Nissens Nissens skrev:
Men det stämmer rätt bra med kalkylen Byggahus.se tagit fram. 15 år innan man tjänat in investeringen är en sannolik tid.
10år för SE4 när man ger 16000:-/kWp. Varför glömmer du den biten?
 
Nissens
JLyck JLyck skrev:
10år för SE4 när man ger 16000:-/kWp. Varför glömmer du den biten?
Jag missade att @Klacken bor i Skåne. Borde skrivit ”upp till 15 år”. Sorry. :)
 
Nissens
Scouten skrev:
Nu har jag letat som en dåre, men måste erkänna att min LCP-kalkyl försvann när jag bytte jobb, det är väldigt tråkigt. men den stora skillnaden i kalkyler tycks vara att deras anläggning är betydligt dyrare än min, jag betalade 118 000:- för 10,64, de betalar 172 000:-. De har räknat med högre elpris än jag, jag räknade med 1,4:-/kWh. Både de och jag har räknat med en reinvestering på växelriktare, men jag har min som en engångspost om 15 år, inte utsmetat per år.

Förutom priset, är den stora skillnaden att jag räknat med 2% inflation, för det är vad mitt förra jobb hade i sina kalkyler då. Jag har räknat med en generell prisökning på el på 3%, för det är vad ekonomerna sett som långsiktig trend (det har under åren varierat mellan energislagen). Jag tror att jag räknade med en kalkylränta på 4%.

Lite lågt kanske, mitt jobb krävde 7%, men jag har inte samma krav på mina investeringar.

På jobbet räknade vi med 30 års livslängd, byte av ett antal paneler och växelriktare under tiden och om vi då fick ut en internränta över 7%, så kunde vi köra.

Sett över livstiden gav solceller oftast grönt ljus, men som energiåtgärd var det betydligt lägre lönsamhet än att till exempel byta ett gammalt ventilationsaggregat mot ett nytt, men väldigt mycket bättre än att byta gammal belysning mot ny och löjligt mycket bättre än att byta fönster. Det senare lönade sig aldrig, rent ekonomiskt, men kunde ju motiveras med inomhusklimat eller att fönstren faktiskt var helt utslitna.

Jag har kalkylen från ett annat projekt, en solcellsanläggning för ca 3,5 miljon, där besparingen var satt till ca 200 000:- år, kalkylräntan 7%, inflationen 2%, prisutvecklingen 3% och reinvesteringen 60 000 var 15 år. Det gav en internränta på 7,2%. Livstiden är satt till 30 år.

Nedan är resultatet för kalkylen:

[bild]
Intressant. Ja, inflationen verkar ju inte bli 2% den närmaste tiden, så räntan blir väl högre kan jag tänka. Å andra sidan kommer väl elpriserna inte att sjunka tillbaka på en stund heller.

Inköpspriset då, kanske hade du lägre inköpspris än vad som är möjligt att få numera?
 
Riktigt så basic kan du inte göra räkningen, med tanke på att du kan förbruka energin du producerar. Det gör att du slipper betala till elbolagen, energiskatt och energiöverföringsavgift.. du borde kunna räkna hem solceller på i alla fall 8år, samt att det ökar värdet på kåken!
 
R Rolle85 skrev:
Men låt oss säga att cellerna håller 25 år om man har tur och investeringen för mig återbetalad på 17 år. Då har jag ca 7 år kvar som anläggningen faktiskt börjar spara pengar för mig. I mitt fall ca 6000kr/år x 8år = 48000kr.
48000 över totalt 8 år är ju väldigt lågt kan jag tycka? Och då har jag inte räknat med 1-2 växelriktarbyten för då går man helt plötsligt back på detta. Tänker jag fel?
Det jag skulle vara mest orolig över en så pass lång återbetalningstid är ju solcellerna på taket som naturligtvis är tillverkade i Kina: Finns det säg om fem år att köpa samma panel ifall en går sönder eller behöver man byta alla för att storleken, utseendet, effekt osv inte längre tillverkas??
 
R Rolle85 skrev:
Ja de var tur att jag skapade denna tråden känner jag för jag höll på att gå på en riktig nit med att investera i solceller. Jag får helt enkelt investera pengarna i annat, tex en mer effektiv vedklyv så att jag kan elda mer =) Då sparar jag pengar inom någon vecka =)
Du kan gå plus på dina solceller inom någon vecka om det är det du vill. Det beror på hur du tänker finansiera ditt projekt. Skulle jag haft 200K på kontot och välja mellan att installera solceller eller placera dom i kvalitetsbolag på börsen mitt i en av historiens största börskrascher hade jag valt börsen alla gånger om. Men som tur är så finns andra lösningar för finansiering av solceller.

