Mikael_L
M mollson skrev:
Det finns väl inte en elektriker eller rörmokare som har mindre än 45000 i månadslön
Ojooo. Det är inte alla som har lyckats med en fin lönekarriär i överhettade byggstockholm.
Arbetsgivaren gör ju normalt sett allt för att motverka de höga lönerna.

Min kompis, boende och verksam på en mellanstor ort har nu passerat 40000 med någon tusenlapp, efter 35 år som elektriker. Han börjar nytt jobb i dagarna faktiskt.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
M mollson skrev:
Det finns väl inte en elektriker eller rörmokare som har mindre än 45000 i månadslön
Nej, inte med materialpåslaget...
 
Vill med detta inlägg visa en lite nyanserad bild av hur en hantverkarfaktura kan se ut.
Vi har precis bytt kök och anlitade elektrikern till lite småjobb, detta är fakturan vi fick för extrajobben.
Bra och tydlig och fullt rimliga påslag på material, t.o.m. relativt billigt (priser inkl moms).

Detaljerad faktura för hantverkartjänster med specificerade kostnader för arbete, resor och material, inkluderande enhetspriser och summering.

Utanpåliggande uttag kostar på elbutik 134 kr.
infällda 131.
EQLQ hittar jag för 30 kr/m, och då måste jag köpa minst 50 m.

Ett företag vi kommer anlita igen!
 
  • Gilla
FredrikR och 7 till
  • Laddar…
Mikael_L
Lexington Lexington skrev:
Vill med detta inlägg visa en lite nyanserad bild av hur en hantverkarfaktura kan se ut.
Vi har precis bytt kök och anlitade elektrikern till lite småjobb, detta är fakturan vi fick för extrajobben.
Bra och tydlig och fullt rimliga påslag på material, t.o.m. relativt billigt (priser inkl moms).

[bild]

Utanpåliggande uttag kostar på elbutik 134 kr.
infällda 131.
EQLQ hittar jag för 30 kr/m, och då måste jag köpa minst 50 m.

Ett företag vi kommer anlita igen!
Är det med eller utan moms?
Varför är det två olika timpenningar?
fäst och kopplingsmaterial 99:-, låter som en extraprisskylt på ICA. :D
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Är det med eller utan moms?
Lexington Lexington skrev:
Bra och tydlig och fullt rimliga påslag på material, t.o.m. relativt billigt (priser inkl moms).
Lite udda att redovisa priser inklusive moms på detta sätt men till konsument/privatperson är det kanske "hjälpsamt".
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Är det med eller utan moms?
Varför är det två olika timpenningar?
fäst och kopplingsmaterial 99:-, låter som en extraprisskylt på ICA. :D
Med moms, precis som det står och två olika personer som va och jobbade.
Gällande fäst och kopplingsmaterialet antar jag det är ett standardpris oavsett vad som använts, antagligen lite skruv och klammer + diverse.
 
Lexington Lexington skrev:
två olika personer som va och jobbade.
Men varför skiljde timpriset? Lärling eller något liknande?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Men varför skiljde timpriset? Lärling eller något liknande?
Antar det, men har inte märkt någon direkt skillnad, två killar runt 25, väldigt duktiga.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Lexington Lexington skrev:
Med moms, precis som det står
oops, nu skäms jag lite ... :oops:


Men JA, är det inkl moms så är det inget att gnälla om där, tycker jag.
Blir det ett bra jobb på normal hastighet så ska man inte klaga där.
 
Mikael_L
Alfredo Alfredo skrev:
Lite udda att redovisa priser inklusive moms på detta sätt men till konsument/privatperson är det kanske "hjälpsamt".
Ska det bli en ROT-faktura så blir det lite bättre och enklare.
Då SKV ska ha allt redovisat inkl moms, så får man annars hålla på och omvandla olika delbelopp till momsade för redovisningen till dem.
 
A
Anställd Antal 1
Månadslön 35000
Månader / År 12
Påslag kostnader "skatt" 1,6
Total Summa år 672000
Timmar arbete år 1600
Tim kostnad per anställd 420

Obs. detta är bara vad 1 anställd kostar.
Inget annat är med räknat här.
 
Mikael_L
Nu är väl årsarbetstiden om man har 5 veckors semester nästan 1900 timmar, åtminstone 1850.
Men du kanske räknade med en beläggningsgrad på ca 85%. Och det är ju OK att tänka så, det är en ganska rimlig beläggningsgrad, mycket bättre är nog svårt för en hantverksfirma.

