HeligBirma HeligBirma skrev:
Sverige är ett exportberoende land där EU är vår största exportmarknad före USA. Det är denna exporten vi har levt av och som har skapat vår välfärd. Du får det att låta som något dåligt.
Vi har blivit rika på att FÖRÄDLA olika råvaror från landet.
Att råexportera typ ett oljeland leder inte till något bra.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Vi har blivit rika på att FÖRÄDLA olika råvaror från landet.
Jag säger inte emot även om råvaruexport också varit viktig.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Att råexportera typ ett oljeland leder inte till något bra.
Jo jag tycker att Norges oljeexport lett till mycket gott för norrmännen.
 
  • Gilla
Hullefar och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K
J jawen skrev:
Elpriset har varit 10-40 öre fram till 2020
Fel igen. Det har varit stora variationer tidigare också, även om vi sett nya månads- och dagsmedelrekord senaste året (timprisrekordet är inte ens slaget ännu om man räknar in tiden innan elområdesuppdelningen).
 
  • Gilla
Jamtstårsa
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jo jag tycker att Norges oljeexport lett till mycket gott för norrmännen.
Jo, har man extremt mkt av en råvara så räcker det ju att luta sig tillbaka. Om ingen korrupt regering sitter vid makten förstås. Sveriges tillgångar är dock inte helt lika stora, och de större gruvorna är ju /var ju statliga. Skulle kanske inte funkat lika bra om det var utländska gruvbolag som plockade hem vinsten någon annanstans än i ett högskatteland.
Hur funkar det med dagens elproducenter, en del av dem skattar nog inte här iaf?
 
  • Gilla
Jamtstårsa
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Fel igen. Det har varit stora variationer tidigare också, även om vi sett nya månads- och dagsmedelrekord senaste året (timprisrekordet är inte ens slaget ännu om man räknar in tiden innan elområdesuppdelningen).
Vid enstaka tillfällen kanske. Lär ju inte bringat någon från hus o hem som nu.
 
K karlmb skrev:
Att råexportera typ ett oljeland leder inte till något bra.
Jag tycker att vår svenska malmexport lett till mycket gott och att Ofotenbanans snart 120 åriga drift är ett tecken på att exporten behövs.
 
  • Gilla
Jamtstårsa
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jag tycker att vår svenska malmexport lett till mycket gott och att Ofotenbanans snart 120 åriga drift är ett tecken på att exporten behövs.
Vad jag förstår är det mycket som förädlats till pellets också?
Som sagt, viss oförädlad export kan vara motiverad om man har väldigt mycket av råvaran.
El är inte en sådan vara för oss, men möjligen för Norge. Fast idag har ju också de problem.
 
  • Gilla
Stoffy
  • Laddar…
Magnus E K
K karlmb skrev:
Vid enstaka tillfällen kanske. Lär ju inte bringat någon från hus o hem som nu.
"Vinterns chockartade höjningar av elpriset hotar att knäcka husägarna.

Allt fler kan inte längre betala elräkningarna och tvingas be om anstånd att betala, skriver Dagens Nyheter. Nu väljer många att binda sitt elpris trots att de fasta priserna också nått rekordnivåer."

Låter lite bekant, men ovanstående citat är från denna över tolv år gamla artikel:
https://www.expressen.se/ekonomi/husagare-nara-knackas-av-elpriserna/
 
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
"Vinterns chockartade höjningar av elpriset hotar att knäcka husägarna.

Allt fler kan inte längre betala elräkningarna och tvingas be om anstånd att betala, skriver Dagens Nyheter. Nu väljer många att binda sitt elpris trots att de fasta priserna också nått rekordnivåer."

Låter lite bekant, men ovanstående citat är från denna över tolv år gamla artikel:
[länk]
De rubrikerna åldrades inte väl.
 
