Jag håller på att planera mitt nybygge och funderar på vilka funktioner och finesser man "måste" ha i ett modernt och framtidssäkert hus.

Jag har valt bort PLC styrda lampor och uttag, mest av kostnadsskäl men även för att jag vet att utvecklingen går fram så snabbt att min nya dyra utrustning är last gammal efter 10 år.

Men annars då, jag ska lägga in rör så jag är förberedd för det mesta hade jag tänkt men vad "behövs"?

-Nätverk
-Larm, brand, inbrott. Eller ska man satsa på trådlöst den dagen det blir aktuellt?
-Ljud och bild, antenn, rör för högtalar kablar och bildsignaler, kanske mycket går på nätverkskabeln i framtiden?

Vad mer behövs?
Andra tips

Alla kommentarer uppskattas :)
 
Hej!

När man bygger nytt skall man ha med följande som standard i huset, annars blir huset omodernt och opraktiskt i förtid:

1. IP-baserat buss system för belysning och några av vägguttagen (t.ex. Luxom eller Niko), lätt att underhålla och bygga ut allteftersom och integrera fler och fler funktioner för larm, brand, vatten, markiser, garage etc

2. Trådbaserat nätverk för att ge ett stabilt Gigabit nätverk, switchar, Cat6 kabel och uttag är mkt billigt i inköp Montera RJ45 nätverksuttag i alla sovrum och kontor samt vardagsrum (för t.ex. Internet radio eller PS3/HD-DVD/BluRay spelare som hämtar media och mjukvaruuppgraderingar etc från Internet) Börja med en enkel billig 5 eller 8 port switch, kostar 6-700kr och täcker de flestas behov

3. Antenn distribution med riktig 75 Ohm coax med minst 1mm eller helst 1,1mm mittledare, fördelare med F-kontakter, förstärkare, combiner etc efter behov, TV-uttag i vardagrum, kök och alla sovrum/arb.rum/gästrum

4. Larm med mer funktion än "pip-å-blink", alltså kopplat till vaktbolag t.ex. Securitas eller liknande, skall integreras med buss systemet så att "borta-knappen" i hallen även kan larma på, huset skall fungera som en modern bil så att du alltid kan vara säker på att du släckt, låst, larmat på, sänkt temperaturen (vid energibesparing) och inte glömt öppna fönster, dörrar, strykjärn eller kaffebryggare när du lämnar huset

5. Ljud och bilddistribution kan man förbereda med minst 20mm VP rör till alla rum, förbered för väggpanel på 140cm höjd och vägg- eller takhögtalare som det passar, alla rör skall samlas i ett bestämt teknikrum där man vill ha sina spelare, förstärkare, mottagare o.s.v.

6. Överskatta inte nätverkskabeln! Den är bra för IP kommunikation och styrsignaler men duger dåligt för antenn- och högtalarsignaler. Det finns dock en del interface för att köra t.ex. HDMI över nätverkskabel så har man råd med nödlösningarna kan man ha nätverkskabel till lita av varje - bara man är beredd på att det är mycket dyrt att konvertera signaler!! Bäst och billigast är att dra rätt kabel för varje uppgift från början.

Mvh,
Marcus
 
Snailman
Lägger mig i lite... Vad är det för skillnad på Luxom och knx?

(undrar det då jag funderar på knx)
 
Rör rör och rör så att du kan dra allt möjligt i framtiden. se även till att krypvindar, grunden och vanliga vinden går att komma åt och använda för att installera grejor i/dra tråd i efterhand. Gör golvluckor som går att öppna i dessa utrymmen osv. förbered även smidigt så att du kan dra tråd mellan våningsplanen och ev teknikrum/kldkammare eller liknande.
 
Hej, detta är mina erfarenheter. har just byggt färdigt ett större arkitektritat stenhus.

1. Bygg i lättbetong/sten! Hur bra som helst. Ingen röta, inget som kan mögla...

2. Bygg innerväggar i lättbetong också (det gjorde inte vi, vilket var ett misstag. Gips kan mögla (pappret möglar), lättbetong kostar inte mer!)

3. Installera elen baserat på EIB/KNX: IP är nog bättre, men nytt och oprövat. HAde jag byggt om 5.10 år hade jag kanske kört IP, men inte nu. EIB är hur bra som helst! Allt kan programmeras om och ändras i efterhand om man inte gillar läget. Det finns bryggor mellan I och KNX.

4. Lägg tomrör. Överallt. Kors och tvärs. T.ex. där du vill ha dina högtalarledningar till ljudanläggningen. mm mm. Varförskall dessa gå utanpå väggen? :)
(Däremot behöver du inga tomrör för Intenrnet/Ethernet, WLAN ger 108 Mbit/s idag, det rcker för allt du kan tänak dig...)

5. Studera detaljerna i specielt elritningen som en pedant
Det blir ALLTID fel. Desto mer du lusläser, desto mndre fel. EIB ger som sagt ytterligare möjligheter att ändra sig i efterhand...

6. Lägg avlopp och vatten tillsammans med kyl och frys. Moderna kylar har vatten med kolsyra. Det är skitbra. Men det kan läcka... Lägg en avloppsbrunn under.

7. Lägg stengolv i köket. Vi la parkett. Korkat! Det spills vatten jämt!

8.Lägg tomrör även till framtida intelligenta fönster. Dessa är precis runt hörnet. Har du tomrör till alla viktiga fönster så kan du strömförsöärja dem därifrån. OBS att dessa rör måste vara tomma HELA vägen till centrlaen . Man får inte dela svagström och 220 V i samma rör.

9. Om du funderar på inbrottslarm, lägg det också under EIB. INte sm ett separat system. Man kan göra en massa kul med de insignalerna utom att ha dem för larm!

