Nissens Nissens skrev:
Lägg dom i nåt säkrare än solpaneler. Mycket annat ger bättre avkastning.
Kom då med förslag på något säkrare som ger garanterad positiv avkastning
 
  • Gilla
RogerHql och 1 till
  • Laddar…
JLyck JLyck skrev:
Hur ska anläggningen betala sig om du inte sparar pengar? Det är grunden för att något ska betala sig, att man ska spara pengar.

Edit: med det sagt menar jag inte att priset du fått kommer ge en vettig kalkyl. 18’/kWp gör det till en krånglig kalkyl. Håller med en del andra, avvakta för just nu är det som att köpa en överhypad aktie som ligger på sitt ATH utan att ha substans för det.
Rolle85 har rätt.
Det är först efter att anläggningen är betald som han kan räkna med inbesparingar.
De första åren (17 år) går till att betala anläggningen.
 
  • Gilla
Ironside
  • Laddar…
I
C carl fabian skrev:
Kom då med förslag på något säkrare som ger garanterad positiv avkastning
Garanterad? Såfall går solceller bort direkt. Förövrigt? Tja det beror på hur ditt liv och boende ser ut ex :

- Effektivare uppvärmning, ex ny pump, jordvärme?
- Tilläggsisolering?
- FTX system?
- Nytt färdmedel?
- Börsen långsiktigt?

Men visst, hittar du verkligen inget annat och du tror stenhårt på att solceller kommer gå plus oavsett hur världen utvecklas och även om du tvingas flytta på förtid, kör på, det är din ekonomi.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
useless useless skrev:
Om du får lägre levnadskostnad från dag 1 så sparar du väl pengar?
Jag får ju högre levnadskostnad från dag ett med solceller, det är efter 17 år det blir billigare.
 
Redigerat:
  • Gilla
Ironside
  • Laddar…
B Bernt Ö97 skrev:
Rolle85 har rätt.
Det är först efter att anläggningen är betald som han kan räkna med inbesparingar.
De första åren (17 år) går till att betala anläggningen.
Märks att många inte har susning om ekonomi,gör en enkel beräkning att du belånar huset med säg 3% ränta ,30% avdragsgillt netto 2,1%
Anläggningen producerar lätt en försäljning av el på 10% så då har du 7-8% i vinst
Läs mitt inlägg tidigare om min vinst på solceller så får du kött på benen om rejäl vinst
 
  • Gilla
Klasse10
  • Laddar…
A
Nissens Nissens skrev:
Intressant. Ja, inflationen verkar ju inte bli 2% den närmaste tiden, så räntan blir väl högre kan jag tänka. Å andra sidan kommer väl elpriserna inte att sjunka tillbaka på en stund heller.

Inköpspriset då, kanske hade du lägre inköpspris än vad som är möjligt att få numera?
Det är möjligt, jag köper en ungefär lika stor anläggning (9,96 kWp) och den verkar landa på 125 000:- vilket ju är lite dyrare för lite mindre, men jag handlar från grossist och använder en egen elektriker som jag har god kontakt med.

Fast jag har en kompis som köpt en anläggning förra veckan, för installation om några veckor, hans pris är väldigt bra, jag är lite avundsjuk. 206 000:- för 20 kWp.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
R Rolle85 skrev:
Fick en offert från ett företag som skulle sätta upp 18 paneler på 410w/st. För hela kalaset ville de ha 134k.
De räknade ut att jag kan alstra ca 6000Kwh per år.
Om man räknar på att priset på el är 1,50kr/kwh
(6000x1,50kr=9000kr.

134k / 9k = 15.
Tar de mig 15 år innan investeringen är återbetalad? Isåfall, vem i helsike investerar i detta??
Har du räknat på att du har en rörlig elnätsavgift på ca 30 öre/kWh och en elskatt på 45 öre per kWh som du sparar på det du inte behöver köpa in ? Kan inte se att nätbolagen skulle ta mindre per framkörd kWh om 10 år :crysmile:

Offerten är på tok för dyr, vänta till hypen är över framåt sommaren, men du får nog räkna med 2-2,50 kr i totalbesparing per kWh.. Min anläggning är snart 4 år, betalade ca 110 000 för 9,72kW och räknar med att spara 23000-24000 i år.
 
  • Gilla
sandos
  • Laddar…
Hej, jag har en knepig fråga som kopplar mot TS upplevelse:

Jag fick i april en offert på en solcellsanläggning om 9,2 kw med 23 paneler (400w) och 23 optimerare. Årlig produktion estimeras till 8700 Kwh. Priset var 162.000:-

Jag darrade lite på manchetten innan jag valde att gå vidare, och tyvärr så hann offerten löpa ut. Någon månad senare så fick jag en ny offert, denna gång på 9,3 kw med 23 paneler (405w) och 23 optimerare. Årlig produktion estimeras till 8900 Kwh. Dvs. samma antal paneler, men de har bytt till några som är något mer effektiva. Priset denna gång var 194.000:-

