R Rolle85 skrev:
Nu fick jag ett nytt förslag från Svea Solar. Det skulle gå på 164k för 20 paneler på 400w och genererea ca 6500kwh/år.
Han sa:
- med mina förutsättningar så kunde han inte rekomendera solceller.
Jag frågade vad är det för förutsättningar jag saknar?
- Du måste ha solpaneler på hela taket för att detta ska bära sig för dig.
Jag har ingen extrem elförbrukning, den ligger på 14800kwh för en villa på 160m2 boyta men deras inriktning är att man måste generera lika mycket ström som ens årsförbrukning om det ska gå ihop sig på sikt, dvs en anläggning som genererar 14800kwh/ år och investering på ca 500k.
Då sa jag att detta låter inte som en sund investering för "vanligt" folk.
- Nej de låter inte så för dig.

Så med andra ord, solcellsbolagen i Sverige täljer just nu guld för investeringar som de själva vet inte går ihop på sikt och svenska folket går på det?
Ouf, 20500:-/kWp. Måste vara högsta siffran jag sett någonsin. Grannen fick offert igår för 27,6kWp med ett pris på 14.100:-/kWp. Oklart vilken leverantör. Nej, du gör helt rätt i att hoppa över detta om du inte ids att plocka in fler offerter?

En fråga bara (nyfiken), är det någon speciell anledning till varför de inte räknar på större anläggning? Du har 14000kWh i förbrukning men fått offert på bra mycket mindre än så.
 
S Storskarven skrev:
Hej, jag har en knepig fråga som kopplar mot TS upplevelse:

Jag fick i april en offert på en solcellsanläggning om 9,2 kw med 23 paneler (400w) och 23 optimerare. Årlig produktion estimeras till 8700 Kwh. Priset var 162.000:-

Jag darrade lite på manchetten innan jag valde att gå vidare, och tyvärr så hann offerten löpa ut. Någon månad senare så fick jag en ny offert, denna gång på 9,3 kw med 23 paneler (405w) och 23 optimerare. Årlig produktion estimeras till 8900 Kwh. Dvs. samma antal paneler, men de har bytt till några som är något mer effektiva. Priset denna gång var 194.000:-

Jag ifrågasatte naturligtvis varför priset gått upp med 30.000:- men fick svaret "efterfrågan och materialpriser". Så långt är väl allt OK, det står ju dem fritt att offerera vilket pris de vill. Nu kommer dock min fråga:

När jag väl tackat JA till den dyra offerten, så kommer säljaren tillbaka med budskapet: "Vi har ny regler och riktlinjer för hur tätt panelerna få sitta, så vi vill göra en uppdatering på offerten". Nästa offert jag får har bara hälften så många paneler på taket: 4,9 kw med 12 paneler (405w) och 12 optimerare. Årlig produktion estimeras till 4500 Kw. Priset nu är 128.370:-

Som ni ser så sticker priset per producerad Kwh i höjden mellan dessa tre fakturor, jag har ifrågasatt vilka regler som ändrats och vad det är som gör att de kan ha räknat 50% fel, men får svaret "vi har inga dokument som beskriver detta, men det är nya regler". Jag vill naturligtvis inte ha en liten och dyr anläggning, och andra leverantörer har indikerat att de kan leverera en anläggning om 23 paneler på vårt tak.

Frågan är: Varför har leverantören plötsligt hävdat att de räknat fel på 50%? Finns det några regler som ändrats (jag hittar inte några)? och vilka rättigheter har jag som konsument eftersom att jag fått en offert och accepterat den?

Ledsen för långt inlägg, men jag är frustrerad och förvirrad.
Som jag har skrivit i annat inlägg.
Det råder "Klondyke" i solcellsbranschen idag.

R Rolle85 skrev:
Men min årsförbrukning är 14800kwh och anläggningen beräknas generera 6000kwh.
 
A
R Rolle85 skrev:
Nu fick jag ett nytt förslag från Svea Solar. Det skulle gå på 164k för 20 paneler på 400w och genererea ca 6500kwh/år.
Han sa:
- med mina förutsättningar så kunde han inte rekomendera solceller.
Jag frågade vad är det för förutsättningar jag saknar?
- Du måste ha solpaneler på hela taket för att detta ska bära sig för dig.
Jag har ingen extrem elförbrukning, den ligger på 14800kwh för en villa på 160m2 boyta men deras inriktning är att man måste generera lika mycket ström som ens årsförbrukning om det ska gå ihop sig på sikt, dvs en anläggning som genererar 14800kwh/ år och investering på ca 500k.
Då sa jag att detta låter inte som en sund investering för "vanligt" folk.
- Nej de låter inte så för dig.

