Ska montera några smarta strömbrytare för att kunna snåla lite på elen i vinter.

De jag köpte är från Aqara. De finns med eller utan neutral. Jag köpte med neutral och försökte installera men det visade sig förstås jag skulle köpt den andra modellen.

Går det på något korrekt sätt att installera dessa strömbrytare med neutral där ingen neutral finns framdragen eller är det bara att byta?
 
J
Ä Äpplesnö skrev:
Ska montera några smarta strömbrytare för att kunna snåla lite på elen i vinter.

De jag köpte är från Aqara. De finns med eller utan neutral. Jag köpte med neutral och försökte installera men det visade sig förstås jag skulle köpt den andra modellen.

Går det på något korrekt sätt att installera dessa strömbrytare med neutral där ingen neutral finns framdragen eller är det bara att byta?
Tyvärr finns det inga genvägar här. Du måste ha neutral på dessa. Går det ordna så ta hjälp av elektriker och dra fram neutral. Jag har provat båda och visst funkar brytare utan men det ställer krav på att lampan inte är för effektsnål vilket utesluter vissa led. Eller att man får sätta en last parallellt med ljuskällan.
 
Ä Äpplesnö skrev:
Går det på något korrekt sätt att installera dessa strömbrytare med neutral där ingen neutral finns framdragen eller är det bara att byta?
Det går ju att dra fram neutral till brytaren. Det finns vid lampan. Så med en till tråd i röret blir allt som det skall.
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
J
A Avemo skrev:
Det går ju att dra fram neutral till brytaren. Det finns vid lampan. Så med en till tråd i röret blir allt som det skall.
Håller med om det men om man behöver fråga om vad som funkar löser man nog inte att dra i en tråd heller utan vissa risker. Men så hade jag med gjort :cool:
 
J Jocke Best skrev:
Tyvärr finns det inga genvägar här. Du måste ha neutral på dessa.
Då vet jag, blir retur!
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
J
Ä Äpplesnö skrev:
Då vet jag, blir retur!
Svara gärna hur det går. Risken är att du får flimmer eller att den smarta brytaren inte får ström tillräckligt om du har för klen lampa.
 
J Jocke Best skrev:
Svara gärna hur det går. Risken är att du får flimmer eller att den smarta brytaren inte får ström tillräckligt om du har för klen lampa.
Nu har jag fått hem nya brytare (se bild).

Jag har brun och vit kabel in i existerande brytare (se bild).

Enl vad jag läst i annan forumtråd (länk: https://www.byggahus.se/forum/threads/vad-aer-taendtrad.7270/#post-439421) så är brun fas och vit tändtråd.

Gissar så att jag till den nya brytarens L ska koppla fas, dvs brun och till L1 tändtråd, dvs vit.

Har jag gjort rätt antaganden? Kan jag mäta med volt-metern eller vad den heter vilken som är fas eller tändtråd för att bekräfta?
 
  • Ny Aqara smart väggbrytare på träyta utan anslutna kablar, märkt med L och L1 för koppling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Brun och vit kabel kopplade till äldre väggbrytare, med brun kabel i L-kontakt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fairlane
Är bilden nere din gamla brytare?
Ser ut som att det står ett L vid den vita och en pil vid den bruna, dvs precis tvärtemot vad du antagit.

Rent generellt, antag ingenting vad gäller färger, särskilt inte på äldre installationer.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…

Bästa svaret

Nej, men ja. Du kan aldrig lita på färger. Så du kan inte utgå ifrån att brun är fas även om det är troligt. Men eftersom du valde en dimmer med bara två anslutningar och alltså ingen neutral så spelar det ingen roll hur du vänder den. Du har två trådar och två anslutningar. Båda sätten att koppla kommer att fungera.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Är bilden nere din gamla brytare?
Ser ut som att det står ett L vid den vita och en pil vid den bruna, dvs precis tvärtemot vad du antagit.

Rent generellt, antag ingenting vad gäller färger, särskilt inte på äldre installationer.
Såg det också, antagandet baserade sig på info från källan jag länkade till. Och trådarna i brytaren kan vara jag självt som kopplat fel när jag satte tillbaka den efter att ha testat brytaren med neutral, så inte säkert det var originalinstallationen.

Går det att mäta sig fram till vilken som är vilken, bara för att få veta?
 
A Avemo skrev:
Nej, men ja. Du kan aldrig lita på färger. Så du kan inte utgå ifrån att brun är fas även om det är troligt. Men eftersom du valde en dimmer med bara två anslutningar och alltså ingen neutral så spelar det ingen roll hur du vänder den. Du har två trådar och två anslutningar. Båda sätten att koppla kommer att fungera.
Tack skönt att höra, jag testade och det funkade bra.
Går det att mäta sig fram till vilken som är vilken, bara för att få veta?
 
Ä Äpplesnö skrev:
Tack skönt att höra, jag testade och det funkade bra.
Går det att mäta sig fram till vilken som är vilken, bara för att få veta?
I just det fallet när man vet att den ena är fas och den andra tändtråd går det att mäta sig till. Dra fram en skarvsladd från närmaste jordade uttag och mät mellan jord och trådarna en i taget när det sitter en lampa i. Lampan skall vara släckt. Det är 230 volt på fasen och mindre än så på tändtråden. Det är inte säkert att det är noll volt på tändtråden dock.
 
Fairlane
En enkel variant(dock inte 100% säker) är att se vilka kablar som kommer till lamputtaget. Finns där en blå och en vit så är sannolikt vit tändtråd. Finns en blå och en brun är sannolikt brun tändtråd. Det är under förutsättning att det inte kopplas om någonstans på vägen, men återigen lita inte på färger.
 
Kan uppdatera med att brytaren nu är uppe och springer.

Så nu kan frugan tända utebelysningen när hon går till jobbet för att hitta fram till bilen och sen släcks den självt via en timer i Aqara appen efter tio minuter. När hon kommer hem får hon för all del slå på den självt via Home eller be Siri, finns lite andra lösningar men
Går ju även att styra i homekit eller dylikt hur man vill.

Är väldigt nöjd, gedigen knapp i plåt som passade som den skulle i min 30 år gamla dosa.

Fantastiskt enkelt att lägga till i Aqara appen och i homekit dök den upp av sig självt.

Vi får se hur länge dessa smart - Home grejorna håller.
 
Alright nästa uttag!

En takfläkt med lampa (där jag har vedkamin).

Se bilden på uttaget nedan samt bild på den nya omkopplaren jag vill byta till.

Några förslag på hur det ska kopplas?
 
  • Up close image of an open electrical outlet with exposed wires and the mounting bracket, held by a person's hand.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en Aqara smart väggströmbrytare modell H1 EU med synliga ledningsanslutningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.