Ulltand Ulltand skrev:
Många kylsystem har en stopprocess med sk "pump down" Det säkerställer att förångningssidan (sugsidan) är tömd på klödmedie inför nästa start. På så sätt minskar man risken för vätskeslag i kompressorn vid nästa start.
Inte vanligt i
värmepumpar, för att få pumpdown ska du ha en magnetventil eller en elektronisk expansionsventil
 
Nej det är aldrig bra att bryta strömmen på ett sätt värmepumpen inte är konstruerad för. Sitter det elektronik så kan den vara känslig.

Det finns säkert något sätt att stoppa värmepumpen på ett korrekt sätt. Jag skulle undersöka om det finns någon digital ingång för extern start/stopp.

Om du skulle bryta manöverkretsen skulle jag se till att den förreglas tillsammans med KB-pumpen. Du vill inte ha en stoppad kompressor samtidigt som du kör KB-pumpen. Då är risken stor att du samlar större delen av köldmediefyllningen i förångaren när du nästa gång väljer att starta kompressorn.

Ta gärna någon bild på värmepumpen vad det är för modell. Gärna någon bild på elektroniken.

Edit: googlade din modell och fram manualer med el-scheman. Enligt dessa skulle du troligtvis med ett relä kunna förregla utgående fas efter manövervredet. Det kopplar bort kompressor och pumpar men håller fortfarande elektroniken igång. Hur denna reagerar och larmar när värmen inte kommer igång är svårt att säga. Har man kunskap och intresse kan detta vara ett alternativ att testa om det fungerar.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
R Real-House skrev:
Nej det är aldrig bra att bryta strömmen på ett sätt värmepumpen inte är konstruerad för. Sitter det elektronik så kan den vara känslig.

Det finns säkert något sätt att stoppa värmepumpen på ett korrekt sätt. Jag skulle undersöka om det finns någon digital ingång för extern start/stopp.

Om du skulle bryta manöverkretsen skulle jag se till att den förreglas tillsammans med KB-pumpen. Du vill inte ha en stoppad kompressor samtidigt som du kör KB-pumpen. Då är risken stor att du samlar större delen av köldmediefyllningen i förångaren när du nästa gång väljer att starta kompressorn.

Ta gärna någon bild på värmepumpen vad det är för modell. Gärna någon bild på elektroniken.

Edit: googlade din modell och fram manualer med el-scheman. Enligt dessa skulle du troligtvis med ett relä kunna förregla utgående fas efter manövervredet. Det kopplar bort kompressor och pumpar men håller fortfarande elektroniken igång. Hur denna reagerar och larmar när värmen inte kommer igång är svårt att säga. Har man kunskap och intresse kan detta vara ett alternativ att testa om det fungerar.
Jag var lite inne på att med växlande relä simulera den tvåpoliga växlande "huvudbrytaren" på BVP samt blockera frånslag genom att via ett relä känna av om kompressorn är igång. Kanske även lägga in en fördröjning efter kompressorstopp så att (som en som gjorde tidigare inlägg beskrev) för ev pump down. Jag har ett ganska avancerat styrsystem som kan programmeras att göra vad som helst i princip. Såhär har jag tänkt:
Elkopplingsschema som visar ersättning av tvåpoligt växlande relä och förregling av fråslag.
 
  • Elektriskt schema som visar ersättning av tvåpoligt växlande relä och förrigling för frånslag i avancerat styrsystem.
Nissens
R Real-House skrev:
Nej det är aldrig bra att bryta strömmen på ett sätt värmepumpen inte är konstruerad för. Sitter det elektronik så kan den vara känslig.

Det finns säkert något sätt att stoppa värmepumpen på ett korrekt sätt. Jag skulle undersöka om det finns någon digital ingång för extern start/stopp.

Om du skulle bryta manöverkretsen skulle jag se till att den förreglas tillsammans med KB-pumpen. Du vill inte ha en stoppad kompressor samtidigt som du kör KB-pumpen. Då är risken stor att du samlar större delen av köldmediefyllningen i förångaren när du nästa gång väljer att starta kompressorn.

Ta gärna någon bild på värmepumpen vad det är för modell. Gärna någon bild på elektroniken.

