommer att elda surved fullt medvetet om alla nackdelar med att göra det. Detta eftersom det antagligen för många inte finns möjlighet att skaffa torr ved till rimliga priser. De lär nog resonera att det trots att det är ineffektivt så är det ändå bättre än alternativet.

Jag tycker att röklukten är värre än vad den brukar vara när man kör igenom en del samhällen.
 
galento
L lbgu skrev:
Ett problem nu med dagens elpriser är att en hel del folk säkert kommer att elda surved fullt medvetet om alla nackdelar med att göra det. Detta eftersom det antagligen för många inte finns möjlighet att skaffa torr ved till rimliga priser. De lär nog resonera att det trots att det är ineffektivt så är det ändå bättre än alternativet.

Jag tycker att röklukten är värre än vad den brukar vara när man kör igenom en del samhällen.
Det tror jag också , det som brinner åker in
i spisen / pannan.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
B
galento galento skrev:
Det tror jag också , det som brinner åker in
i spisen / pannan.
Grejenr ju bara det att ved torkar mycket snabbare än vad folk tror: om man gör rätt.

Luftiga staplar utan väggar men inder helt tätt tak/plåt/skivor.
Ligger veden luftigt utan kontakt med mark eller regn torkar det på 8-12 veckor.
Bara mäta och testa.
 
B byron v2 skrev:
Grejenr ju bara det att ved torkar mycket snabbare än vad folk tror: om man gör rätt.

Luftiga staplar utan väggar men inder helt tätt tak/plåt/skivor.
Ligger veden luftigt utan kontakt med mark eller regn torkar det på 8-12 veckor.
Bara mäta och testa.
Kluven vinterhuggen ved brukar torka på ett par månader i april/maj/juni oavsett om den är staplad eller inte, det är framförallt efter det är intressant att täcka veden med plåt.
 
Under rätt period torkar det till hyfsat torrt på den tiden, men knappast nu.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
B
D Daniel 109 skrev:
Under rätt period torkar det till hyfsat torrt på den tiden, men knappast nu.
Jodå.
Jag tog ner en stor björk i juli. Mäter 20-22%.
Torkat under plåttak utan väggar.
 
B byron v2 skrev:
Jodå.
Jag tog ner en stor björk i juli. Mäter 20-22%.
Torkat under plåttak utan väggar.
Ok, när får du den under 20% så den är eldningsklar?
 
galento galento skrev:
Det tror jag också , det som brinner åker in
i spisen / pannan.
Du menar sådana här.
En motorsåg av märket Stihl på en hög med uppstaplade björkvedsträn i ett förråd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
galento
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.