V videopac skrev:
Den borde inte vara utsatt för marknaden, nej.
Ok, hur ska det fungera istället menar du?
 
Som det gjorde förr i tiden. Förstatliga hela elförsörjningen.

Vissa saker är bättre att ha gemensamt ägande av (statligt) än att "konkurrensutsätta" när det ändå bara rör sig om oligopol och inlobbade marknader. Inget har blivit bättre av detta idiotsystem.
 
  • Gilla
  • Älska
Jamtstårsa och 3 till
  • Laddar…
V videopac skrev:
Som det gjorde förr i tiden. Förstatliga hela elförsörjningen.
När var hela elförsörjningen statlig?
 
V videopac skrev:
Som det gjorde förr i tiden. Förstatliga hela elförsörjningen.
Nu tycker jag du går lite långt, vill du förstatliga solceller och andelar i vindkraftverk?
 
Jag skulle säga att det är rätt enkelt, att kliva ur elmarknadsförordningen som sverige och svk gick med i 2019.

Då skulle vi kunna ha elpriser som sätts för den svenska marknaden och ett annat för export.

simple as that (y)
 
  • Gilla
GlennB och 4 till
  • Laddar…
V videopac skrev:
Som det gjorde förr i tiden. Förstatliga hela elförsörjningen.

Vissa saker är bättre att ha gemensamt ägande av (statligt) än att "konkurrensutsätta" när det ändå bara rör sig om oligopol och inlobbade marknader. Inget har blivit bättre av detta idiotsystem.
 
  • Gilla
jawen
  • Laddar…
3:à eller liknande,när var all elförsörjning statlig?
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Fel igen. Det har varit stora variationer tidigare också, även om vi sett nya månads- och dagsmedelrekord senaste året (timprisrekordet är inte ens slaget ännu om man räknar in tiden innan elområdesuppdelningen).
SUCK!.....Och du la "tyngd" i "fel igen.........Visa bilaga 651421
Linjediagram över tidsåtgång för olika år på en datorskärm med flikar och adressfält i webbläsare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Skannad sida från en rapport med fokus på vissa siffror i en tabell som har blivit markerade med röd cirkel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
F fribygg skrev:
Nu tycker jag du går lite långt, vill du förstatliga solceller och andelar i vindkraftverk?
Nej, de kan göra vad de vill med sin el men den skall inte in på allmäna nätet och ställa till med oreda.
 
V videopac skrev:
Nej, de kan göra vad de vill med sin el men den skall inte in på allmäna nätet och ställa till med oreda.
Privat och kommunal vattenkraft?
 
  • Gilla
Jamtstårsa
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Vi slutar exportera el när all tillgänglig el behövs för i hemsk konsumtion. Det finns inget exporttvång.

VI? De privata elbolagen vill expotera! De säljer till dem som betalar mest! Finns bara en sak att göra, förstatliga och ta bort marknadsekonomin på alla samhällsviktiga företag som inte kan äventyras av hög och låg konjunkturer.
 
  • Gilla
jawen och 2 till
  • Laddar…
L Lakritsianen skrev:
VI? De privata elbolagen vill expotera! De säljer till dem som betalar mest! Finns bara en sak att göra, förstatliga och ta bort marknadsekonomin på alla samhällsviktiga företag som inte kan äventyras av hög och låg konjunkturer.
Är du kommunist?
Marknadsekonomi är trots allt det bäst fungerande och minst dåliga sättet och möjligheten att tjäna pengar är en pålitlig drivkraft.
 
  • Gilla
Lill72
  • Laddar…
L Lakritsianen skrev:
VI? De privata elbolagen vill expotera! De säljer till dem som betalar mest! Finns bara en sak att göra, förstatliga och ta bort marknadsekonomin på alla samhällsviktiga företag som inte kan äventyras av hög och låg konjunkturer.
Med “vi” syftade jag på Sverige.
Var för elproducenter skulle behöva förstatligas begriper jag inte.
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Lite intressant, jag köpte mitt hus i november 2012, och då var det enbart direktverkande el i hela huset. Pensionärerna som ägde det hade tagit in en offert på en LLVP, men aldrig kommit till skott att sätta upp en ... Det var det första jag gjorde när vi fick tillgång till kåken, och i februari 2013 med LLVP låg elräkningen på lite mer än 3000 spänn, och då hade vi förbrukat hälften så mycket el som de gjorde året innan .. Men de som bodde här innan hade glatt betalat, även 2010 då det var rekorddyrt.. :)
En del har svårt med ekonomiska kalkyler...
 
D Daniel 109 skrev:
Hur många kablar det ska vara beror ju på vad man vill uppnå. Är målet att få en gemensam elmarknad i EU ska det vara mycket kablar. EU har ett delmål på 10% av produktionskapaciteten. Det överträffar Sverige.

Benken-modellen fungerar inte. Det har jag försökt förklara för dig. Men eftersom du inte ens förstår hur den är tänkt att fungera så är det svårt att förklara bristerna i den.
Du har inte alls förklarat varför den inte fungerar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.