10. Om du bygger i lättbetong, installera en tavelist högst upp på väggen . Att spika i lättbetong är en av det materialets få svagheter. Med en tavellist i taket så hänger du alla tavlor i fisklinor, som på museer. Inga spikar.. Detta gjorde vi och är helnöjda med det.

11. Fotografera alla väggar inan putsen/tapetsering börjag (lättbetong igen). Då ser du var elkillarna dragit sina kanaler. Spara dessa bilder på datorn. Bra om du i framtidan skall spika/borra i väggarna. Tala dessutom om för el killarna och rör killarna att de skall dra ledningar längs hörnen (där man normalt inte spikar eller borrar). Inte diagonalt över en hel vägg som de ánnars gör "eftersom det är närmaste vägen"....

12, Tala om vr vent att de skall placera ventfläktarna på gummibussningar så du inte får stomljud. Det missade vi, dyrt att ficxa men absolut nödvändigt. Hus skall vara tysta!

Och så en hel massa til som jag inte kommer på just nu.

Viktigast:
* Stenhus (inga möss, ingen mögel....).
* IB/KNX, för elen

lycka till!
 
Snailman
Wlan räcker långt ifrån till allt du kan tänka dig, har 108 sedan flera år, det är knappt det räcker till en 720p film ens om du vill se den från en annan disk på nätverket. så lägg absolut fasta rör för nätverk. Jag har 2 datorer igång 24/7 och kör laptopen via wlan 108
 
Till alla extra rör som läggs in, ska man även ha dosor eller ska man lämna rörändorna lösa innanför gipsen och dokumentera var dom finns för att sen kunna ta hål vid behov?

Det blir gips väggar...

Jag ska kolla upp alla förkortningarna som jag inte begrep... :)
 
Hej,

Många förordar att man skall dra en massa extra tomrör (The more the merrier). Jag lade in en hel del extra rör i mitt hus jag byggde 1999 (med IHC, Audio/Video etc) trots att min elektriker ansåg det onödigt att lägga in rör som man inte hade användning för just nu. Enligt hans visdom så blev de aldrig använda och var bara en kostnad eller så satt de i vilket fall som helst fel.

I mitt fall hade han helt rätt. Alla de rör jag har lagt extra är tomma med en del fula lock etc. Jag har gjort 2 mindre renoveringar (arbetsrum och tvätt) och skall bygga ut med 60kvm med nytt arbetsrum och nytt media rum. Naturligtvis måste jag göra om det mesta för inget av det gammla passar och inga av extra rören passar. Nu är elektriker otroligt duktiga på att få fram rör och dosor utan att riva halva kåken, så det gör inget.

Så jag är lite kluven inför rådet om att gödsla med rör och dosor.

Bygger du nytt så för allt smör i småland skall du lägga in för ethernet där du tror du behöver. Det mesta kommer gå över ip i framtiden och då lär inte ens pre-n räcka.

EDIT: hmm felaktig dubbel negaitv.
 
Jag håller helt med fitzpatrick[/i] i frågan om stenhus. Helt klart ett mycket bra material och jag ångrar inte en sekund att jag valde lättbetong. Precis som fitzpatrick ångrar jag dock att jag inte valde det i innerväggar också.

Jag delar också fitzpatricks erfarenhet av styrsystem. Det är oerhört flexibelt och man hittar alltid en del saker som inte blev så bra när man bott in sig. Bara att knappa om. Jag valde iofs IHC från lk i Danmark, men det är sak samma.
 
Nej, jag tror inte det blir nått styrsystem för vår del. Av prismässiga skäl. Investeringen förstå gången går väl an men sen när nån I/O modul pajjar och det inte finns några reservdelar så att man måste köpa allt nytt igen så blir det surt.

Nätverk i alla rum ska det bli i alla fall. Räcker det med Cat 5 eller ska det vara Cat 6 som nån rekomenderade och isåfall varför?
 
Cat 5 klarar max 100 mbit vilket är en gammal standard idag
Cat 5E klarar Gigabit
Cat 6 klarar Gigabit och har bätte möjligheter för tv och dylikt. Troligen kommer Cat 6 även att klara 10 Gbit på kortare avstånd (en siffra jag har sett är 40 meter)
Cat 6A är så vitt jag vet inte klubbad som standard ännu men de nska klara 10Gbit ut till 100 meter
Cat 7 är ingen officiell standard men är den typen av kabel som lexcom och liknande använder.

Jag rekommenderar Cat 6 därför att den är relativt billig och erbjuder bra möjligheter idag och har en god chans att vara framtidssäker några år åtminstånne
 
fitzpatrick skrev:
Viktigast:
* Stenhus (inga möss, ingen mögel....).
Inga möss? Du skojar! Bar just ut en råtta modell större. Fy fan vad det stinker lik i huset när dom tar sig in och släpper sin sista fis... Man ska vara glad när det går att hitta dom och få ut dom! :D
 
Kör på IHC, enkelt att programera och nere i rimliga pengar nu.
Jag köpte hela systemet från ELBUTIK.SE
Vänta dock till den nya controllern släpps i sverige (2.0), borde vara vilken vecka som helst.
 
J
Wlan gör man inget med, kan ju inte köra servrarna på wlan.
Man kan iofs ha det som gästnätverket med någon typ av begränsad vpn anslutning. T.ex. med openvpn. Har mitt wlan helt öppet (av kompabilitetsskäl) men tillåter endast trafik till min vpnserver som tillåter olika typer av trafik beroende på användare.

Sen ska man ju ha bra switchar (undvik alla billiga C&O om man ska ha prestanda och tillförlitlighet) och nätverkskort. Intel gör bra nätkort och 3com var helt ok förr.
 
Netgears plåtswitchar är en hygglig pris/prestandakompromiss på den fronten
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.