Edit: googlade din modell och fram manualer med el-scheman. Enligt dessa skulle du troligtvis med ett relä kunna förregla utgående fas efter manövervredet. Det kopplar bort kompressor och pumpar men håller fortfarande elektroniken igång. Hur denna reagerar och larmar när värmen inte kommer igång är svårt att säga. Har man kunskap och intresse kan detta vara ett alternativ att testa om det fungerar.
Nja, värmepumpen är ju konstruerad för att bryta strömmen abrupt. Det sitter en huvudbrytare (vred) i värmepumpens slåp som bryter strömmen rakt av. Dessutom är de byggda för att klara strömavbrott, och när strömmen kommer tillbaka efter ett avbriott kan det vara stygga svängningar.

Så, det borde inte vara några problem att bryta faserna till en värmepump.

Däremot känns det vanskligt att gå in och manipulera elektroniken, man kan ha sönder något, och larm o annat kan ställa till det…
 
Jag föreslår en annan lösning. Om du lurar värmepumpen att det är varmt ute, så kommer den att sluta gå. Det kan du göra genom att med en strömbrytare (eller ett relä) växla till en annan utetempgivare, under de tider du vill att den ska låta bli att gå.

Tempgivare fungerar som motstånd, där resistansen varierar med temperaturen. Så du kan växla till ett motstånd med rätt resistans (googla) eller växla till en tempgivare som sitter där det är varmt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Tabell över temperatur, resistans i kohm och spänning i volt för en temperaturgivare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
här har du en tabell över hur givarens värde ändras i den pump. koppla in det så att du kan växla mellan originalgivaren, mot en som har 2k ohm när du inte vill att kompressorn skall gå, då tror pumpen att det är 35+ grader ute.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Nissens
G gbgustaf skrev:
Jag föreslår en annan lösning. Om du lurar värmepumpen att det är varmt ute, så kommer den att sluta gå. Det kan du göra genom att med en strömbrytare (eller ett relä) växla till en annan utetempgivare, under de tider du vill att den ska låta bli att gå.

Tempgivare fungerar som motstånd, där resistansen varierar med temperaturen. Så du kan växla till ett motstånd med rätt resistans (googla) eller växla till en tempgivare som sitter där det är varmt.
Nej, den kommer inte att sluta gå för det. Kompressorn/elpatronerna värmer varmvattnet ändå…
 
Man lurar naturligtvis även givaren för varmvattnet så kommer den inte att värma det heller.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Varmvattnet borde stå för 1-2 kWh per dag. Så visst finns det pengar att spara där också, men ganska lite jämfört med husets uppvärmning.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Nissens
mexitegel mexitegel skrev:
Ja, det är inte att rekommendera. Kolla hellre på tex Ngenic tune.
Kan du utveckla vad du menar med det?

Vad jag vet finns det inget tekniskt problem med att bryta strömmen vid behov till värmepumpen.

Det finns ju till och med en manuell strömbrytare inbyggd som gör just det, så de är byggda för detta.
 
Nissens
mexitegel mexitegel skrev:
Man lurar naturligtvis även givaren för varmvattnet så kommer den inte att värma det heller.
Jaså, så du skall in och konstruera om inne i värmepumpens givare för varmvattnet? Har du gjort något liknande, eller hittar du bara på?

Bättre att inte göra något ingrepp i värmepumpens elektronik. Bryter man strömmen till pumpen så har man full kontroll över förbrukningen till både uppvärmning av bostaden och till varmvattnet. :)
 
Jag kan ställa samma fråga till dig, har du gjort något liknande, eller hittar du bara på?
Enklast är väl att du ringer till tillverkaren av pumpen och lyssnar på vad de säger.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Problemet med att bryta strömmen till styrsystemet flera gånger om dagen är att det börjar om från början varje gång med diverse tillslagsfördröjningar, nollade gradminuter, etc. Det riskerar att bli lite svajig temperatur inne.
 
  • Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
Tror inte på iden att sätta in en huvudbrytare utanför ett system som slås av/till flera gånger på en dag.
Rent generellt brukar sådant skapa problem om systemen inte är byggda för att frekvent få så mycket "strömavbrott".
Men det är ju valfritt att prova och se vad som händer.;)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Precis, det är helt rätt tider att laborera sönder sin värmepump nu när det är typ halvårs väntetider på nya och reservdelar.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.