Så med andra ord, solcellsbolagen i Sverige täljer just nu guld för investeringar som de själva vet inte går ihop på sikt och svenska folket går på det?

Små anöläggningar är alltid dyrare per kWp, än stora, men det där är inte seriöst. Jag hade frågat en lokal väletablerad elfirma, var i landet är det du finns?
 
JLyck JLyck skrev:
Du sparar ju pengar från start. När anläggningen är ”betald” så tjänar du pengar.
det är inte att SPARA pengar när man måste lägga upp 138000kr för att minska sin elräkning
 
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Scouten skrev:
Du har helt rätt, man ska alltid börja med de enklaste och mest lönsamma åtgärderna och det är inte solceller. Det är bättre att se till att uppvärmningssystemet fungerar optimalt till exempel.

Sen är priset du fått väldigt högt, jag hade frågat fler firmor, jag har en bekant som just nu betalar 206 000 för 20 kWp, så det finns möjligheter att hitta billigare. Sen blir större anläggningar alltid billigare per kWp, men jag kan jämföra med mina 118 000 för 10,64 kWp i januari och anläggningen jag sätter på sommarstugan om någon månad (när leveransen kommer, som kostar runt 125 000 för 9,96 kWp.

Jag tog mig friheten att slå din kalkyl i energimyndighetens kalkylator, den är inte perfekt, för den har inte med reinvesteringar, inflation mm, men den ger ändå en bild. kostnaden per producerad kWh är 87 öre på din anläggning, så med solcellsbidrag för såld el, behöver elpriset vara över 27 öre för att du ska vinna på att producera och sälja och med moms och skatter så måste elpriset ligga över 87 öre för att du ska tjäna på att producera och förbruka själv.

Jag tror inte att det är svårt att uppnå, även om kanske skatteavdraget på såld solel försvinner. Man talar om 10-15 år innan elmarknaden har stabiliserats och det är en hyggligt lång horisont.

Man beräknar att du har intäkter på anläggningen på 34 428 kr/kWp. Det är inte särskilt illa.

Som flera har poängterat så tror jag att du går vilse när du säger att du inte sparar något förrän anläggningen är betald. Du måste se till alternativkostnaden. Genom att investera 134k (helst mindre) nu, så slipper du varje år att betala 9 000 kronor till elbolaget, det är en besparing som då betalar på din investering. På samma sätt som en luft-luftvärmepump minskar ditt behov av att köpa el för att värma ditt hus. Om du investerar 20k i en luft-luftvärempump nu, så slipper du att betala hälften av din uppvärmningskostnad (eller hur nu kalkylen ser ut), den ger snabbare återbetalning, men gissa om det är skönt att inte ha någon elkostnad alls från och med maj till och med oktober? Dessutom med rejält bidrag i april och november och lite även de andra månaderna? Vi har dessutom en märklig uppvärmningslösning med frånluftsvärmepump och fjärrvärmespets, vilket gör att vi har ett fjärrväremabonnemang som kostar varje månad, men bara används under kalla delen av vintern, detta betalas också av solcellerna.

[bild]
Tack för en utförlig och saklig genomgång!
Det är såna här inlägg som får mig att stanna på Forumet!

En liten detalj i avkastningsdiskussionen är att det går ofta att låna till solel /husrenovering med låg ränta, o ränteavdrag. Det är svårare med aktieportföljen, som pant.

( Jag ska bygga tak med integrerade paneler, då spar jag ca 1 kkr/kvm, när taktegel blir solpaneler. Ersättninskostnaden blir såklart dyrare, men solanläggningen blir lite lättare att räkna hem. Och snyggare!
Och vitsen med hembakt, hembryggt, hembränt är ju inte bara i kronor)
 
  • Gilla
John Petersen och 2 till
  • Laddar…
R Rolle85 skrev:
Känns som pengar i sjön för mig men bra för nästa ägare.
Vad är din alternativa placering, min offert är på drygt 160.000 med en el produktion på 11.000 kWh/år, Med ett totalt elpris på 2 kr/kWh ger det mig dryg 13% årlig ränta på investeringen! Vilken placerig slår det?
 
  • Gilla
carl fabian
  • Laddar…
Men just nu går jag ju i princip back på det?
 
L LaoLars skrev:
det är inte att SPARA pengar när man måste lägga upp 138000kr för att minska sin elräkning
Helt rätt.
Inbesparingen börjar när anläggningen är till fullo betald (17 år?)
 
  • Gilla
Ironside
  • Laddar…
F
H hellem skrev:
Det går att sälja det mesta. Att sälja en monterad begagnad solcellsanläggning blir en stor förlust. Förlusten realiseras. Du ligger back. Minus.
Knappast gubbe. Ta in att det är rätt orealistiskt att ligga minus om 50% av anläggningen är betald på två år. Har du nån ekonomisk utbildning öht?
 
