B Bengt Svejdur skrev:
Det har aldrig jag sett, däremot var den röd så långt tillbaka jag kan minnas.
Hur kunde sådant vara helt oreglerat långt in på 60-talet?
 
K karlmb skrev:
Hur kunde sådant vara helt oreglerat långt in på 60-talet?
Därför att det aldrig varit nått problem för yrkesmän, speciellt inte för oss äldre och dåtidens montörer. ;)
 
  • Gilla
  • Älska
wernerstenhaugen och 7 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Därför att det aldrig varit nått problem för yrkesmän, speciellt inte för oss äldre och dåtidens montörer. ;)
Det måste ju blivit problem direkt när någon ny yrkesman kom till fastigheten och inte kunde veta öht nånting om hur det var kopplat.
Men det var ju enklare system förr förstås.
 
Man fick göra då som man ska göra även i dag, dvs skaffa sig kännedom om anläggningen. Både då som nu springer man på lite "udda lösningar" då och då. För tro inte att allt alltid är som det "står i boken".
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Man fick göra då som man ska göra även i dag, dvs skaffa sig kännedom om anläggningen. Både då som nu springer man på lite "udda lösningar" då och då. För tro inte att allt alltid är som det "står i boken".
Jo visst.
Men det finns ju massor av regler som är till för att minska riskerna. Tex att man ska koppla en strömbrytare på fasen och inte på nollan.
Eller att bara en fas får finnas i varje rör sålänge som det är 230V installation..
Det är väl bra, även om det finns en risk att någon brutit mot det?
 
Vart vill du komma? Egentligen räcker det med vad som står i inledningen till elinstallationsreglerna

134.1.1 Elinstallationsarbete ska utföras av kvalificerade personer och med användning av lämpligt material.

Men man kan ju inte låta varje installatör fritt välja metoder utan vi har regler för att alla ska göra likadant. Man har också internationellt bestämt t.ex grundprinciper för skydd, så det finns ett stor antal regler i botten som man ska följa.

Detaljregler är egentligen av ondo. På den nivån kan man inte alltid lita på att folk följer dem, och avsaknad av en detaljregel gör tolkningen svår för vissa personer.

Färger på ledare har först varit oreglerat, och när de fick regler så ändrades dessa ett antal gånger genom åren. Det är alltså en regel som man inte kan lita på utan alltid måste kontrollera.

Likaså måste man även kontrollera hur en trappkoppling är utförd, normal trapp, sparkopplad eller fulkopplad. Det finns ingen regel att luta sig emot. Om detta är ett problem för någon, då är denne inte lämplig för att utföra jobbet.
 
Poängen är väl att tiderna går mer och mer åt att lagar och regler ska styra allt.......Precis om det mesta i samhället. Man tror att överheten på nåt vis ska fixa allt så det är som man förväntar sig att det ska vara.
En elektriker ska naturligtvis kunna gå enbart på färgerna på sladdarna så är det solklart, man behöver inte ens tänka. Nedskräpning är förbjudet men nån annan städar väl? osv osv..........Förr var det mer yrkesmän, de tog sin roll på allvar. Numera är det mer att individerna inte känner att de ska behöva tänka själva. Man lär sig teorin i skolan men vet inte ett dyft om livets variationer för det..........
Är ingen elektriker själv men väl bilmekaniker och har en bekant som är yrkeslärare på fordon. Han vet inte om han ska skratta eller gråta ens,,,,,Elever som i tredje året fortfarande använder långt 1/2" spärrskaft och lossar fastrostade små luftnipplar på bromsok och sen förundrar sig över varför nippeln gick sönder. Detta är då bara ett exempel bland otroligt mycket annat........Jag kan livligt föreställa mig att det är lika i alla yrkesgrupper.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Vart vill du komma? Egentligen räcker det med vad som står i inledningen till elinstallationsreglerna

134.1.1 Elinstallationsarbete ska utföras av kvalificerade personer och med användning av lämpligt material.

Men man kan ju inte låta varje installatör fritt välja metoder utan vi har regler för att alla ska göra likadant. Man har också internationellt bestämt t.ex grundprinciper för skydd, så det finns ett stor antal regler i botten som man ska följa.

Detaljregler är egentligen av ondo. På den nivån kan man inte alltid lita på att folk följer dem, och avsaknad av en detaljregel gör tolkningen svår för vissa personer.

Färger på ledare har först varit oreglerat, och när de fick regler så ändrades dessa ett antal gånger genom åren. Det är alltså en regel som man inte kan lita på utan alltid måste kontrollera.

Likaså måste man även kontrollera hur en trappkoppling är utförd, normal trapp, sparkopplad eller fulkopplad. Det finns ingen regel att luta sig emot. Om detta är ett problem för någon, då är denne inte lämplig för att utföra jobbet.
Jag vill komma till att det är anmärkningsvärt att en yrkesgrupp som iaf historiskt sett sig (och av samhället) som så viktig för säkerhet och kompetens, trots allt lallat runt med färgerna i decennier, trots att de sedan PVC-isoleringen kom, har varit en utmärkt möjlgihet att både öka säkerhet och att jobba rationellt.
Parallellen med bilel är uppenbar. Fortfarande råder där hela havet stormar, vad som är jord är inte självklart, i en del bilar inte ens i samma bil.
Sådant stör en ingenjör och det kostar massor för konsumenterna i extra meningslös informationsinhämtning.
 
