J
G OMathson skrev:
Nä de e ju klart men jag förstår ändå inte vilka kablar som behöver gå härs och tvärs, plejd går väl med bluetooth mesh och eventuellt en gateway kopplad direkt i routern.
Zigbee känns som att det inte tillhör huset (i mitt fall) så om jag skulle flytta tar jag med dem, gäller även de få shelly jag har.
Plejd, där skulle jag lämna koden till nästa ägare.
Jag TROR han menade ifall man var för dum för att få använda wifi alls, eftersom det verkar så svårt. Då blir det mycket kablar hemma.
 
D
Nissens Nissens skrev:
Nej, du verkar inte ha begripit deras affärsidé. Genom att undvika att vara beroende av användarnamn och lösenord till andra nätverk så är det enklare för precis vem som helst att konfigurera och använda deras prylar.
Tro det eller ej, men de flesta är inte tekniknördar, de vill bara att det skall fungera.

Kan tänka mig att vid tex ett nybygge där allt skall lämnas över till husägaren efter installation är det mycket smidigare att bara jacka in kabeln i den nya routern utan att trassla med att byta nätverk i routern. Gatewayen lär ju ha en bra central placering vid routern dessutom.

Flera här verkar inte förstå att de flesta användarna är inte intresserade av tekniken…
Så om denna enhet haft BÅDE trådad och trådlös anslutning så skulle det du säger inte kunna göras? Elektrikern skulle få sådana kval att han stannade upp, eller vad är hela caset mot denna valfrihet?
 
  • Haha
  • Gilla
jorblad och 3 till
  • Laddar…
Nissens
D djac skrev:
Så om denna enhet haft BÅDE trådad och trådlös anslutning så skulle det du säger inte kunna göras? Elektrikern skulle få sådana kval att han stannade upp, eller vad är hela caset mot denna valfrihet?
Det kan du ju fundera över.
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
Nissens
J Jocke Best skrev:
Jag TROR han menade ifall man var för dum för att få använda wifi alls, eftersom det verkar så svårt. Då blir det mycket kablar hemma.
Då trodde du fel.
 
G OMathson skrev:
Nä de e ju klart men jag förstår ändå inte vilka kablar som behöver gå härs och tvärs, plejd går väl med bluetooth mesh och eventuellt en gateway kopplad direkt i routern.
Gratulerar till att du har perfekt förutsättningar. Tro det eller ej men alla byggnader är olika och alla har olika förutsättningar. Att ha möjlighet att välja den lösning som passar bäst för det aktuella fallet har jag något svårt att se som en nackdel. Att koppla in gatewayen direkt till routern utan brandvägg emellan hoppas jag verkligen att ingen gör.
 
G OMathson skrev:
Nä de e ju klart men jag förstår ändå inte vilka kablar som behöver gå härs och tvärs, plejd går väl med bluetooth mesh och eventuellt en gateway kopplad direkt i routern.
Zigbee känns som att det inte tillhör huset (i mitt fall) så om jag skulle flytta tar jag med dem, gäller även de få shelly jag har.
Plejd, där skulle jag lämna koden till nästa ägare.
Det är ju Zigbee o Shelly som är de billiga som du kan lämna kvar...
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Nej, du verkar inte ha begripit deras affärsidé. Genom att undvika att vara beroende av användarnamn och lösenord till andra nätverk så är det enklare för precis vem som helst att konfigurera och använda deras prylar.
Det är med andra ord en affärsidé att inte tillhandahålla flexibilitet i form av grundläggande funktionalitet? Man ska alltså betala för en dyr lösning med motiveringen att den saknar funktioner som konkurrenternas billigare lösningar har.

Låt mig presentera min nya produktserie Plojd. Den har varken kabel, wifi eller några andra kommunikationsmöjligheter. Man kan faktiskt inte göra ett skit med den. Så enkel är den. Näst dyras på marknaden efter Plejd. Enkelhet kostar.
 