Jag ifrågasatte naturligtvis varför priset gått upp med 30.000:- men fick svaret "efterfrågan och materialpriser". Så långt är väl allt OK, det står ju dem fritt att offerera vilket pris de vill. Nu kommer dock min fråga:

När jag väl tackat JA till den dyra offerten, så kommer säljaren tillbaka med budskapet: "Vi har ny regler och riktlinjer för hur tätt panelerna få sitta, så vi vill göra en uppdatering på offerten". Nästa offert jag får har bara hälften så många paneler på taket: 4,9 kw med 12 paneler (405w) och 12 optimerare. Årlig produktion estimeras till 4500 Kw. Priset nu är 128.370:-

Som ni ser så sticker priset per producerad Kwh i höjden mellan dessa tre fakturor, jag har ifrågasatt vilka regler som ändrats och vad det är som gör att de kan ha räknat 50% fel, men får svaret "vi har inga dokument som beskriver detta, men det är nya regler". Jag vill naturligtvis inte ha en liten och dyr anläggning, och andra leverantörer har indikerat att de kan leverera en anläggning om 23 paneler på vårt tak.

Frågan är: Varför har leverantören plötsligt hävdat att de räknat fel på 50%? Finns det några regler som ändrats (jag hittar inte några)? och vilka rättigheter har jag som konsument eftersom att jag fått en offert och accepterat den?

Ledsen för långt inlägg, men jag är frustrerad och förvirrad.
 
  • Gilla
DiscoDuck
  • Laddar…
Men min årsförbrukning är 14800kwh och anläggningen beräknas generera 6000kwh.
 
A
S Storskarven skrev:
Hej, jag har en knepig fråga som kopplar mot TS upplevelse:

Jag fick i april en offert på en solcellsanläggning om 9,2 kw med 23 paneler (400w) och 23 optimerare. Årlig produktion estimeras till 8700 Kwh. Priset var 162.000:-

Jag darrade lite på manchetten innan jag valde att gå vidare, och tyvärr så hann offerten löpa ut. Någon månad senare så fick jag en ny offert, denna gång på 9,3 kw med 23 paneler (405w) och 23 optimerare. Årlig produktion estimeras till 8900 Kwh. Dvs. samma antal paneler, men de har bytt till några som är något mer effektiva. Priset denna gång var 194.000:-

Jag ifrågasatte naturligtvis varför priset gått upp med 30.000:- men fick svaret "efterfrågan och materialpriser". Så långt är väl allt OK, det står ju dem fritt att offerera vilket pris de vill. Nu kommer dock min fråga:

När jag väl tackat JA till den dyra offerten, så kommer säljaren tillbaka med budskapet: "Vi har ny regler och riktlinjer för hur tätt panelerna få sitta, så vi vill göra en uppdatering på offerten". Nästa offert jag får har bara hälften så många paneler på taket: 4,9 kw med 12 paneler (405w) och 12 optimerare. Årlig produktion estimeras till 4500 Kw. Priset nu är 128.370:-

Som ni ser så sticker priset per producerad Kwh i höjden mellan dessa tre fakturor, jag har ifrågasatt vilka regler som ändrats och vad det är som gör att de kan ha räknat 50% fel, men får svaret "vi har inga dokument som beskriver detta, men det är nya regler". Jag vill naturligtvis inte ha en liten och dyr anläggning, och andra leverantörer har indikerat att de kan leverera en anläggning om 23 paneler på vårt tak.

Frågan är: Varför har leverantören plötsligt hävdat att de räknat fel på 50%? Finns det några regler som ändrats (jag hittar inte några)? och vilka rättigheter har jag som konsument eftersom att jag fått en offert och accepterat den?

Ledsen för långt inlägg, men jag är frustrerad och förvirrad.
Jag antar att du inte vill skriva vilken leverantör det gäller, men jag hade hävt köpet, och tagit in offerter från någon annan. Generellt sett skulle jag säga att elfirmorna ger seriösare offerter och gör seriösare installationer än solcellsfirmorna som knappt vet ens grunderna i hur man gör en säker installation.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Det som kan vara värt att beakta är dels hur politiskt gångbart det är med extrahöga elpriser, dels hur Sverige skall fixa att nå sina klimatmål (både egna och internationella).

Ett påhitt som "elbörsen" blir snabbt ohållbart om det politiska stödet i de länder som är med rasar i botten (vilket nu är på gång över mer ller mindre hela Europa). Den må vara hur funktionell som helst, men om majoriteten av väljarna vill ha tillbaka en reglerad elmarknad så är det vad som händer. Vilket också är orsaken till de olika ekonomiska stöden som nu betalas ut till höger och vänster (för att lugna ner situationen). Elpriset kommer sannolikt att vara högre än tidigare de närmaste åren, men inte nå de (konstgjorda) vansinnesnivåer det varit uppe emellanåt.

