E epw skrev:
Om kantelementen sticker upp så går det att flexa ner väldigt enkelt. Placeringen av syllen styrs av måttet på bygglov om sånt finnes, eller åtminstone måtten på ritningarna. Spännande projekt, ska bli kul att följa.
Jo, det går ju det också såklart, ska fundera vad jag ska göra! Bygglovet styr ju yttermåttet, och det kan jag ju styra med hur tjock spikläkt jag använder…sedan tror jag inte nån cm spelar så stor roll åt endera håll.
 
34 reglar kapade, ska försöka kapa ett gäng till imorrn, sedan tänkte jag ge mig på lite väggar.

En hög med kapade träreglar staplade utomhus med tallar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
Blev 22 till igår, det borde räcka till alla väggar, plus/minus nån. Renkapade lite syllmaterial innan jag gjorde kväll, eller snarare, det blev kväll = mörkt!

Stapel med syllmaterial mot skymningshimmel, redo för väggtillverkning i byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Idag ska jag se över plattan inför väggtillverkning…sedan blir det paus några dagar…ska åka och göra vinter i stugan!
 
  • Gilla
boschkenta
  • Laddar…
Kul projekt, bra bilder. Jag antar du har en sambo elle rliknande där hemma som tar hand om minstingen, läst enågot i början om att du skulle göra detta under din föräldraledighet. Inte en chans säger jag :D Speciellt inte då ni verkar ha ytterligare ett barn som går i nollan/ettan och kommer hem runt 1-2 varje dag.

Jag hade också planer på att "få en massa gjort" när jag var hemma med barn #2, men det slutade i att jag insåg att det var bäst att ta det lugnt och ställa in samtliga byggprojekt, det blev bara en massa irritation när jag försökte tänka på att bygga samtidigt som den lille krävde en massa uppmärksamhet. När vi fick första barnet var det totalt stopp för projekt under de första två åren, och det var ett riktigt bra beslut inser jag nu i backspegeln.

Trist att kommunen verkar ha fått en massa lustiga idéer för sig kring garagets placering. Grannyttranden är också en ganska märklig företeelse, om en byggnation inte på något sätt påverkar grannarna i fråga. Om grannen ska bygga ett diskotek eller hönsgård kan det ju vara trevligt att få yttra sig, men ett vanligt garage, eller utbyggnad, varför? Grannarna vare sig ser eller hör denna.

Lycka till, men slit inte ut dig!

/S
 
Tanken var att jag skulle börja redan i våras när jag var föräldraledig på heltid, men då bygglovet drog ut på tiden så kände jag ingen ork och lust att börja precis när semestern och sommarlovet startade för sambon och dottern (som går i förskoleklass nu). Så jag började efter semestern, i mitten av augusti istället. I början hade jag sonen hemma och jobbade under hans sövningar...men sedan månadsskiftet är han inskolad på förskolan och jag har börjat arbeta 50%, föräldraledig 50%. Så jag jobbar 5h mån-tors och är helt ledig fredagar. De dagar jag jobbar så blir det ofta en extra sovning efter jag hämtat på förskolan, så då har jag ~1h då jag kan arbeta, fredagar kanske det dubbla. Ibland blir det någon extra punktinsats direkt efter middagen, medans sambon håller koll på 1-åringen.

Helgerna hjälps vi åt en del, men många arbetsmoment går ju att kombinera med att han sitter och grejar i sandlådan. Utöver det så har jag haft upp svärföräldrarna två gånger, så svärmor har varit barnvakt och jag och svärfarsan varit ute och jobbat.

Det känns som den värsta arbetsinsatsen (=plattan) är gjord nu, så nu duger det att köra nån timme här och där för att resa väggarna. Sedan blir det väl nån större insats igen när takstolar och takplåt ska upp.

När jag var hemma med dottern fick jag hur mycket som helst gjort, det gick att ställa klockan efter hennes sövningar en lång period, 2h på förmiddagen och 2h på eftermiddagen, sedan var hon alltid nöjd i vagnen när hon vaknade så man hade 20-30 min på sig att avsluta när hon vaknat. Sonen är lite mer svårberäknat...men det funkar bra ändå!
 
  • Gilla
h3nk3 och 2 till
  • Laddar…
Har inte hänt något konkret sedan sist, förutom att jag godkänt konstruktionsritningarna för takstolarna samt beställt takplåt och takavvattning. Valet föll på Plannja Regent.

Hade många olika profiler i början men valde i slutändan mellan Plannja Regent och Royal. Royal liknade husets profil mest, men jag jag tyckte Regent var snyggare…och nästan 10k billigare.

Nu till frågeställningen…jag ska ju köra någon form av armerad plast, fribärande läkt och sedan plåten. Har börjat kolla runt efter lämplig plast och hittat två produkter från Bison, underlagstak och kondensväv. Kondensväven verkar fungera som undertak i ”oisolerade byggnader”. Garaget ska ju isoleras och vara uppvärmt, men vinden kommer ju inte vara det…så jag antar att det är att likställa med oisolerat utrymme…eller tänker jag fel?
 
Täckte av plattan och började plocka ihop lite reglar för väggarna…sedan blev det mörkt!

Grundplatta och reglar upplysta av strålkastare på kvällen, redo för väggkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Imorrn borde jag kunna smälla ihop nån vägg iaf!
 
  • Gilla
h3nk3 och 4 till
  • Laddar…
1,5 vägg klar efter 1:45 arbetstid, varav åtminstone 15 min gick åt att leta diverse verktyg och sista 45 med sonen som publik.

En delvis uppbyggd trädgårdsdäckkonstruktion med golvbjälkar och barn som ser på från en trehjuling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
h3nk3 och 13 till
  • Laddar…
Väggarna på plats och hyfsat stagade. Den långa väggen fick jag lyfta med traktorn, gick ganska bra. Den mindre kunde jag tippa upp själv.

Nybyggd träregelstomme för väggar på en byggplats i skymningsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag tog diamantskivan på vinkelslipen för att fasa ner de delar av fibercementskivan som stack upp, det gick väldigt lätt.

Ska försöka få ena gavelväggen byggd och rest imorrn.
 
  • Gilla
h3nk3 och 9 till
  • Laddar…
Har du någon isolering eller papp mellan plattan och själva väggen? företår du hur jag menar ? Lägg gärna upp bild närmare på det
 
  • Gilla
Robelirob och 1 till
  • Laddar…
Gör det! Jätte intressant då jag själv bygger hus med min far och ska sedan försöka själv bygga ett garage på platta precis som du!
 
S scim skrev:
1,5 vägg klar efter 1:45 arbetstid, varav åtminstone 15 min gick åt att leta diverse verktyg och sista 45 med sonen som publik.

[bild]
Ingen vägg är klar på bilden om du inte syftar på lekstugan:crysmile:
 
F fisgris8 skrev:
Har du någon isolering eller papp mellan plattan och själva väggen? företår du hur jag menar ? Lägg gärna upp bild närmare på det
Syllpapp
 
  • Gilla
schlump och 1 till
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Ingen vägg är klar på bilden om du inte syftar på lekstugan:crysmile:
Tänkte spara in på vindväv och panel, då det inte blir så mycket vikt på plattan. Öppen planlösning med naturen typ.
 
  • Gilla
Klass0n och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.