F
I Ironside skrev:
Det finns en hel del andra parametrar som kan trycka ner elpriserna inom de närmsta 5-10 åren, särskilt för de som bor i SE3 och SE4. Mycket av det är redan skrivit i tråden så ingen mening att repetera. Det är givetvis helt upp till var och en att tolka sannolikheterna på eget bevåg men det är just det, sannolikheter, det finns inga säkra kort här.
Sannolikhet att trycka ner från skräcknivåer, absolut. Kanske ner mot vår/sommar nivåer 2021 eller strax där över.

Trycka ner till löjligt låga nivåer som det tex var 2020, inte en chans.
 
D
F Fideliox skrev:
Hur vet du att de gör det om 10 år eller 20?
På samma sätt som du "vet" att börsen ger 7% per år, antar jag?
 
Skumpe
F fsn skrev:
Jo, det gör jag. Om jag inte återinvesterar avkastningen från solcellerna så får jag inte "avkastning på avkastning". Det är helt orimligt att göra den återinveteringen i solceller så den får i sådana fall göra på börsen eller i nåt annat jag tror på.

Men avkastning är avkastning, oavsett var eller hur man får den. Jag förväntar mig en avkastning på 8-20% de kommande 5 åren och så som det ser ut just så finns det inte antydan till en prognos som talar emot det.

Vad du inte riktigt verkar ha med dig är tex den ökade risken med total återinvestering jämför med att avkastningen som i praktiken betalas ut i kontanter varje månad på solcellerna. Jag tror väldigt få skulle ha tackat nej till 48% avkastning på två år på solceller även om ingen tror eller hoppas att det blir som 2022 igen.
Det du beskriver är inte avkastning utan besparing.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
L Lars_Ove skrev:
Vad är din alternativa placering, min offert är på drygt 160.000 med en el produktion på 11.000 kWh/år, Med ett totalt elpris på 2 kr/kWh ger det mig dryg 13% årlig ränta på investeringen! Vilken placerig slår det?
L Lars_Ove skrev:
Vad är din alternativa placering, min offert är på drygt 160.000 med en el produktion på 11.000 kWh/år, Med ett totalt elpris på 2 kr/kWh ger det mig dryg 13% årlig ränta på investeringen! Vilken placerig slår det?
Din kalkyl ger 174000 kr på 17år
(återbetalningstiden i TS kalkyl)
Fondsparande insats: 160 000 kr på 17 år med 6 % avkastning ger 430 000 kr. (ränta på ränta)
Att bedömma fondavkastning och elpriser/ spotpriser 17 år framåt i tiden är inte rimligt men felmarginal är kanske lika stor.
Det fins alternativa investeringsmöjligheter

Ursäkta felskrivningen
Din intäkt över 17 år är givetvis 374 000kr
 
Redigerat:
K
B Bernt Ö97 skrev:
Helt rätt.
Inbesparingen börjar när anläggningen är till fullo betald (17 år?)
Jasså... Säljer man inte el eller förbrukar el från cellerna under denna tid?
 
R Rolle85 skrev:
Absolut, men jag måste ställa det i relation till anläggningens livslängd, reparationer, och andra investeringar som ger bättre besparing. I detta fall blir de tydligt att solceller med ett väldigt högt inköpspris inte bär sig i relation till andra klimatnyttiga alternativ.
Krasst får ni som skaffar solpaneler betala ett högt pris för en regering som lägger ner kärnkraften, ni får betala priset för detta med solpaneler som inte lönar sig.
Har du dåliga förutsättingar där du bor eller? Senaste 12 mån har vår anläggning besparat 26488kr, vi har sålt el för 21700kr och kan göra en skattereduktion på drygt 13000kr. Den har alltså dragit in ca 61000kr på ett år. Kostade sep 2021 dryga 180k för 53 paneler. Och det priset var inklusive en billaddare.

Så med fortsatta elpriser i nivå med dagens tar det oss ganska exakt 3 år att få tillbaks pengarna. Känns som en något bättre affär än att ha dem investerade i aktier eller fonder under samma 12 mån ;) Om de dessutom inför något slags pristak på den el man köper in så kan det ju inte bli bättre. Då gynnas ju de med solpaneler enormt.

Dock har vi i det närmaste perfekta förhållanden med tanke på väderstreck, taklutning, skuggning.

Sen vill jag också tillägga att självfallet höjs priset på huset om du har en fin solpanelanläggning som bevisat ger en köpare mycket lägre boendekostnader.
 
  • Gilla
carl fabian
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.