Har du inte en toppbelånad fastighet brukar banker gå med på låna ut pengar via bolånet. Lånar du då 200K för en boränta på exempelvis 2,5% ger det en räntekostnad på 5000kr/år, dvs 416kr i månaden. Då du redan amorterar så påverkas inte den kostnaden mer än att det tar längre tid att betala av huset ( om nu någon tror att man kommer kunna betala av bolånet i dessa tider).

Detta innebär med dagens elpriser i EL4 att du bara behöver producera 100-200kWh i månaden för att gå plus. Allt annat över det är ren vinst, från dag 1.

Räknar man med mer rimliga ( men höga) elpriser på 1kr/kWh så behöver du med andra ord komma över 400kWh per månad.
 
Redigerat:
  • Haha
Ironside
  • Laddar…
I
K Kalbygge skrev:
Nej, Olkiluoto-3 går inte för fullt. De har upptäckt fel som kan ta några månader att fixa. När det är klart hittar de väl fler fel...
Det hade jag missat men oavsett så är det troligt att de kommer snart vara igång på 100%, det är på gång precis som så mycket annat.
 
  • Gilla
Kristian Ask
  • Laddar…
O Olov Åkerlund skrev:
2023 kommer det att vara mycket lättare att sälja ett hus som har en fungerande solcellsanläggning, än ett hus utan. Jag skulle betala 3,2 MSEK för ett hus med solceller, jmfr 3,0 MSEK för ett hus utan. Hus med höga uppvärmningskostnader kommer att bli mycket svårsålda nästa år.
Det kan mycket väl stämma, men det kan också vara tvärtom. Många hus i mitt område skulle sannolikt tappa värde av estetiska skäl. Det går inte att räkna med innan man sålt huset. Och diskussionen här handlar väl om vinst och förlust i egenskap av att vara husägare som behåller huset.
 
  • Gilla
Kristian Ask och 1 till
  • Laddar…
Jag har fått offerter där det står att de kinesiska solcellerna har 15 års livstid, de tyska upp till 20-25år

Scouten skrev:
Solceller går i princip inte sönder, du kan räkna med 25-30 års livstid på dem, växelriktare håller ungefär hälften eller något mindre, så där kan man räkna med en reinvestering. Det ingår i min kalkyl.

Att inte kunna göra en långsiktig investering är ju bara sorgligt. Hur tänker du kring takomläggningar? Eller byte av värmepump?
 
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Ja har pengarna tillgängliga utan lån men vill såklart inte skicka in dem i något där dwt landar plus minus noll om 17 år.
 
  • Gilla
Ironside
  • Laddar…
Jag fick en liknande offert på över 100 000 kr till mitt 50 kvm hus i Skåne. Beräknades att vara återbetalt på 12 år. Dessa beräkningar är naturligtvis inte med verkligheten överensstämmande då det ser bättre ut med 12 år än kanske verkliga kanske 15 år.

Tänkte att ska jag som 58 åring ha ökade kostnader i 12-15 år för att sen börja tjäna på det vid en ålder av 73 år? Lever jag då? Min Toshiba luftvärmepump gör jobbet även efter 19 år. När den lägger av köper jag en ny för 20 000 kr. Miljötänk har jag inte alls när det gäller min privata ekonomi.
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
I
F fsn skrev:
Nej, med tanke på ledtiderna på elinfrastrukrursatsningar och på kärnkraftverk samt att det är rätt tydligt vad en kWh från ett kärnkraftverk kostar så vet alla rätt väl hur det ser ut om 5 år.
Det finns en hel del andra parametrar som kan trycka ner elpriserna inom de närmsta 5-10 åren, särskilt för de som bor i SE3 och SE4. Mycket av det är redan skrivit i tråden så ingen mening att repetera. Det är givetvis helt upp till var och en att tolka sannolikheterna på eget bevåg men det är just det, sannolikheter, det finns inga säkra kort här.
 
  • Gilla
sandos
  • Laddar…
R Rolle85 skrev:
Ja har pengarna tillgängliga utan lån men vill såklart inte skicka in dem i något där dwt landar plus minus noll om 17 år.
Är det likvida medel så är mitt råd till dig att placera dom, antigen i solceller på taket eller i någon annan tillgång.
 
Nissens
R Rolle85 skrev:
Ja har pengarna tillgängliga utan lån men vill såklart inte skicka in dem i något där dwt landar plus minus noll om 17 år.
Lägg dom i nåt säkrare än solpaneler. Mycket annat ger bättre avkastning.
 
  • Gilla
Ironside
  • Laddar…
Nissens
O Olov Åkerlund skrev:
2023 kommer det att vara mycket lättare att sälja ett hus som har en fungerande solcellsanläggning, än ett hus utan. Jag skulle betala 3,2 MSEK för ett hus med solceller, jmfr 3,0 MSEK för ett hus utan. Hus med höga uppvärmningskostnader kommer att bli mycket svårsålda nästa år.
Gissa kan alla göra, jag kan gissa något helt annat, men avstår. :)
 
  • Gilla
hellem och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.