Och 35000/månad, 12 månader blir iofs 546.000 inkl egenavgifter/arbetsgivaravgifter.
dvs 341:-/timme om man har 1600 debiterbara timmar.
Men, något mer blir det, ty semesterersättning är inte medräknat.

Sen är ju frågan ifall arbetsgivaren bekostar tjänstepension, utbildningar och sånt, då stiger ju summan som ska spridas på debiterbara timmar.

Men samtidigt vet jag inte vad för fantastiskt du tror du har kommit på?
Att det kostar flera hundra i timmen att ha en anställd? - ja det tror jag alla vet om.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu är väl årsarbetstiden om man har 5 veckors semester nästan 1900 timmar, åtminstone 1850.
Men du kanske räknade med en beläggningsgrad på ca 85%. Och det är ju OK att tänka så, det är en ganska rimlig beläggningsgrad, mycket bättre är nog svårt för en hantverksfirma.

Och 35000/månad, 12 månader blir iofs 546.000 inkl egenavgifter/arbetsgivaravgifter.
dvs 341:-/timme om man har 1600 debiterbara timmar.
Men, något mer blir det, ty semesterersättning är inte medräknat.

Sen är ju frågan ifall arbetsgivaren bekostar tjänstepension, utbildningar och sånt, då stiger ju summan som ska spridas på debiterbara timmar.

Men samtidigt vet jag inte vad för fantastiskt du tror du har kommit på?
Att det kostar flera hundra i timmen att ha en anställd? - ja det tror jag alla vet om.
Och som somliga resonerar tror jag det finns rätt många som tror att det som firman debiterar går rakt ner i montörens ficka;)
 
Mikael_L
E elmont skrev:
Och som somliga resonerar tror jag det finns rätt många som tror att det som firman debiterar går rakt ner i montörens ficka;)
Ja nog finns det säkert folk som tror det, för en sak vet jag, det finns folk till allt.

Men rent allmänt är nog de allra flesta medvetna om skatter, omkostnader och sånt.

Även om den råa kostnaden för elektrikern TheCardinal räknade på skulle komma upp till 421 per timme (blir det lätt om man räknar lön, kanske lite tjänstepension, sen lite arbetskläder, utbildning verktyg och annat sånt.
Så summan 421 är jag inte emot. Och till detta ska det då främst läggas till bil och sen lokalkostnader, bokföring och lite sånt, samt administrativ tid.

Så en kille kan ganska lätt komma att kosta 450:-/timme och sen att man debiterar bilkostnader separat (som är rätt vanligt) för att få det att gå runt.

De som tjänar bra med pengar på sin verksamhet är de som har några sådana här anställda men är duktiga på skära i kostnadsbiten, får man ner kostnaden för gubben säg tio kronor i timmen så blir det 20' i extra vinst varje år.
Så har man 5 gubbar och lyckas att få dessa att löna sig med 20:- extra i timmen så blir det 200.000:- extra till ägaren eller att utveckla företaget.
För det är ju trots allt konkurrenterna som sätter prisbilden, typ.
 
A
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu är väl årsarbetstiden om man har 5 veckors semester nästan 1900 timmar, åtminstone 1850.
Men du kanske räknade med en beläggningsgrad på ca 85%. Och det är ju OK att tänka så, det är en ganska rimlig beläggningsgrad, mycket bättre är nog svårt för en hantverksfirma.

Och 35000/månad, 12 månader blir iofs 546.000 inkl egenavgifter/arbetsgivaravgifter.
dvs 341:-/timme om man har 1600 debiterbara timmar.
Men, något mer blir det, ty semesterersättning är inte medräknat.

Sen är ju frågan ifall arbetsgivaren bekostar tjänstepension, utbildningar och sånt, då stiger ju summan som ska spridas på debiterbara timmar.

Men samtidigt vet jag inte vad för fantastiskt du tror du har kommit på?
Att det kostar flera hundra i timmen att ha en anställd? - ja det tror jag alla vet om.
80% men du var nära.
lön * 1,6 det är kostnaden per anställd,
ska du räkna det faktiska tim priset så måste man veta alla fasta kostnader plus önskad vinst.
års arbetstiden är 2080, den i branchen beräknade debiterbara tiden är 1600 tim per år.

Kommit på?.
Dagens tips, släpp Tv'n och ta dina spydigheter till någon annan.
 
  • Gilla
Mikaelpettersson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.