  • Haha
  • Älska
  • Gilla
RoAd och 4 till
  • Laddar…
G
J Jonte Karlsson skrev:
Gratulerar till att du har perfekt förutsättningar. Tro det eller ej men alla byggnader är olika och alla har olika förutsättningar. Att ha möjlighet att välja den lösning som passar bäst för det aktuella fallet har jag något svårt att se som en nackdel. Att koppla in gatewayen direkt till routern utan brandvägg emellan hoppas jag verkligen att ingen gör.
Vilka perfekta förutsättningar har jag? Jag gillar att prova lite modern teknik ibland som känns vettig för mej och plejds dimmerpuckar gör det som jag vill, varken mer eller mindre, kör lite astrour, vardagar dimmar upp när man ska vakna, lätt att tända/släcka/dimma på brytaren om man vill eller via appen, frun tycker också det är helt ok.
Shelly kör jag mest för att kolla förbrukningen för närvarande och att stänga av stand by grejer på dagtid.
Zigbee till lite annat, några rörelse sensorer, lampor med olika färger.

Jag tror väldigt många kopplar in sina Philips hue/Ikea/Plejd osv gateways direkt till routern på lan sidan i hemmamiljö. Vilka separata brandväggar rekommenderar du för vanliga hemmanät?
Sen kan jag hålla med om att alla iot som man som användare kan styra utifrån är en rätt stor risk, upp till var och en att chansa. Är väl samma problem med telefonen...
 
G
K karlmb skrev:
Det är ju Zigbee o Shelly som är de billiga som du kan lämna kvar...
Philips hue Zigbee är dyra grejer, de andra Zigbee billigare men lätta att demontera.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Philips hue Zigbee är dyra grejer, de andra Zigbee billigare men lätta att demontera.
Ja, HUE är ju guld i plast...
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
Nissens
J Jonte Karlsson skrev:
Gratulerar till att du har perfekt förutsättningar. Tro det eller ej men alla byggnader är olika och alla har olika förutsättningar. Att ha möjlighet att välja den lösning som passar bäst för det aktuella fallet har jag något svårt att se som en nackdel. Att koppla in gatewayen direkt till routern utan brandvägg emellan hoppas jag verkligen att ingen gör.
Vad snackar du om? Man behöver aldrig sätta kablar mellan Plejdpuckar. Du får väl läsa på lite innsn du kastar ur dig en massa hittepå.

Och alla har väl brandvägg i routern? Har inte du det?

För kännedom så använder Plejds gateway inga tjänster. Den kopplar endast till Plejd server och Google home. :)
 
Nissens Nissens skrev:
Vad snackar du om? Man behöver aldrig sätta kablar mellan Plejdpuckar. Du får väl läsa på lite innsn du kastar ur dig en massa hittepå.

Och alla har väl brandvägg i routern? Har inte du det?

För kännedom så använder Plejds gateway inga tjänster. Den kopplar endast till Plejd server och Google home. :)
Plejd server är väl en tjänst?
Hur länge finns den kvar och vad händer sen?
 
Nissens Nissens skrev:
För kännedom så använder Plejds gateway inga tjänster. Den kopplar endast till Plejd server och Google home. :)
Men jösses, det här blir bara mer och mer pinsamt.
 
  • Haha
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
D
Nissens Nissens skrev:
Vad snackar du om? Man behöver aldrig sätta kablar mellan Plejdpuckar. Du får väl läsa på lite innsn du kastar ur dig en massa hittepå.

Och alla har väl brandvägg i routern? Har inte du det?

För kännedom så använder Plejds gateway inga tjänster. Den kopplar endast till Plejd server och Google home. :)
Varje IOT styrenhet du sätter på ditt nätverk ökar riskerna, dessa är ju bakom ditt perimeterskydd och har full access till ditt LAN, precis som du säger har den anslutningar till tjänster på internet, denna koppling öppnar massor med luckor och sårbarheter. Detta gäller Plejd och alla andra liknande enheter, ur den aspekten är där ingen skillnad.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.