  • Gilla
Hullefar
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Vad jag förstår är det mycket som förädlats till pellets också?
Som sagt, viss oförädlad export kan vara motiverad om man har väldigt mycket av råvaran.
El är inte en sådan vara för oss, men möjligen för Norge. Fast idag har ju också de problem.
Vi kan också förädla elen!
Om vi lyckas förädla malmen och elen och blir bäst i värden på 'grönt' höghållfast stål är det sannolikt mer ekonomiskt än att låta hushållen i norra halvan av Sverige fortsätta ha så låga elpriser för bostadsuppvärmning som vi haft de senaste 10åren.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Vi kan också förädla elen!
Om vi lyckas förädla malmen och elen och blir bäst i värden på 'grönt' höghållfast stål är det sannolikt mer ekonomiskt än att låta hushållen i norra halvan av Sverige fortsätta ha så låga elpriser för bostadsuppvärmning som vi haft de senaste 10åren.
Ja, jag har inte sett nån plastliberal som haft en förklaring på hur Hybrit eller Nothvolt ska vara ens en dröm framöver ifall elpriserna i SE3 o 4 skulle sprida sig dit upp.
 
  • Gilla
baal
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
"Vinterns chockartade höjningar av elpriset hotar att knäcka husägarna.

Allt fler kan inte längre betala elräkningarna och tvingas be om anstånd att betala, skriver Dagens Nyheter. Nu väljer många att binda sitt elpris trots att de fasta priserna också nått rekordnivåer."

Låter lite bekant, men ovanstående citat är från denna över tolv år gamla artikel:
[länk]
Lite intressant, jag köpte mitt hus i november 2012, och då var det enbart direktverkande el i hela huset. Pensionärerna som ägde det hade tagit in en offert på en LLVP, men aldrig kommit till skott att sätta upp en ... Det var det första jag gjorde när vi fick tillgång till kåken, och i februari 2013 med LLVP låg elräkningen på lite mer än 3000 spänn, och då hade vi förbrukat hälften så mycket el som de gjorde året innan .. Men de som bodde här innan hade glatt betalat, även 2010 då det var rekorddyrt.. :)
 
  • Haha
  • Gilla
Jamtstårsa och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Dels måste en proffessionell analys göras av hur mkt kablar som bör finnas över olika gränser. Sedan en anpassning enligt Bekenmodellen eller någon annan så att länder med gränsövergångar med mycket överföringskapacitet inte drabbas negativt när det råder extrema prisnivåer i det importerande landet.
Ett sätt skulle vara att justera 70% regeln lokalt utifrån hur mkt kapacitet kablarna har i relation till de två markander de går emellan.
Det kan inte vara rimligt att marknaderna i två grannländer förändras för evigt över en natt pga en extra förbindelse byggs och hade någon varnat för detta så hade nog poltikerna varit lite mer försiktiga med att ge tillstånd till höger o vänster för nya förbindelser.
Nu kan de skylla på att de inte kunde ana dagens situation.
Hur många kablar det ska vara beror ju på vad man vill uppnå. Är målet att få en gemensam elmarknad i EU ska det vara mycket kablar. EU har ett delmål på 10% av produktionskapaciteten. Det överträffar Sverige.

Benken-modellen fungerar inte. Det har jag försökt förklara för dig. Men eftersom du inte ens förstår hur den är tänkt att fungera så är det svårt att förklara bristerna i den.
 
Kul med tillbakablickar på tidigare perioder av - för sin tid - högt elpris. Det vi ser nu och kan vänta oss är dock av en helt annan dignitet och inget man kan skoja bort.

Sitter själv i en 70-tals ursprungligen eluppvärmd kåk när vi köpte den, vi satte in bästa LLVP som fanns när vi flyttade in ca 22 år sedan och det blev riktigt bra. Betalade sig extremt snabbt på ca 3 år.

Ca fem år senare skedde en konvertering till vattenburet och fjärrvärme, det var ett lyft men vi körde båda systemen parallellt tills i vintras, vi hade bundet elavtal till ca 35 öre (SE4) tills april i år.

Idag har vi tvingats till rörligt, fanns inga vettiga fasta avtal i våras. Konsekvensen blev att vi inte använder LLVP just nu för uppvärmning, detta får gå via fjärrvärmen (till ca 70 öre/kWh rörlig kostnad) tills dess att vi fått elavtal med timavräkning på plats och att det blir en klar fördel igen att köra LLVP under natten med sin 3-5 ggr uppväxlingseffekt på insatt elenergi till värme.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.