881 014 läst · 10 396 svar
881k läst
10,4k svar
Elräkning på 16000 kr för december
Självbyggare
· SE4
· 3 165 inlägg
Den svenska skogen är inte den kolsänka och klimatnytta som du tror.A Anders_Nilsson skrev:
Bruket av den svenska skogen leder till stora utsläpp och de ökar. Kompensationen av växande skog förmår samtidigt inte att ta upp detta misskötsel. "Kan det vara" anledningen till att EU är starkt kritiskt hur den svenska skogslobbyn driver vår skogspolitik?
https://www.dn.se/sverige/forskarnas-varning-skogen-gar-fran-kolsanka-till-utslappskalla/
Skog är bara en kolsänka när biomassan ökar.T tompaah7503 skrev:Den svenska skogen är inte den kolsänka och klimatnytta som du tror.
Bruket av den svenska skogen leder till stora utsläpp och de ökar. Kompensationen av växande skog förmår samtidigt inte att ta upp detta misskötsel. "Kan det vara" anledningen till att EU är starkt kritiskt hur den svenska skogslobbyn driver vår skogspolitik?
[länk]
Har man kontinuerligt skogsbruk är den varken kolsänka eller kolkälla. Varför vi räknat den som kolsänka begriper jag inte.
Samma sak med regnskogarna som så många kallat jordens lungor som förser oss med syre. Det är en ren myt, regnskog är ingen kolsänka. Däremot är den viktig av andra orsaker.
Även Bengt Ekenstierna har ju fått för sig något liknande. Jag begriper inte hur folk som borde vara väl insatta kan få för sig sådant.T tompaah7503 skrev:Verkar finnas många missförstånd kring prissättningen på elmarknaden. Igår samtalade jag med några kollegor som var helt övertygade om att vårt pris är högt, eftersom vi först säljer en massa billig el till dyr-länder och sedan köper tillbaks elen av dem, nu med dyr prislapp. När högutbildade intelligenta människor säger sådant så blir man liksom stum i några sekunder för att det är så absurt.
Iofs inte HELT fel, det är bara det att vi inte köper tillbaka själva elen, utan PRISET på elen, och att de (dyrländerna) inte köpt den billigt.T tompaah7503 skrev:Verkar finnas många missförstånd kring prissättningen på elmarknaden. Igår samtalade jag med några kollegor som var helt övertygade om att vårt pris är högt, eftersom vi först säljer en massa billig el till dyr-länder och sedan köper tillbaks elen av dem, nu med dyr prislapp. När högutbildade intelligenta människor säger sådant så blir man liksom stum i några sekunder för att det är så absurt.
Självbyggare
· SE4
· 3 165 inlägg
Det sker ingen transaktion fram och tillbaks, vi köper inte tillbaks varken elen eller priset. Priset är högt eftersom de som kan köpa produkten kan betala mycket.B b8q skrev:
Jo, det är helt fel. Vi köper ingen el från länder vi exporterar till (eller jo det kan hända om det finns fler ledningar, men det kvittar). Men normal marknadsekonomi ger ett pris där efterfrågan och tillgång möts. Exportmarknaden är en del av den marknaden.B b8q skrev:
Redigerat:
Det är bara det att prissättningsmodellen kan se annorlunda ut än den gör idag. I en normal marknad.D Daniel 109 skrev:
Hur skulle den se ut menar du?
Marknadsekonomi fungerar som det gör nu.
Marknadsekonomi fungerar som det gör nu.
Det prissätts på samma sätt. Den som betalar bäst får köpa.
Det är ingen idé att diskutera med plastliberaler som inte vet hur marknaden fungerar.D Daniel 109 skrev:
Beställer jag en ny Scania och betalar extra för att få den levererad på en vecka så höjs inte priset lika mkt för alla andra köpare, vare sig i Sverige eller någon annanstans.
Har du en aning vad det är för leveranstid på en Scania i dag? Ska du få den på en vecka så är det någon annan som inte får sin. Så det påverkar definitivt andra. Men visst är det skillnad på varor som har lång produktionstid mot el som måste produceras samma sekund som den konsumeras. Det gör ju att marknaden för lastbilar bli långsammare. Men grundprincipen är samma. Finns det kunder som är beredda att betala ett högt pris så kan du inte köpa för ett lågt pris.
Om ingen annan får den så är det just en annan som drabbas och hans pris höjs iaf inte.D Daniel 109 skrev:Har du en aning vad det är för leveranstid på en Scania i dag? Ska du få den på en vecka så är det någon annan som inte får sin. Så det påverkar definitivt andra. Men visst är det skillnad på varor som har lång produktionstid mot el som måste produceras samma sekund som den konsumeras. Det gör ju att marknaden för lastbilar bli långsammare. Men grundprincipen är samma. Finns det kunder som är beredda att betala ett högt pris så kan du inte köpa för ett lågt pris.
Det är ingen skillnad mot en påse nötter. Ta och besök en basar.
Inte? om denne andra nu måste ha en lastbil måste han ju betala dyrt för att knuffa undan någon annan i kön. Nu är det ju redan avtalade affärer så det händer inte i praktiken (som terminshandel på el) men visst påverkar det någon.K karlmb skrev:
Nej, det är ingen skillnad mot en påse nötter, den har också ett marknadsvärde.
Grundproblemet är att en så basal infrastrukturfunktion som el inte ska prissättas av marknaden. Det går att diskutera olika prismodeller in absurdum, men grundproblemet kvarstår.
Varför gör vi inte likadant på t ex vägar? Alla får betala en avgift för att köra in på en väg. Sen bestämmer man att det måste vara minst 100 meter mellan varje bil och när det börjar bli fullt är det de som betalar mest som får åka på vägen.
Det skulle säkert bli mycket färre olyckor...
Varför gör vi inte likadant på t ex vägar? Alla får betala en avgift för att köra in på en väg. Sen bestämmer man att det måste vara minst 100 meter mellan varje bil och när det börjar bli fullt är det de som betalar mest som får åka på vägen.
Det skulle säkert bli mycket färre olyckor...