K karlmb skrev:
Jag vill komma till att det är anmärkningsvärt att en yrkesgrupp som iaf historiskt sett sig (och av samhället) som så viktig för säkerhet och kompetens, trots allt lallat runt med färgerna i decennier, trots att de sedan PVC-isoleringen kom, har varit en utmärkt möjlgihet att både öka säkerhet och att jobba rationellt.
Parallellen med bilel är uppenbar. Fortfarande råder där hela havet stormar, vad som är jord är inte självklart, i en del bilar inte ens i samma bil.
Sådant stör en ingenjör och det kostar massor för konsumenterna i extra meningslös informationsinhämtning.
Fast det är ju det jag var inne på och det går inte att göra så.......Finns inte på kartan att man med hjälp av regler ska kunna skapa nåt enhetligt som alla kan följa och lita på. Man måste ändå använda huvudet. I bilar finns det dessutom inga regler alls så där är ju kulörer på ledare helt fritt. Men i normala installationer om man ska hålla sig till det så bör man och ska i det flesta fall sätta sig in i installationen innan man antar något. Oavsett kulörer på ledningar. Dock resonerar man ungefär som att reglerna ska se till att man slipper det..........men det kan kosta någons liv till slut om man resonerar på det viset.
 
S Stefan1972 skrev:
Fast det är ju det jag var inne på och det går inte att göra så.......Finns inte på kartan att man med hjälp av regler ska kunna skapa nåt enhetligt som alla kan följa och lita på. Man måste ändå använda huvudet. I bilar finns det dessutom inga regler alls så där är ju kulörer på ledare helt fritt. Men i normala installationer om man ska hålla sig till det så bör man och ska i det flesta fall sätta sig in i installationen innan man antar något. Oavsett kulörer på ledningar. Dock resonerar man ungefär som att reglerna ska se till att man slipper det..........men det kan kosta någons liv till slut om man resonerar på det viset.
Jag förstår inte vad som är motsatsförhållande till vad jag skrev.
 
K karlmb skrev:
Jag förstår inte vad som är motsatsförhållande till vad jag skrev.
möjligt att jag missar din poäng men den är?
 
K karlmb skrev:
Jag vill komma till att det är anmärkningsvärt att en yrkesgrupp som iaf historiskt sett sig (och av samhället) som så viktig för säkerhet och kompetens, trots allt lallat runt med färgerna i decennier, trots att de sedan PVC-isoleringen kom, har varit en utmärkt möjlgihet att både öka säkerhet och att jobba rationellt.
Vad menar du?? Det är inte yrkeskåren som har satt reglerna, det är staten, med internationella regler som grund. EU har givetvis också bidragit till att reglerna för färger ändrats.
 
Ser ut som att karlmb svarat Bo Siltberg, men uppfattats som att svaret var riktat till Stefan 1972.

Hur som helst, det känns som att det finns mycket intressant att diskutera gällande installationer, färg på isolering, et c… men då frågan för tråden nog får anses besvarad kan dessa andra ämnen med fördel behandlas i annan tråd.

Tack för alla kloka svar och synpunkter, förhoppningsvis kommer nästa person som ställs inför samma fråga snabbt kunna hitta denna tråd och ta del av diskussionen!
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Det viktigaste att ta med sig från denna tråd, för medlemmarna i detta forum är kanske ändå att

1. Strömmen är inte säkert av bara för att man flippat strömbrytaren
2. Man kan inte lita på färgerna på kablarna
3. Det kan vara kopplat lite hur som helst och med vad som helst.
4. Man måste kontrollmäta.

Resten av diskussionen blir mest en teoretisk övning för elektriker....
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Vad menar du?? Det är inte yrkeskåren som har satt reglerna, det är staten, med internationella regler som grund. EU har givetvis också bidragit till att reglerna för färger ändrats.
Jag menar att allt inte måste styras upp av staten först.
Standarder på många områden utvecklas av industrin och sådana som är viktiga för säkerhet eller liknande blir senare ofta föremål för regleringar och lagar, eller hur?
Jag undrar hur elektroingenjörer kunde missa möjlgiheten till standardisering på 60-talet.
Parallellen till bilindustrin är intressant.
När Bosch stod på sin höjdpunkt nån gång på 60-talet skapade man faktiskt en standard för både elkablage-färger , schema-markeringar och kontakter i bilindustrin.
Den stipulerar att jord ska vara brun tex. Och på 60-talet var det rätt vanligt att iaf tyska bilar hade det så.
Men troligen var det inte roligt för konkurerande märken att behöva inordna sig, så man gjorde precis tvärt om och såg noga till att inget system alls nästan följdes på området. Trots att de ändå fortfarande hade Bosch som huvudleverantör för elprylar.
På byggnadsel ser jag inte alls samma behov av att vara annorlunda, man konkurrerar väl inte på det sättet byggen eller elfirmor emellan?
Så det är inte bara av säkerhetsskäl som std kan vara bra. Det är rationellt och sparar pengar för alla inblandade.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.