Hur vet du att de håller så länge?

Scouten skrev:
Solceller går i princip inte sönder, du kan räkna med 25-30 års livstid på dem, växelriktare håller ungefär hälften eller något mindre, så där kan man räkna med en reinvestering. Det ingår i min kalkyl.

Att inte kunna göra en långsiktig investering är ju bara sorgligt. Hur tänker du kring takomläggningar? Eller byte av värmepump?
 
D
Nissens Nissens skrev:
Dessutom behöver du sannolikt investera i ny elektronik under de 15 åren…

Det många med solpaneler gör är att de förtränger investeringen de gjort och endast räknar besparingarna. Som om det inte fanns någon investeringskostnad. Enligt byggahus.se ökar dessutom inte husets värde pga solpanelerna mer än investeringskostnaden…

Jag har dragit samma slutsats som du, att det är en alldeles för långsiktig investering…
Att installera solceller är mångfacetterat, om de inte är alldeles för dyra i inköp så är det ett i det närmaste riskfritt inköp, byggahus perspektiv på värdeförändringen är en outlier, det finns nu studier i många länder som visar att även i den aspekten är det positivt.

Förutom det rena ROI du får så ger det ju andra fördelar, det är en buffer vid prisvariationer, du hjälper samhället i stort genom att skjutsa in lite extra el, du kanske gillar miljöaspekten, har du elbil kan det vara ännu mer gynnsamt etc.

Som flera har sagt, vi gör väldigt många inköp där ROI är väsentligt sämre så har man pengarna och det kan göras rimligt så är det bara att göra. Därefter kan man bara luta sig tillbaks och njuta fördelarna, precis som man hade gjort om man bytte till en effektivare VP.
 
  • Gilla
Broker och 1 till
  • Laddar…
D
Fairlane Fairlane skrev:
Gör det?
Två identiska hus, det ena har precis bytt tak för 200'. Inte fasen betalar jag 500' mer för det huset. Kanske, möjligen, 250' extra för att slippa stöket.

Samma sak skulle jag kunna tänka mig med solceller, egentligen, även om jag troligen är beredd att betala lite mindre extra för att slippa stöket, men nog tycker jag att solceller ökar värdet på huset. Återigen, två identiska hus, ett med solceller, ett utan. Får jag välja och inget annat skiljer så tar jag huset med solceller o h jag är beredd att betala mer för det, hur mycket mer är en annan fråga, men priset påverkas åtminstone för mig.
Finns gott om studier som bekräftar att du är normal :)
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
K
M MajkanGbg skrev:
Hur vet du att de håller så länge?
Garantitiderna ger väl en ganska god fingervisning vad leverantörerna tror.
 
D
Scouten skrev:
Taket kan jag hålla med om, även om jag tror att du har fel, folk tittar på läge, inte på om taket är nybytt.

Vad gäller att installera värmepump eller solceller så är det exakt samma sak, det handlar om att minska sina kostnader, sen kan man se det på olika lång horisont, men det är ju ett val man kan göra och är fritt för alla.

Jag har hittills under 2022 gjort en besparing på 24 372,93 kronor, på en investering på 118 000:- för mig är det en bra investering. För mig hade det varit en bra investering även med en lägre summa.
Läge och driftskostnad trumfar mycket annat, det är ganska tydligt. Läget kan man inte fixa men driftskostnaderna kan man sänka, då är solceller en mycket bra åtgärd, om man gjort de andra energibesparande åtgärderna redan.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
K Klacken skrev:
Jasså... Säljer man inte el eller förbrukar el från cellerna under denna tid?
Intäkter el och minskad elförbrukning går till betala anläggningen. Inbesparing i privatekonomi börjar när anläggningen till fullo betald
 
F fsn skrev:
Knappast gubbe. Ta in att det är rätt orealistiskt att ligga minus om 50% av anläggningen är betald på två år. Har du nån ekonomisk utbildning öht?
Om 50% av anläggningen är betald på två år så ligger du 50% back. Lägg sedan ut anläggningen till försäljning inklusive nedmontering och transporter. Osannolikt att du ligger på plus efter det. Finner det också relativt osannolikt att hälften av anläggningen betalas på två år av elproduktion. Men det låter ju fantastiskt. Berätta mer.
 
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
A
D djac skrev:
Läge och driftskostnad trumfar mycket annat, det är ganska tydligt. Läget kan man inte fixa men driftskostnaderna kan man sänka, då är solceller en mycket bra åtgärd, om man gjort de andra energibesparande åtgärderna redan.
Precis, driftskostnader har seglat upp som en viktig faktor. Vi sålde mina föräldrars hus i somras och det var flera intressenter som backade på grund av elanvändningen. Sen köptes det av ett par som inte besiktade, inte gick på visning och inte läste energideklarationen… :rofl:
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 5 till
  • Laddar…
A
M MajkanGbg skrev:
Hur vet du att de håller så länge?
Det gör jag inte, men när du kan få 20-30 års produktgaranti, så gör jag bedömningen att de troligen håller minst 30 år och en dag.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
B Bernt Ö97 skrev:
Intäkter el och minskad elförbrukning går till betala anläggningen. Inbesparing i privatekonomi börjar när anläggningen till fullo betald
Mina levnadskostnader har minskat iaf. Visst, jag hade kunnat vara mer aggressiv på ”avbetalningen” av anläggningen men jag väljer att omsätta en del på börsen.
 
F
D djac skrev:
På samma sätt som du "vet" att börsen ger 7% per år, antar jag?
För att det är vad börsen ger i genomsnitt.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Scouten skrev:
Jag njuter som fan när man får faktura efter faktura där tillgodokontot bara växer!
Samma här. Och har inte haft en elräkning sedan mars. Nu i oktober vänder det så förbrukningen överstiger produktionen. Laddat tillgodokonto med 21700kr inför vintern. Får se hur länge det räcker.

Grattis till en bra investering :)
 
  • Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
För att det är vad börsen ger i genomsnitt.
Om man kör indexfonder så stämmer ju det. På lång sikt. Hittills. Är man mer riskbenägen kan det bli både betydligt mer och betydligt mindre ;)

Sen är ju allt helt ovisst med krigshetsare både i Moskva och Washington.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
B Bernt Ö97 skrev:
Helt rätt.
Inbesparingen börjar när anläggningen är till fullo betald (17 år?)
Stämmer om man måste finansiera med lån, jag är nu i den lyckliga sitsen att jag kan välja hur jag skall placera mitt kapital.
 
F
H hellem skrev:
Om 50% av anläggningen är betald på två år så ligger du 50% back. Lägg sedan ut anläggningen till försäljning inklusive nedmontering och transporter. Osannolikt att du ligger på plus efter det. Finner det också relativt osannolikt att hälften av anläggningen betalas på två år av elproduktion. Men det låter ju fantastiskt. Berätta mer.

Surt sa räven. Acceptera faktum att det råkar vara så. 15,8% 2021, 32,4% 2022 Januari-September. Jag ser noll anledningar att monter ner och sälja nåt då jag rimligtvis kommer att ha runt 20% fortsatt åtminstone de kommande 5 åren. Vidare så behöver det i princip inte vara nåt elpris öht för att jag skall ha en avkastning som slår börsen. Redan vid ett genomsnittspris på 30 öre så har jag en avkastning på över 9%.

Jag vet inte om du är så outbildad som du ger sken av eller om det är nåt annat som brister men sluta killgissa på sånt du inte har kapacitet för. Jag har räknat på det och simulerat innan installation och jag har facit på utfall så kryp in under din sten igen.
 
Redigerat:
  • Gilla
carl fabian och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.