Sveriges övergång till "grönt & fossilfritt" kräver i praktiken mer grön el. Och "ännu mer" grön el om reduktionsplikten dras ner. För att nå dit måste regeringen (vilken den än är) aktivera alla "vanliga människor", och det enda politiskt gångbara sättet är ekonomiskt stöd. Så det som sannolikt är att vänta de närmaste åren är olika utökade stöd för att minska energiförbrukningen (isolering, fönster mm.), för anskaffning av elbil (om man skrotar/avstår från sin fossilbil i samma veva) OCH stöd för att öka den distribuerade produktionen av grön el, vilket i praktiken är solpaneler.

Ser man på de nationella siffrorna finns det egentligen inga andra val, eftersom de kontinuerligt förbättrade beräkningarna av "kolavtryck" gör att olika näringar (skogsbruk, jordbruk mm.) behöver kompenseras och det nationalekonomiskt sett mest vansinniga av allt är att behöva köpa utsläppsrätter för miljarder. Det är alltså en större fråga än bara hur elen produceras (och överförs). Man behöver bara tänka sig en situation där var tredje svensk villa skulle vara 50% självförsörjande på el och vad det skulle innebära nationalekonomiskt för att inse att det ligger i statens intresse att investera i att kraftigt öka den självförsörjningsgraden.

Så vill man börja tjäna pengar direkt skall man investera själv idag, men vill man att nån skall vara med och betala en del av kalaset löns det att vänta. För den dagen kommer.
 
  • Gilla
Bernt Ö97
  • Laddar…
I
C carl fabian skrev:
Märks att många inte har susning om ekonomi,gör en enkel beräkning att du belånar huset med säg 3% ränta ,30% avdragsgillt netto 2,1%
Anläggningen producerar lätt en försäljning av el på 10% så då har du 7-8% i vinst
Läs mitt inlägg tidigare om min vinst på solceller så får du kött på benen om rejäl vinst
Ja alla utom du är helt kassa på ekonomi, ett under att vi ens har råd att bo i hus.

Vad räknar du på att räntan på ett lån är om säg 5-10 år? för du räknar väl inte med att vi stannar på 3%? Hur räknar du med att privat elförsäljningen kommer se ut om 5 år när det blir överskott under soltimmar och brist på övrig tid?
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
R Rolle85 skrev:
Var köpte du då
Förmodligen en dieselgenerator till nästa vinterstorm.
Fylla tanken 25kkr
Sen kommer någon listig typ och slangar ur en sen afton.
 
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Nu fick jag ett nytt förslag från Svea Solar. Det skulle gå på 164k för 20 paneler på 400w och genererea ca 6500kwh/år.
Han sa:
- med mina förutsättningar så kunde han inte rekomendera solceller.
Jag frågade vad är det för förutsättningar jag saknar?
- Du måste ha solpaneler på hela taket för att detta ska bära sig för dig.
Jag har ingen extrem elförbrukning, den ligger på 14800kwh för en villa på 160m2 boyta men deras inriktning är att man måste generera lika mycket ström som ens årsförbrukning om det ska gå ihop sig på sikt, dvs en anläggning som genererar 14800kwh/ år och investering på ca 500k.
Då sa jag att detta låter inte som en sund investering för "vanligt" folk.
- Nej de låter inte så för dig.

Så med andra ord, solcellsbolagen i Sverige täljer just nu guld för investeringar som de själva vet inte går ihop på sikt och svenska folket går på det?
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
C carl fabian skrev:
Märks att många inte har susning om ekonomi,gör en enkel beräkning att du belånar huset med säg 3% ränta ,30% avdragsgillt netto 2,1%
Anläggningen producerar lätt en försäljning av el på 10% så då har du 7-8% i vinst
Läs mitt inlägg tidigare om min vinst på solceller så får du kött på benen om rejäl vinst
C carl fabian skrev:
Märks att många inte har susning om ekonomi,gör en enkel beräkning att du belånar huset med säg 3% ränta ,30% avdragsgillt netto 2,1%
Anläggningen producerar lätt en försäljning av el på 10% så då har du 7-8% i vinst
Läs mitt inlägg tidigare om min vinst på solceller så får du kött på benen om rejäl vinst
Den kalkyl TS tillhandahållits innefattar även försäljning av egenproducerad el. Resultat 17 års payoff-tid. Fins ingen anledning för mig att ifrågasätta det underlag som TS fått av offertgivaren. Förmodligen är den offerten i överkant positiv i säljarens favör.

Jag har på ett liknande sätt konstaterat att den offert jag erhöll för drygt ett år sedan (annan prisbild mot idag) indikerade återbetalningstid 8-9 år, allt inräknat. Vid noggran genomräkning av säljarens underlag hamnade verkligheten på ca 12 års återbetalningstid. Allt inräknat!
Självklart gläds jag åt att du har ett bättre utfall än vad TS kan förvänta sig, men ditt enskilda fall och förutsättningar är inget bra underlag för TS beslutsprocess.
Det är "lite Klondyke" i solcellsbranschen idag med uppskruvade priser och förväntningar
Jag har undersökt alternativa leverantörer utomlands och finner då att prisbilden är betydligt lägre än Svenska priser efter bidrag.
Klokt av TS att ifrågasätta kalkylen och besinna sig innan investeringsbeslutet.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.